۰۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۲۵۷۲۳
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

ویژگی مدیریتی حضرت زینب از سوی مراکز حوزوی و دانشگاهی تبیین شود

خبرگزاری رسا - حجت الاسلام موسوی شکوری با اشاره به مدیریت حضرت زینب(س) در حماسه عاشورا گفت: لازم است روانشانسی و مدیریت بحران حضرت زینب در دانشگاه ها و حوزه های علمیه به صورت ریشه ای بررسی شده و تدریس شود تا جوانان و دانشجویان ما، مدیریت در بحران را از آن بزرگوار بیاموزند.
امام جمعه خوي
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با تبریک میلاد شیر زن واقعه کربلا، حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به سیره عملی این بانوی الهی می توان گفت با توجه به اتفاقات سختی که در طول حیات ایشان رخ داد، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان ازجمله سیره عملی زینب کبری(س) به شمار می رود.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی حضرت زینب (س) را الگوی پرستاران معرفی کرد و افزود: بیماری حضرت زهرا(س)، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ کربلا، موجب شد سالروز ولادت آن بانوی بزرگوار به عنوان روز پرستار نامگذاری شود.

حجت الاسلام شکوری ملقب شدن حضرت زینب(س) به «شریکة الحسین (ع)» را حاصل شهامت و مدیریت بی بدیل آن بزرگوار دانست و خاطرنشان کرد: از عصر روز عاشورا مدیریت بقایای کاروان اباعبدالله(ع) به عهده حضرت زینب(س) که ضرورت دارد این بخش از زندگی آن حضرت در رشته مدیریت دانشگاه های کشور و حوزه های علمیه بررسی و تدریس شود تا طلاب و دانشجویان ما، مدیریت در بحران را از آن بزرگوار یاد بگیرند.

وی در ادامه حراست و حفاظت از کاروان مصیبت دیده و پرستاری از کودکان در حد ایثار، تشریح مصائب عاشورا در فرصت های مناسب در طول سفر اسارت، حفظ جان امام زمان یعنی امام زین العابدین(ع) از آسیب ها، به محاکمه کشیدن مردم کوفه در قالب سخنرانی و خطابه، تحریک عواطف مردم غفلت زده کوفه و شام با مواضع قاطع و خطابه های خویش، تحقیر عبیدالله بن زیاد استاندار کوفه و یزید در افکار عمومی و در نهایت گزارش سفر خود در روز اربعین به برادرش را نمونه هایی از روانشناسی و مدیریت بحران آن حضرت برشمرد.

امامت و ولایت، محور اصلی زندگی حضرت زینب(س)

رییس حوزه های علمیه خوی توفیق درک هفت معصوم را از دیگر ویژگی های مهم زندگی آن حضرت عنوان کرد و افزود: حضرت زینب(س) در طول زندگی پرمشقّت خود، غیر از درک محضر جدّ بزرگوارش رسولخدا(ص) و پدر و مادر و دو برادر خود حسنین(ع)، توفیق درک امام زین العابدین و امام محمد باقر علیها السلام را نیز داشت و از نزدیک تمامی حوادث تلخ و شیرین مربوط به اسلام و آن بزرگواران را مشاهده فرمود، بنابر این از دوران کودکی تجربیات ارزشمندی را بدست آورد.

وی در ادامه گره زدن سرنوشت زندگی حضرت زینب(س) با ولایت را از معیارهای اصلی زندگی آن بزرگوار دانست و گفت: شیر زن واقعه کربلا، در اثر ایمان و تعهد بالای خود حتّی بعد از ازدواج با فرزند شهید و پسر عموی خویش عبدالله بن جعفر طیار، امامت و ولایت را محور زندگی خود قرار داد.

پرستاران تقوا و وجدان مراقبت از بیمار را در خود تقویت کنند

امام جمعه خوی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سالروز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار از خواهران و برادران شاغل در حرفه پرستاری درخواست کرد: ایمان و اخلاص، تلاش در جهت حفظ حیات انسان ها، پای بندی به اصول و مقررات حرفه پرستاری، احترام به باورهای دینی و مذهبی بیمار، پرهیز از هر چیزیکه جان مریض را به خطر می اندازد، بالا بردن سطح علمی و کسب اطلاعات لازم و همچنین حاکم کردن ایمان، تقوی و وجدان در مراقبت از بیمار را که معمولاً پرستاران عزیز درقسم نامه خود جاری می سازند، متعهد و پای بند باشند.

پرستاران از ادعیه صحیفه سجادیه غفلت نکنند

وی توجه به ادعیه صحیفه سجادیه را برای پرستاران توصیه کرد و بیان داشت: در بیداری های شبانه به علت پرستاری از بیماران که نوع انسان ها به علت خواب از خدا غافل هستند، همانند امام زین العابدین (ع) به درد دل با خدا بپردازید چراکه آن حضرت در نیمه های شب بیدار شده و می فرمود «خدایا تمامی چشم ها خوابیده است تنها چشمی که نمی خوابد چشم توست، خدایا در این دل شب در منزل هر مسئولی را بزنیم نگهبانان اجازه ورود نمی دهند تنها دری که نگهبان ندارد درب توست ... خدایا اگر مرا از در خود برانی به که پناه ببرم غیر از تو پناهگاهی ندارم.»/938/ت302/س

ارسال نظرات