۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۸۷۸
عضو انجمن اسلامی اقتصاد حوزه :

واقعی شدن قیمت ارز زمینه ساز رشد تولید ملی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مصرف کالاهای داخلی بیان داشت: از آنجایی که درآمد ارزی ما از نفت است مصرف کالای ایرانی سهم موثری در ارتقای اقتصاد کشور دارد.
دلار


حجت‌الاسلام نصرالله خلیلی تیر تاشی، عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: تولید ملی یعنی مصرف کردن کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود با این وصف درآمد مصرف کننده به جیب تولید کننده می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر مصرف ملی بیشتر باشد درآمدزایی بیشتر خواهد بود گفت: متاسفانه کالای خارجی به قیمت ارزان وارد کشور می شود و این موجب شده تا رقابت داخلی از بین برود.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: چون اقتصاد کشور بر اساس درآمدهای نفتی است، با واردات در واقع پول ما به کشورهای خارجی می رود؛ اما اگر اقتصاد ما نفتی نبود و در ازای واردات، صادرات داشتیم این گونه نبود. واردات کالا به کشور در واقع، خرید با درآمد نفتی است یعنی واردات ضد اشتغال است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مصرف کالاهای داخلی بیان داشت: از آنجایی که درآمد ارزی ما از نفت است، مصرف کالای ایرانی سهم موثری در ارتقای اقتصاد کشور دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: یکی از راهکارهای افزایش تولید ملی و کاهش واردات، واقعی کردن قمیت ارز است، سالها پیش هم افراد اقتصاد خوانده می گفتند دلار ارزان است و باید به قیمت واقعی عرضه شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این گونه نیست که کالاهای خارجی، ارزان تولید شود بلکه اقتصاد ما، دلارهای نفتی را وارد باراز می کند و در حقیقت این کالاها به ریال ما ارزان تمام می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارزان و گران بودن کالای خارجی دست دولت است، گفت: اگر دولت قیمت دلار را واقعی کند وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مصرف کننده در چرخه اقتصاد بیان داشت: مصرف کننده با نخریدن کالای بی کیفیت می تواند بازار را به سمت تولید با کیفیت ببرد، البته دولتمردان هم باید استاندارهای لازم را برای هر کالا الزامی کنند و تولید کننده را نسبت به داشتن ملاک های قابل قبول رهنمون شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نامگذاری پنج ساله اخیر از سوی مقام معظم رهبری اقتصادی بوده است، گفت: مشکل اساسی کشور ما اقتصاد است و بیکاری، افزایش سن ازدواج، نبود امنیت شغلی، از تبعات این مساله است.

این محقق علم اقتصاد اظهار داشت: امروز بسیاری از جوانان جرات ازدواج کردن ندارند، چون در شغل هایی هستند که امنیت ندارد و کارفرما هر لحظه ممکن است تعدیل نیرو کند بنابراین جوانان ریسک ازدواج را نمی‌پذیرند.

وی در بیان توصیه عملی برای افزایش تولید ملی اظهار داشت: دولت باید درآمد نفتی را سرمایه گذاری کند و در قبال واردات کالا به کشور، صادرات متقابل هم داشته باشیم و این در صورتی است که قبل از آن کالایی درست شده باشد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: این اشتباه است که با دلارهایی زندگی کنیم که بر اساس نفت به عنوان یک ثروت ملی به دست می آید. /909/ت302/ع

ارسال نظرات