۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۲۵۹۷۶
مدیر گروه تاریخ تشییع پژوهشگاه علوم:

حضرت زهرا الگوی حرکت در خط ولایت است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم گفت: حضرت زهرا(س) هیچ کوتاهی در موضوع تثبیت ولایت نکردند و این راه را بدون افراط و تفریط ادامه دادند و در خط ولایت حرکت کردند.
حضرت فاطمه


حجت الاسلام مصطفی صادقی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: دفاع اولیه در موضوع ولایت امیر المومنین(ع) توسط حضرت زهرا(س) صورت گرفت و ایشان با جانفشانی در راه ولایت، حق را بر جامعه هویدا کردند.

وی اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) در جامعه جایگاه بالایی داشت و از آنجا که تنها فرزند رسول الله بود، در موضوع جانشینی نبی مکرم اسلام نقش مهمی داشت.

این محقق تاریخ تشیع با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نقش خود را به درستی شناخت و به خوبی ایفا کرد، ادامه داد: شناخت زمانه که چه راهی را باید رفت و کدام تصمیم را باید گرفت اهمیت زیادی دارد و حضرت زهرا(س) در این باره یک الگوی تمام عیار است چرا که هیچ کوتاهی در موضوع تثبیت ولایت نکردند و این راه را بدون افراط و تفریط ادامه دادند و در خط ولایت حرکت کردند.

این محقق تاریخ اسلام بیان داشت: مجاهدت‌های حضرت زهرا(س) در تثبیت ولایت و خلافت امیرمومنان(ع) با هماهنگی شخص حضرت امیر(ع) بود یعنی اگر قرار بود حضرت امام علی(ع) حرکت نظامی نکند، حضرت زهرا(س) هم به تببین مساله برای زنان، صحابه و ... اکتفا می‌کرد.

وی گفت: حضرت زهرا(س) هماهنگ با ولی عصر خویش حرکت می کرد نه جلوتر و نه عقب تر، بلکه دوشادوش امیرمومنان(ع) حرکت و برای اثبات ولایت با داریت و بصیرت عمل کرد.

این محقق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خویش به خصوصیت بروز و ظهور اجتماعی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: آن حضرت در اجتماع حضور داشتند اما در عین حال شئون مخصوص زن را رعایت می‌کردند و مراقب مقام و شانیت زن بودند.

وی گفت: در جامعه ما حضور خانم‌ها در صحنه اجتماعی به وفور دیده می شود، اما اینکه تمامی شانیت‌ها رعایت شود قابل تامل است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت زهرا(س) حتی به عنوان پرستار در جنگ حضور داشتند و مسایل سیاسی و اجتماعی را دنبال می کردند اما شئونات زن و کرامت انسانی زن را پاسدار بودند.

وی خواستار تبیین سیره عملی حضرت زهرا(س) شد و گفت: زندگی حضرت زهرا(س) مشحون از درس های آموزنده‌ای است که در زندگی امروز ما می‌تواند نقش آفرینی کند و ما می توانیم با استفاده از آن، زندگی ایمانی خود را رقم زنیم.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم دستور داده شده است که از الگوی های نیک پیروی کنید و بدون تردید مقدمه الگو گیری، معرفت به این ذوات مقدسه است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات