۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۴۳۶۶
در کرسی آزداندیشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛

رابطه اسلام و مدرنیته بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ جلسه کرسی های آزاد اندیشی با موضوع رابطه اسلام و مدرنیته امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
دانشگاه علوم اسلامي رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه کرسی های آزاد اندیشی با موضوع «بررسی رابطه اسلام و مدرنیته » صبح امروز به همت دفتر کرسی های آزاد اندیشی و همکاری کانون مطاعات راهبردی غرب شناسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد و استادان موسی نجفی و حسین کچوییان در جمع طلاب و دانشجویان به ارائه نظرات خود در این خصوص پرداختند.

در ابتدای این نشست، موسی نجفی، رییس پژوهشکده فرهنگ،انقلاب و تمدن اسلامی با اشاره به بحث های فلسفی در شناخت مدرنیته و رابطه اسلام با آن گفت: عده ای با حوزه فکری پدیده گری به نقد غرب و مدرنتیه می پردازند و با قرار دادن چند تیتر بحث را آغاز می کنند و بسیار کوبنده هم جلو می روند ولی باید توجه داشت که با این روش بحث به نتیجه نمی رسد.

نجفی با اشاره به تفکرات هایدیگری و مددپور و سیر تفکری وی خاطرنشان کرد: او در ابتدا با این شیوه به نقد غرب پرداخت؛ اما وقتی با واقعیات درون جامعه روبرو شد در بسیاری از نظراتش دچار تردید شد و کتاب سیر تفکر در ایران را در چاپ های بعدی با اصلاحات بسیاری منتشر کرد.

در ادامه این جلسه حسین کچوییان با اشاره به این که در ورود به بحث های مربوط به رابطه اسلام و مدرنیته باید دقت بیشتری صورت گیرد، ابراز داشت: همانطور که مدرنیته در چالش با سنت شکل گرفته دوره متأخر اسلامی نیز در چالش با مدرنیته شکل گرفته است ولی دلایل و انگیزه هایی که باعث تقابل سنت با مدرنیته شد با دلایل و انگیزه هایی که باعث تقابل اسلام و مدرنیته شده است تفاوت دارد.

وی با اشاره به این‌که در تقابل دو تمدن و تفکر ناگزیر خصومتی بین آن دو بوجود می آید و در غیر این صورت بدون این خصومت تقابل معنایی ندارد، تصریح کرد: اگر به این خصومت دامن زده شود و با توجه با آن به نقد و تقابل پرداخت موجب انحراف در فهم می شود همانطور که این انحراف در مدرنیته اتفاق افتاد و خصومت بین مدرنیته و سنت باعث شد از قرن 17 به بعد انحرافی در مدرنیته بوجود بیاید که موجب تغییر گفتمان مدرنیته بعد از قرن 17 گردید.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: این خصومت بین مسیحیت و مدرنیته در جاهایی از حد خود خارج شد که باعث نفی دین به طور مطلق، نگاه ریاضی گونه و کمی گونه به دنیا و نفی علوم دیگر در اندیشه مدرنیته شد.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه سه تن از دانشجویان به ارایه نظریات و دیدگاه های خود در زمینه رابطه اسلام و مدرنیته پرداختند./968/پ202/س
ارسال نظرات