امام جمعه ایذه:
معنای حقوق بشر از دیدگاه مستکبران حمله به کشورهای مظلوم است
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ایذه، معنای حقوق بشر از دیدگاه مستکبران را حمله به کشورهای مظلوم دانست و اظهار داشت: کشورهای حامی حقوق بشر در حالی دَم از حقوق بشر می زنند که خود با بهانه های مختلف به کشورهای مظلوم لشکر کشی کرده و ثروت آن را غارت می کنند.
حجتالاسلام سید کمال موسوی، امام جمعه ایذه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: قیام سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه الحسین (ع) به عنوان بزرگترین حادثه تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر (ص) و به عنوان یک انقلاب بزرگ اجتماعی، از حوادثی است که نمیتوان گفت زمینههای آن یکباره در سال 61 هجری پیدا شد، بلکه ریشههای آن را باید در چند دهه پیش و در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عصر خلفا جستوجو کرد.
وی افزود: آنچه پس از رحلت پیامبر (ص) در سقیفه بنی ساعده رخ داد، ریشه در حوادث عصر رسالت داشت و آنها نیز به نوبه خود از حوادث پیش از اسلام ریشه میگرفت.حادثه عاشورا نیز یکی از پیامدهای تلخ سقیفه بنی ساعده بود به عبارت دیگر، عاشورا حلقهای از زنجیرهای به هم پیوستهای است که یک سر آن به سقیفه و سر دیگر آن به کربلا متصل است.
رییس شورای فرهنگ عمومی ایذه اذعان داشت: سقیفه به عنوان یک پدیده اجتماعی، ناگهانی تحقق پیدا نکرد و ریشههای آن را باید در عصر جاهلیت و جریانات سیاسی و اجتماعی عصر نبوت جستوجو کرد و در حقیقت سقیفه پیامد بازگشت به معیارها و ملاکهای جاهلی بود.
امام جمعه ایذه خاطرنشان کرد: از این دیدگاه، همه بدبختیها، انحرافها و بدعتهایی که متوجه اسلام شد و همه ستمهایی که بر اولیای خدا رفت، به سقیفه میرسد و همه بدبختیهای پس از هجرت به جریانهای پیش از هجرت و همه مشکلات پیش از هجرت به بعضی از بزرگان قریش منتهی میشود که منافقانه اظهار اسلام کردند که امیر مؤمنان علی(ع) در خصوص این عناصر فاسد در جامعه اسلامی و فرصت جویی آنان برای رجعت طلبی بیان کردند که «مسلمان نشدند، بلکه فقط تظاهر به مسلمانی کردند و کفر را در دل پنهان داشتند و آنگاه که یار و همدستانی یافتند، کفر پنهان خویش را آشکار کردند».
حجت الاسلام موسوی، گفت: قیام امام حسین (ع) ریشهدارتر از آن است که بتوان آن را به شروع سلطهگری یزید و درخواست بیعت از امام حسین(ع) محدود ساخت.
استاد حوزه و دانشگاه ایذه، در ادامه سخنان خود، بیان داشت: اینگونه نبود که امام حسین (ع) به یک باره چشم باز کنند و نامه یزید را مقابل خود ببینند و متوجه شوند چارهای جز بیعت با طاغوت زمان، یا شهادت ندارند، بلکه آن حضرت سالیان متمادی بود که خون دل میخوردند.
وی گفت: هم اکنون پس از گذشت 14قرن از حادثه کربلا انقلاب عاشورا همچنان زنده است و گذشت زمان نتوانسته آن را به فراموشی بسپارد و تلاش دشمن و با بدترین اعمال نیز نتوانست آن را از صحنه تاریخ حذف کند.
امام جمعه ایذه اظهار داشت: عزاداری های امروز باید با بصیرت و آگاهی و هوشیاری باشد؛ چرا که عزاداری بدون در نظر گرفتن مسایل روز سیاسی پذیرفتنی نبوده و ذکر حوادث کربلا بدون حواشی و تشریح آن شایسته نیست و امروز ضمن برگزاری مجالس عزاداری، باید به عنوان وظیفه از انقلاب و رهبری و آرمانهای رهبری هم حمایت کنیم، چرا که دشمن از عزاداری هدفدار میترسد.
امام جمعه ایذه، در بخش دیگری از مصاحبه خود، با اشاره به این که کشورهای حامی حقوق بشر خود بزرگ ترین نقض کننده حقوق بشر هستند، اظهار داشت: کشورهای حامی حقوق بشر در حالی دَم از حقوق بشر می زنند که خود با بهانه های مختلف به کشورهای مظلوم لشکر کشی کرده و ثروت آن را غارت می کنند. اسلام با صراحت و قاطعیت اعلام میکند که همه انسانها برابرند؛ زادگاه، رنگ، نژاد، منطقه جغرافیایی و زبان نمیتواند مایه امتیاز و برتری افراد بر یکدیگر باشد، بلکه ملاک برتری تقوا و سجایای اخلاقی است.
رییس شورای فرهنگ عمومی ایذه، ملاک برتری و فضیلت در اسلام را دانش، پرهیزکاری، ایمان و فداکاری عنوان کرد و اذعان داشت: در اسلام همه مردم حقوقی مشترک و مساوی دارند، اما متأسفانه امروزه دنیای غرب، حقوق بشر را مخصوص انسان غربی میداند.
حجت الاسلام موسوی گفت: استکبار جهانی و کشورهای غربی، برای جهان سوم و کشورهای تحت ستم و استعمار، هیچ حقی قائل نیستند و هرگاه در این باره راجع به جهان سوم سخن میگوید، غرض و هدفی سیاسی دارد. مردم جهان بدانند که اصالت حقوق بشر در دین مبین اسلام بوده و مستکبران جهان به ویژه آمریکای جنایتکار، به وضوح نشان دادند که قانون آنها ضد بشریت و نافی حقوق بشری است./9465/ت302/ص
ارسال نظرات