۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۲۵۴۴۶
راهیان نور( 25) با محوریت ادبیات دفاع مقدس؛

دومین کنگره ادبی ملک ملکوت در دوکوهه خوزستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین کنگره سراسری ادبی دوکوهه با عنوان ملک ملکوت، با معرفی برگزیدگان خود در شهرستان اندیمشک خوزستان کار خود را به پایان رساند.
کنگره سراسري دو کوهه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، کنگره سراسری ادبی دوکوهه در اندیمشک، با عنوان ملک ملکوت با شرکت نزدیک به 250 شاعر و نویسنده ادبیات پایداری و 800 اثر، روز گذشته در تالار خورشید اندیمشک به مدت یک روز برگزار شد.

دوکوهه از یادمان های مهم دوران دفاع مقدس و میعادگاه رزمندگان اسلام در این خطه شهید پرور اندیمشک واقع شده و این شهر خود نیز یک هزار شهید گلگون کفن به میهن اسلامی تقدیم نموده است.

بنابراین گزارش، حسین اسرافیلی و سید حبیب حبیب پور از چهره های شاخص ادبی کشور، به عنوان مهمانان ویژه در این کنگره حضور یافتند.

مسؤولان به بیان های ادبی دفاع مقدس نگاه ویژه ای داشته باشند

در بخش نخست این کنگره، مسعود حمیدی نژاد، معاون فرهنگی ارشاد خوزستان، با بیان این که ذهن جوانان ما باید مملو از اشعار و داستان های زیبای شهدا و دفاع مقدس شود، افزود: باید چنان به بیان ارزش هایی نظیر آنچه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده پرداخت که این گونه ارزش ها در حوزه نشر نیز ماندگار و جاودان شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به برگزاری کنگره های موثری نظیر کنگره ادبی دوکوهه، گفت: کنگره سراسری ادبی دوکوهه از سال آینده به شکل ملی برگزار خواهد شد.

حمیدی نژاد برگزاری کنگره سراسری ادبی دوکوهه را به واسطه تلاش در راستای تقویت فرهنگ دفاع مقدس و اشاعه آن بسیار مفید و قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: آثار راه یافته به بخش نهایی کنگره سراسری ملک ملکوت اندیمشک در آینده ای نزدیک تبدیل به کتاب خواهند شد.

ضرورت انتقال ابعاد الهی و انسانی دفاع مقدس به نسل های آینده

در ادامه این مراسم، کرامت میری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک، با بیان این که لحظه به لحظه دوران دفاع مقدس تاریخ ساز و از عبرت های نهفته ای برخوردار است، گفت: دفاع مقدس همچنین مبانی الهی و انسانی متعالی فراوانی دارد و میراثی گرانبها است که باید حفظ شود و به نسل های آینده نیز انتقال یابد.

وی با تأکید بر این که ادبیات پایداری از جمله زمینه ها و ابزاری است که با اتکا به آن می توان به حفظ و نشر ارزش های دوران دفاع مقدس کمک شایانی کرد، افزود: ادبیات پایداری قابلیت آن را دارد که در ذهن نسل های جدید نگرش واقعی و مثبت به دوران دفاع مقدس را القا نماید پس باید از آن به شکل درستی بهره برد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک اظهار داشت: دوران دفاع مقدس ابعاد مختلفی برای استفاده و دستمایه قرارگرفتن دارد که مضامینی همچون شهادت، شهید، اماکن محل شهادت و حتی آنچه مرتبط با خانواده شهدا و از این دست می شود را شامل می شود.

گفتنی است، در بخش داستان این کنگره، خانم زهرا یگانه از کرمانشاه رتبه نخست و الهام مزارعی از شیراز و احسان قدیری از مشهد رتبه های دوم و سوم را کسب نموده و تندیس کنگره، لوح افتخار و هدایای نقدی دریافت کردند.

همچنین در بخش شعر کنگره ادبی دوکوهه نیز محمدحسین ملکیان از اصفهان رتبه نخست و خدابخش صفادل از نیشابور و ساجده جبارپور از رشت حائز رتبه های دوم و سوم شدند و تندیس جشنواره، لوح افتخار و هدایای نقدی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان دریافت کردند.

یادآور می شود، کار داوری بخش نهایی دومین کنگره ادبی دوکوهه را در حوزه شعر آقایان اکبر بهداروند، سعید بیابانکی و عبدالرحیم سعیدی راد و در بخش داستان نیز قضاوت به احمد شاکری، فرید کوراوند و محمد یزدانی پور سپرده شده بود./9463/پ202/س
ارسال نظرات