۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۸۴۹
استاد حوزه علمیه قم پیشنهاد داد:

حذف متون سخت درسی حوزه و راه اندازی دوره‌های متن شناسی

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: حذف متون درسی سخت را می توان با کلاس‌های متن شناسی و متن خوانی جبران کرد به این صورت که طلاب با شرکت در این دوره ها، با قلم قدما آشنا شوند.
كتاب


حجت الاسلام حسن هاشمی نوربخش، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تاکید بر برنامه‌ریزی صحیح در امر آموزش گفت: نباید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که به طلاب فشار وارد شود و آنها باید این قدر فرصت داشته باشند که بخشی از دروس را به صورت تمرین حل کنند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز سیستم آموزشی حوزه علمیه به گونه ای است که طلبه باید پنج ساعت کلاس برود و بعد توقع مباحثه هم هست لکن باید بررسی شود که چگونه طلبه می تواند این همه حجم کارعلمی را در روز تحمل کند.

این نویسنده کتاب های دینی، تمرین دروس را ورزش علمی دانست و گفت: تمرین کردن جزء لاینفک فهم برخی علوم همچون صرف و نحو است که طلبه برای فهم این دروس باید پله پله با تمرین خود را ارتقا دهد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طبیعی است که تمرین دروس وقت‌گیر است و فرصت زیادی را از طلاب می‌گیرد اما باید توجه داشته باشیم که بدون تمرین، فهم دقیق امکان ندارد از این رو پیشنهاد می شود بجای این که برخی دروس در چندین کتاب مطرح و تکرار شود یک کتاب همراه با تمرین در نظام آموزشی حوزه علمیه جایگزین شود.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح متون درسی حوزه های علمیه، گفت: بر روی برخی متن های درسی تعصب خاصی وجود دارد که این به دلیل محتوای عمیق و نویسندگان بزرگوار این کتاب ها است اما باید قبول کنیم این کتاب ها با فضای امروز جامعه و جامعه علمی حوزوی متناسب و همخوان نیست.

وی با اشاره به اینکه دسته بندی ها و تقسیم بندی های برخی کتاب ها مطلوب نیست، اظهار داشت: چه لزومی دارد که ما متون سخت را در سیستم آموزشی حوزه های علمیه برای طلاب قرار دهیم و وقت و همت طلاب را به پای فهم متن های دشوار بگذاریم.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه طلاب باید اقلیت های فهم متون کهن فقهی و اصولی را داشته باشند، گفت: حذف متون درسی سخت را می توان با کلاس های متن شناسی و متن خوانی جبران کرد به این صورت که طلاب در دوره ها و کلاس هایی با قلم قدما آشنا شوند.

وی گفت: ضروری است تا در جهت تسهیل علم آموزی در حوزه های علمیه متون درسی نموداربندی به زبان ساده نوشته شود و از طرف دیگر متونی تمرینی در جهت فهم کلام قدما تنظیم شود تا در مسیر علم آموزی حوزه تسریع شود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید در جهت تحول حوزه های علمیه اقدامات عملی انجام شود، گفت: حوزویان منتظر گام عملی برای اصلاح بنیان های آموزشی در حوزه های علمیه هستند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات