۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۳۴۲۹
استاد حوزه علمیه:

اجتهاد از مصادیق بارز پژوهشگری حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در سایه سیر آموزشی منظم باید تعلیم و تعلم، تحصیل و محصل ارزیابی شود و این سنجش در یک روند علمی و منطقی قرار گیرد.
پژوهش

حجت الاسلام سید احمد حسینی متولی، مدرس سطح حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش از مسائل مهم پیش روی ما و مقدمه ای برای تولید علم است و در حقیقت با پژوهش امکان رسیدن به اهداف کلی آموزشی حاصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید در کنار آموزش باشد، اظهار داشت: آموزش و پژوهش یک رابطه دو سویه با یکدیگر دارند و به گونه ای در هم تنیده شده‌اند که طلاب نمی توانند به یکی از این دو بی تقاوت باشند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: همان گونه که آموزش و حلقه های درس استاد و شاگرد در طول تاریخ در حوزه های علمیه دارای رونق بوده، تحقیق و نوآوری و نظریه پردازی هم مطمح نظر بوده است.

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: از نگاه حوزوی، بحث اجتهاد که نگاه های آرمانی حوزه است از مصادیق بارز پژوهشگری محسوب می شود و طلاب سال ها برای رسیدن به این مرحله تلاش علمی می کنند.

وی ادامه داد: اجتهاد قله پژوهش دینی محسوب می شود و پژوهشگر با دقت و تامل و تحقیق و تتبع کامل و با توجه به منابع گوناگون و جمع بندی ادله و با کمک گرفتن از اصول برداشت و اسلوب پژوهش، دیدگاهی علمی را برمی‌گزیند.

وی بیان داشت: برای پژوهش تعاریف گوناگونی وجود دارد که برخی آن را به پردازش اطلاعات تعریف کرده اند، یعنی فرد محقق ابتدا مباحث موجود را ببیند و استقرا کند و بهترین نظریه را انتخاب یا تولید کند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه، کار آموزشی باید هدفمند باشد، گفت: آموزش و اهداف آموزشی در سطوح گوناگون تحصیلی باید مشخص شده و تعریف دقیقی از هر کدام داشته باشیم.

وی بیان داشت: در سایه این سیر آموزشی منظم باید تعلیم و تعلم، تحصیل و محصل ارزیابی شود که ضروری است این سنجش در یک روند علمی و منطقی قرار گیرد.

این محقق فقه اسلامی بیان داشت: وقتی اهداف روشن نشده و برای استاد و طلبه سیستم ارزیابی تعریف نشود، تمام این روند با مشکل مواجه می شود و تولید مطلوب را نخواهیم داشت.

این محقق حوزه علمیه قم خواستار سیاست‌گذاری شفاف و روشن در بعاد گوناگون درسی حوزه های علمیه شد و بر هدف‌گذاری و سنجش اهداف به صورت منظم تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نقص هایی در سیستم آموزش و پژوهش حوزه علمیه وجود دارد، گفت: نباید فراموش کرد که با تمامی این اشکالات وارد شده، اما امروز پژوهش در حوزه علمیه از نظر سطح تولیدات و درجه کیفیت با سایر مراکز علمی قابل مقایسه نیست./909/ت302/ع

ارسال نظرات