۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۰۹۴۹
عصر امروز؛

مناظره بازخوانی نظریه وحدت وجود برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین جلسه از سلسله نشست های نقد و نظر پیرامون فلسفه و عرفان عصر امروز در مشهد برگزار می شود.
عرفان اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام تولایی، معاون فرهنگی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلامی واحد مشهد، ظهر امروز در نشست مطبوعاتی سومین نشست از کرسی‌های نقد و نظر این مرکز‌ اظهار کرد: سومین مناظره از سلسله نشست‌های نقد و نظر پیرامون فلسفه و عرفان با عنوان «بازخوانی نظریه وحدت وجود» 21 دی‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش ما بر تحقق مطالبات امام خامنه ای مبنی بر احیای فلسفه شیعی فقاهتی خصوصا در حوزه علمیه مشهد استوار است چرا که این حوزه به واسطه برخی از شایعه پراکنی ها و بی توجهی ها در زمینه علوم عقلی وعرفانی رشد چندانی نداشته است.

وی گفت: همین غفلت ها بوده که منجر به ایراد شبهه در مورد برخی بزرگان عرفان شده است؛ حتی در خصوص شخصیتی چون علامه طباطبایی که فیلسوف شرق و غرب بوده و در تقوا و اخلاق و عرفان و علم ادب ایشان تردیدی نیست.

حجت الاسلام تولایی ابراز داشت: مناظره بررسی ادله نقلی و عقلی وحدت وجود میان حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام و مدرس سطح عالی حوزه علمیه خراسان و آقای نصیری، مدیر مسوول نشریه سمات و از فعالان فرهنگی کشور شکل می گیرد.

معاون فرهنگی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام با اشاره به نتایج نظرسنجی انجام شده در دو مناظره اخیر ادامه داد: طبق این نتایج، 90 درصد شرکت کنندگان بر این مساله اتقان دارند که روش حجت الاسلام واسطی، روشی علمی، عقلی و محسوس است در حالی که آقای نصیری فقط به عنوان گزارشگر، همان شبهات و نکات خلافی که ناشی از برداشت های غلط گذشتگان بوده، عرضه کرده است وحتی بعضا در نقل و قول هم انصاف رعایت نمی شود.

حجت الاسلام تولایی با بیان این‌که در این دو جلسه به خوبی مشخص شده است که مدعیان مکتب تفکیک نقد علمی برای عرضه ندارند، افزود: شیوه ائمه اطهار(ع) نیز مبتنی بر استدلال بوده است؛ اما استدلال منصفانه و به دور از غرض.

وی با اشاره به این‌که این نشست های نقد و نظر، به منظور دستیابی به شاخص های فلسفه وعرفان صحیح، در قالب 12 جلسه در طول دو تا سه سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: مناظره «بازخوانی ادله عقلی ونقلی نظریه وحدت وجود» با حضور اساتید و دانش پژوهانی از حوزه و دانشگاه های تهران و مشهد ساعت 18 امشب 21 دیماه در محل سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی واقع در چهارراه خسروی برگزار می‌شود./930/پ202/س
ارسال نظرات