۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۲۱۶۱۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین:

شیوه مناظره امام رضا الگویی برای مباحثه و مناظره در اندیشه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین، شیوه مناظرات امام رضا (ع) را الگویی مناسب برای مباحثه و مناظره در حوزه اندیشه اسلامی دانست.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين


حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسابه مناسبت ایام سوگواری و شهادت امام هشتم شیعیان گفت: شیوه مناظرات امام رضا (ع) الگویی مناسب برای مباحثه و مناظره در حوزه اندیشه اسلامی است.

وی اظهار داشت: این امام همام به دلیل مناظرات علمی متعددی که با اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان داشتند، دارای شخصیت علمی هستند که می‌توان از این بعد شخصیتی حضرت در ترویج فرهنگ و معارف دینی استفاده کرد.

حجت الاسلام نعمت الهی ادامه داد: مناظرات امام ‌رضا (ع) نمونه‌ای از کرسی آزاد اندیشی بود، در آن زمان که اروپا در جهل مطلق به سر می‌برد در جهان اسلام به ‌ویژه ایران بحث آزاد اندیشی مطرح بود.

وی تصریح کرد: مناظرات امام رضا (ع) می تواند راهنمای ما در مقوله دفاع از دین باشد، توجه و مطالعه دقیق این مناظرات برای اهل علم امری لازم و ضروری است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به نقش موثر مناظرات امام رضا(ع) در شناساندن فرهنگ و سیره رضوی، گفت: باید مناظرات آن حضرت با ادبیات روز و از طریق ابزار هنری به مردم بویژه نسل جوان معرفی شود.

وی اضافه کرد: در این راستا باید ورودی کارشناسانه به این مباحث بخصوص در بعد بین المللی داشته باشیم، ایام شهادت امام رضا (ع) فرصت مغتنمی برای بازنگری و دقت در جایگاه علمی و سیره زندگی آن حضرت است تا بتوانیم از این مقام ارزشمند معنوی امامت طی روزهای آینده خوب بهره ببریم.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره مناظرات علمی امام رضا(ع) با دانشمندان و علمای ادیان مختلف، گفت: امام رضا (ع) در مناظره با دانشمندان و علمای مقابلش روش ویژه‌ای داشت بر این اساس امام رضا (ع) راه را بر طرف مقابلش نمی‌بست، بلکه او را آزاد می‌گذاشت تا به هر صورتی که می‌خواهد، همه مسایل خود را بیان کند و چیزی برای او ناگفته نباشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که مأمون با انگیزه دانش دوستانه یا برای آگاهی بیشتر مردم و دانشمندان از شخصیت علمی امام دست به چنین اقدامی نزده بود، گفت: مأمون اهدافی چون تحقیر امام و شخصیت علمی امام رضا (ع)، سرگرم ساختن جامعه به این‌گونه جلسات و تحت‌الشعاع قرار دادن امور سیاسی را دنبال می‌کرد و چون خود را در رسیدن به آن هدف ها، ناکام یافت سخت پشیمان شد تا جایی همین رخدادها زمینه‌ساز شهادت آن حضرت از سوی مأمون شد
./950/ت302/ص

ارسال نظرات