۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۲۰۴۶

یکصد و چهل و نهمین شماره ماهنامه مبلغان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یکصد و چهل و نهمین شماره ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان، ویژه بهمن و اسفند 1390 از سوی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه منتشر شد.
ماهنامه مبلغان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این ماهنامه دربردارنده سر فصل هایی همچون سرمقاله، مناسبت ها، آموزش، اخلاق، سوژه سخنرانی، گلچین سخنان مقام معظم رهبری، معرفی کتاب و اخبار است.

بر اساس این گزارش، در این شماره از ماهنامه مبلغان مقالاتی همچون روحانیون و انتخابات، فلسفه هجرت پیامبر اکرم(ص)، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آداب معاشرت پیامبر گرامی اسلام(ص) و انقلاب اسلامی ایران،‌ استمرار مبارزات حق طلبانه انبیاء و اولیاء،‌ درج شده است.

همچنین، مفهوم شناسی فضل در قرآن و روایات؛‌ نقش امامت در وحدت اسلامی؛‌ معیارهای انتخاب اصلح در کلام مقام معظم رهبری و آثار و برکات زیارت معصومان، از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره است.

شایان ذکر است در مقاله ای با عنوان آداب معاشرت پیامبر گرامی اسلام به قلم محمد رضا رجبی می خوانیم:« در میان جوامع مختلف هنگام برخورد افراد با یکدیگر از الفاظ و رفتارهای متفاوتی استفاده می‌شود. در آیین مقدس اسلام نیز روی برخورد نیکو تأکید زیادی شده و به تحیت- که همان سلام است- هنگام برخورد با یکدیگر سفارش شده است.

اهمیت این مسئله هنگامی روشن می‌شودکه بدانیم رسول اکرم(ص) فرموده‌اند: «مَنْ بَدَأَ بِالْکَلَامِ قَبْلَ السَّلَامِ فَلَا تُجِیبُوهُ؛ کسی که قبل از سلام سخن آغاز کند، به او پاسخ ندهید!»

تأکید حضرت در استفاده از عبارت سلام، گویا بدین جهت باشد که مسلمانان در برخوردهای خود از غیر مسلمان شناخته شوند؛ از اینرو یکی از سیره‏های رسول اکرم(ص) سلام کردن به دیگران است.

ممکن است سؤال شود: این همه سفارش به سلام کردن چه فایده‌ای دارد؟ در جواب باید گفت: یکی از تأثیرات سلام کردن، از بین بردن کبر و غرور انسان است. برای بعضی سخت است که به دیگران سلام کنند و همواره منتظرند دیگران به آنها سلام دهند؛ از اینرو شخص با این کار [سلام کردن] خود را هم‌سطح دیگران می‌بیند و سعی در پیش دستی در سلام کردن دارد. بر خلاف موقعی که تکبر و غرور او مانع این کار می‌شود. در روایات نیز آمده است که هر کس در سلام کردن پیشی بگیرد، پاداش بیشتری دارد.

همان‌طور که اشاره شد، سلام یک شعار است، که مخصوص دین اسلام می‌باشد، همان‌طور که هر فرهنگ و ملتی که اصل و ریشه داشته باشد، در بر خوردهای اجتماعی شعار خاصی دارد.
در قرآن سفارش شده است که اگر به انسان سلام کردند، همانند آن یا بهتر از آن پاسخ گوید: وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها؛ «چون شما را سلامی‌کردند، شما نیز به سلامی بهتر یا همانند آن پاسخ گوئید.»

در «تفسیر صافی» از رسول خدا(ص) روایتی آمده است که: مردی به آن جناب سلام کرد و گفت: «السلام علیک!» حضرت در پاسخ فرمود «السلام علیک و رحمة الله» مردی دیگر رسید و گفت: «السلام علیک و رحمة الله» حضرت فرمود: «السلام علیک و رحمة الله و برکاته» مرد دیگری رسید و گفت: «السلام علیک و رحمة الله و برکاته». حضرت در پاسخ فرمود:« و علیک». آن مرد سؤال کرد: چطور رد سلام من را کوتاه کردید و به آیه شریفه... فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها... عمل نکردید؟ حضرت(ص) فرمود: تو برای من چیزی باقی نگذاشتی تامن رد سلام خود را با آن بچربانم و بدین جهت عین سلامت را به تو برگرداندم».

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان به مدیر مسؤولی محمد حسن نبوی با شمارگان 6300 نسخه،‌ ویژه بهمن و اسفند 1390 منتشر شده است.

علاقه مندان به دریافت این ماهنامه می توانند با نشانی قم ـ 45 متری صدوق ـ‌ 20 متری فجر ـ خیابان دانش ـ مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ، دفتر نشریه مبلغان، صندوق پستی 868-37185 مکاتبه یا با شماره 2933190 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./916/ن601/ع

ارسال نظرات