۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۳۰۸

چند خبر کوتاه از استان اردبیل

خبرگزاری رسا ـ برگزاری بیش از 1500 مجلس مذهبی با حضور بانوان مبلغ و برگزاری کنگره سراسری «امام حسین(ع) و عزاداری مقبول» از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان اردبیل است.
چند خبر کوتاه از استان اردبیل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، سارا حقی کارشناس فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی استان،‌ از برگزاری 1771 جلسه اعزام مبلغه در اردبیل خبر داد و گفت: بانوان از ظرفیت ها و توانایى هاى تعلیمى و تبلیغى ویژه اى برخوردارند که ویژگى ها در تبلیغ مکتب و تربیت دینى اهمیت به‌سزایی دارد.

حقی به اعزام خواهران مبلغه و اساتید حوزه و دانشگاه و اعضای جمعیت بانوان فرهیخته استان به جلسات سخنرانی و مشاوره دینی در قالب 1771 جلسه اعزام در سه ماهه سوم سال جاری اشاره کرد و گفت این جلسات با توجه به تقارن این دوره از اعزام با ماه محرم و گستردگی مخاطبان، از موفق‌ترین طرح‌های تبلیغی واحد بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل بوده است.

وی از اعزام 257 مبلغه بومی و غیر بومی به این جلسات خبر داد و گفت: این جلسات اعزام با محوریت برنامه های فرهنگی، مذهبی، قرآنی و آموزشی به صورت مردمی و یا از طریق تبلیغات اسلامی استان به مدارس، دانشگاه ها، ارگان ها و ....در موضوعات مناسبتی و نیز حجاب و عفاف و تحکیم بنیان خانواده برگزار شد که در این برنامه های تبلیغی پاسخگویی به شبهات و مسائل و احکام دینی نیز ساماندهی شد.

سومین دوره آموزشی حلقه صالحین برگزار شد

سومین دوره آموزشی حلقه صالحین با موضوعات معرفتی و تربیتی ویژه کارکنان بسیجی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار شد.

حجت الاسلام میرسیفی، از اساتید حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: تکبّر یکی از آفت های اعمال صالحین است که به معنی اظهار برترى بر دیگران و خوددارى از پذیرش حق می باشد.

وی افزود: وقار و زیبا بودن لباس از مصادیق تکبر نیست، مگر اینکه شخص بخواهد از این طریق خود را از دیگران برتر نشان دهد، به همین جهت پیامبر اکرم(ص) در پاسخ برخى از اصحاب ضمن نفى تکبر از آن، تکبر را ردّ کردن حق از روى عناد و کوچک شمردن مردم و اهانت به آنان دانستند لذا تکبر آن است که انسان در واقع خود را بهتر از دیگرى و داراى حسن عاقبت، قرب به خدا و سعادت آخرت بداند.

وی توهم برترى در آفرینش و قدرت مالى و توان اقتصادى را از عوامل و زمینه هاى تکبردانست و تشریح کرد: شیطان با توهم برترى خود به سبب خلقت از آتش، گرفتار تکبر شد و از فرمان الهى سرپیچید و توانگرى مالى مى تواند منشأ بروز تکبر باشد، چنان که قارون بر اثر داشتن نعمت ها و دارایى فراوان از ناحیه خدا متکبرانه آن را به دانش و درایت خود نسبت داده، خود را برتر از دیگران مى دانست، در حالى که مؤمنان قوم وى او را پند داده و از او خواسته بودند که تکبر را ترک کند، زیرا خدا متکبران را دوست ندارد.

کنگره «‌عزاداری مقبول‌» در اردبیل برگزار می شود

کنگره سراسری «امام حسین(ع) و عزاداری مقبول» با هدف ترسیم عزاداری مقبول برگزار می‌شود و در آن عزاداری مقبول از ابعاد شرعی، عقلی، علمی و عرفی در ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.

علاقمندان و محققان می‌توانند در عناوینی چون فلسفه عزاداری از نگاه آموزه‌های شیعی، احکام و آداب عزاداری، نشانه‌ها، تعریف و بایسته‌های عزاداری مقبول، سیر عزاداری در تاریخ ایران، عزاداری و فرهنگ ملی، بدعت انحراف و خرافات در عزاداری، پیدایش قمه‌زنی در تاریخ و پیامدهای منفی اجتماعی، قمه‌زنی در فقه شیعه، مقتل‌های معتبر، عزاداری در فرهنگ، سنن و رسوم استان اردبیل شرکت و آثار خود را ارسال کنند.

مقالات ارسال شده باید بر اساس اصول مقاله‌نویسی و با رعایت موارد اشاره شده در فرم فراخوان صورت بگیرد و مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش نباید قبلاً به سایر همایش‌ها و نشریات ارائه یا چاپ شده باشد.

براساس مقررات رعایت اصول مقاله‌نویسی در ارسال و تنظیم مقالات پژوهشی توسط نویسندگان باید رعایت شود و قالب مقالات باید حدود 15 صفحه با فونت نازنین و لوتوس و در اندازه 14 در برنامه word تنظیم و به همراه چکیده مقاله به آدرس دبیرخانه که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل واقع شده، ارسال شود.

پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه کنگره را تا چهاردهم دی‌ ماه سال جاری است و آثار ارسال شده در وقت تعیین شده تحویل هئیت داوران خواهد شد و در ششم بهمن‌ماه از مقالات برتر با اهدای جوایز نفیسی تجلیل می‌شود.
این کنگره به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل و با مشارکت نهادهای فرهنگی برگزار می‌شود.

مؤسسۀ قرآنی نورالهدی پارس آباد مغان، رتبه برتر را کسب کرد

مسوول مؤسسۀ قرآنی، مردمی نورالهدی پارس آباد گفت: این مؤسسه در پنجمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی معلمان و هنرجویان کشور در استان آذربایجان غربی رتبه برتر را کسب کرد.

محمد جنگی افزود: در این جشنواره دو نفر از اعضای مؤسسۀ قرآنی نورالهدی به نام های 'حسین جنگی' آموزگار مدارس و از مربیان این مؤسسه، با تولید و ارائه نرم افزار قرآنی و پرورشی و 'فاطمه جنگی' قرآن آموز این مؤسسه و هنرجوی رشته رایانه شهر 'تازه کند' پارس آباد، با تولید و ارائه نرم افزار آموزشی قرآن و نهج البلاغه هر یک به صورت مجزا با کسب رتبه سوم کشوری، تندیس ویژه جشنواره را به همراه جایزه و لوح تقدیر از وزیر آموزش و پرورش دریافت کرده و سبب صعود استان اردبیل به رتبه سوم شدند.

وی اظهار کرد: ﺗﻮﺟﻪ به امر پژوهش ﺑﺎ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار دادن ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﻌﺎرف ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﯽ و کلام الله مجید از جمله مواردی است که بایستی مورد تأمل تشکلات قرآنی قرار گیرد و در این راستا از قدرت و ظرفیت نیروهای متعهد و متخصص، به خصوص در فضای مجازی و تولید نرم افزار قرآنی و مذهبی استفاده شود./935/د101/س
ارسال نظرات