۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۲۵۲۰۶
بانو صفاتی:

قرآن و معصومین برترین الگوهای عرفانی هستند

خبرگزاری رسا ـ مجتهده صفاتی، قرآن و معصومین را برترین الگوهای عرفانی خواند و گفت: اگر قلبی آنچنان پاک باشد که هیچ کدورتی در آن نباشد، حکمت در آن جاری می شود.
بانو مجتهده زهره صفاتي
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه نرجس، بانو مجتهده صفاتی روز گذشته در جمع طلاب، اساتید و کارمندان این مدرسه، اهمیت عمل به مفاهیم اخلاقی را یادآور شد و بیان داشت: در اخلاق آنچه مهم است، عمل کردن است. اگر عمل نکنیم، در زیان هستیم. آیات قرآن کریم مملو از مسائل اخلاقی است لذا هنگامی که خوانده می شود، باید در ما دگرگونی ایجاد کند.

صفاتی سپس با اشاره به آیه «والذین جاهدوا فینا لنهدینَّهم سُبُلَنا » در خصوص مجاهده با نفس، اظهار کرد: هر نفسی در اول خلقت وقتی زیاد کاری را انجام دهد خود به خود به سمت آن کار می رود. در اینجا می گویند آن فعل ملکه نفسانی فرد شده است. نفس آدم وقتی قوی می شود که سیاهی ها را کنار بزند و آتش گرفته، شعله ور شود.

وی به تبیین تفاوت بین روح و نفس پرداخت وافزود: ماهیت روح مربوط به امر خدا می شودکه ما ماهیت آن را نمی دانیم چیست ولی می دانیم، به انسان حیات و تحرک می بخشد . «و نفخ فیه من روحه و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده» اما وا‍ژه نفس وقتی موضوعات متعلّق به روح شخصیت یافته و شکل گرفته است به کار می­رود. لذا نفس همان روح است ولی روحی که در پرتو اعمال و کردار شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از روح شخصیت یافته در پرتو اعمال انسان به نفس تعبیر شده است. لذا قرآن کریم زمان جان گرفتن انسان ها را، تعبیر به گرفتن روح نکرده و تعبیر به نفس می­کند «الله یتوفّی الانفس حین موتها» «کل نفسٍ ذائقهُ الموتِ»، حال روح می تواند شخصیت یافته و الهی و یا شیطانی شود و این اعمال ماست که نفسمان را الهی یا شیطانی می کند .

صفاتی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند «من اخلص لله اربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» را عنوان و خاطرنشان کرد: علم به تنهایی فایده ندارد. عمل(با اخلاص) نورانی حکمت می­آورد. اگر قلبی آنچنان پاک باشد که هیچ کدورتی در آن نباشد مثل سینه حضرت زهرا (س) این مسائل تحقق می­یابد، حکمت جاری می شود. هر سالکی اگر در طریق باشد به اندازه خودش می تواند دریافت حکمت کند.

وی تصریح کرد: هرکس به اندازه ای که تصدیق به غیب داردو به اندازه­ای که تلاش می­کند حقایق را دریافت می­کند. عوام حال علما را درک نمی کنند علما حال انبیاء را درک نمی­کنند. به بیان دیگر رحمت الهی شامل حال همه است. منتهی حصول رحمت متوقف بر پاک کردن قلب از زنگار است وگرنه خدا بخیل نیست. خداوند در آیات13و14 سوره مطففین در ویژگی افراد تکذیب کننده می فرماید" می­گویند آیات اساطیرند در حالی که چنین نیست «رین» بر قلب آن­ها پوشیده شده".

این عضو مجمع تقریب مذاهب در پایان با معرفی قرآن ومعصومین(ع) به عنوان برترین الگوهای عرفانی گفت: لازم نیست دنبال عارف برویم، کدام عارف بالاتر از قرآن و معصومین؟ باید کار کرد، از خدا کمک بخواهیم ، قرآن بخوانیم، هرچه یاد گرفتیم عمل کنیم. ما باید اعمال خوب را با نیت صحیح انجام دهیم. احسن عمل مهم است./930/د102/س
ارسال نظرات