۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۲۰۹۷۰
حجت الاسلام ماندگاری:

افزایش سن ازدواج آسیب جدی جامعه امروز است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سن ازدواج در جامعه ما خراب شده و قیمت ازدواج نیز بالا رفته، در مکتب ما ازدواج یک سنت بیشتر نیست، بنابراین باید سنت‌های نادرست را شکست.
حجت الاسلام ماندگاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، در همایش مرزبانان حریم تشیع که صبح امروز در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، با اشاره به موضوع «تربیت در باب خانواده»‌ گفت: دشمن نسبت به باورهای ما بیشتر باور دارد، از این رو تلاشش بیشتر از ما است تا جامعه ما را منحرف کند، برای این کار بر روی خانواده سرمایه‌گذاری کرده است، و اولین ضربه ای که وارد کرده است، آلوده‌کردن جوانان است. ضربه دومی که به خانواده وارد کرده است مسأله ازدواج است و امروز ازدواج سه آسیب جدی پیدا کرده است. نخست سن، قیمت و فرهنگ ازدواج است، به عبارتی سن ازدواج را بالا و سن ارتباط را پایین آورده است؛ سن ازدواج خراب شده و قیمت آن بالا رفته، در مکتب ما ازدواج یک سنت بیشتر نیست، بنابراین باید سنت‌های نادرست را شکست.

وی ادامه داد: امروز فرهنگ ازدواج، دارای برخی از فرهنگ‌های غربی است و مبلغان باید برای مردم این فرهنگ‌های غلط را تبیین کرده و هشدار دهند و از ترویج این فرهنگ‌های غلط جلوگیری کنند.

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: اگر بنیان خانواده به درستی شکل گیرد، نسل زوجین سالم تربیت می‌شود؛ اما امروز دشمن ارتباط بین زن و شوهر، بین فرزندان و والدین و فرزندان را مورد هدف قرار داده و به شدت ضربه می‌زند.

وی در ادامه به اهمیت تنظیم محبت اشاره کرد و با بیان این که احساس می شود که محبت کار دل است و امری مربوط به این زمینه است، اذعان داشت: ما اگر شاخصه دیگری غیز از خدا برای محبت بگذاریم، محبت ما یا از سر ترس است و یا از سر قدرت. محبت دارای پنج مؤلفه و دارای سه متعلق افراد،افعال و اشیاء می باشد؛ نخست باید محبت «من الله» باشد، به بیان ساده تر ما باید افرادی را دوست داشته باشیم که خدا اذن داده است؛ دوم این که محبت باید «الی الله» باشد و ما را یک قدم به خدا نزدیک کند؛ مؤلفه سوم «مع الله» می باشد، یا «مع حدود الله» اگر ما حدود الهی را رعایت کنیم مسیر محبت ما تصحیح می شود؛ مؤلفه چهارم «للّه» است، دوست داشتن باید برای خدا باشه و مبلغان باید ملاک این که رضایت خدا مهم است را در محبت ها قرار دهند و پنجم ین مؤلفه «فی الله» باشد و اگر به این شاخصه دست پیدا کنیم محبت ما تنظیم خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه در خصوص تنظیم شخصیت، بیان داشت: این امر دارای شش عامل است، نخست «تکریم» است، لذا اگر بخواهیم فرزند خود را تربیت کنیم باید آن ها را تکریم کنیم و این نیازمند آن است که به فرزندمان جایگاه و سرمایه دهیم و همچنین قدرت مانور دهیم، زیرا خدا هر سه این اصول را به آدمی بخشیده است.

وی افزود: دومین عامل «تبیین مسؤولیت»، سومین عنصر «اجرای مسابقه برای بهترین انجام مسؤولیت»، چهارم «نظارت»، پنج «حسابرسی ذره‌ای»(آن‌چیزی که در خانواده‌های ما اصلا مطرح نیست) و ششم «تشویق و تنبیه» است؛ مولای متقیان علی(ع) به مالک بیان می‌کند که اگر آدم بد را تنبیه نکنی دیگر از کار بدش نمی‌ترسد.

حجت الاسلام ماندگاری در پایان اظهار داشت: تمرین شنیدن، دیدن، نوشتن، گفتن و نقد کردن از ابزارهای لازم یک مبلغ است، مبلغان واسطه فیض و خدا چشمه فیض است، لذا باید مبلغ پاک و مطهر باشد تا فیض الهی بدون آلودگی به مردم برسد./968/پ203/س
ارسال نظرات