۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۲۷۵۷۹
استاد حوزه علمیه:

رسانه ها می توانند تلنگر بیداری دل های غفلت زده باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: هرکه در پی یاری قرآن باشد خدا او را یاری خواهد کرد، در اوایل انقلاب شایعات و تهمت های زیادی در باره آیت الله بهشتی بود، وقتی به ایشان گفتند چرا از خود دفاع نمی کنید. گفت خدا از من دفاع خواهد کرد. و دفاع خدا شهادت مظلومانه ایشان بود که مهر ابطالی بر همه شایعات شد
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی محمدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود در بیان ویژگی های قرآن از دیدگاه نهج البلاغه گفت: در خطبه 198 نهج البلاغه به 42 ویژگی از فضایل و برجستگی های قرآن اشاره شده و آمده است: «قرآن کتابی است که استدلالش هیچ گاه کهنه نمی شود» قرآن باید در زندگی امروز به صورت کارآمد شود و روی اصول زندگی پیاده گردد.

وی اظهار داشت: در روایتی آمده که شخصی به پیامبر(ص) عرض کرد: یا رسول الله به من قرآن را یاد بده، رسول خدا فرمود بنشین و به او سوره زلزال را یاد داد، هنگامی که به دو آیه پایانی این سوره رسید «و من یعمل مثقال خیرا یره فمن یعمل مثقال شرا یره» مرد عرض کرد واقعا هر عمل خیر و شری در کارنامه ما تاثیر دارد، رسول خدا فرمود بله! مرد عرض کرد یا رسول الله همین سوره مرا کفایت می کند و من به همین سوره عمل می کنم. هنگامی که از پیش رسول خدا بیرون رفت رسول خدا به اصحاب فرمودند او فقیه می رود. یعنی او فهمید و رفت.

مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه قرآن خود به تدبر در مورد آیاتش دعوت کرده است، افزود: این نکته سنجی و این که انسان معنای واقعی آیات را بگیرد گاهی به خود شخص بستگی دارد و این که دل خود را برای پذیرش آماده کرده باشد و در یک لحظه خدا به او عنایت کند و یک آیه تلنگری بر روح او باشد که به معنای عمیق آیه برسد. گاهی هم کار رسانه هاست که انسان را به نکته سنجی برسانند، به این معنی که رسانه ما باید پر باشد از نکات تفسیری، هر فرد در یک زمان خاص از یک نکته خاص بهر ه خواهد برد.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه گفت: متاسفانه قرآن در زندگی خواص ما هم کارآمد نیست، در دانشگاه ها حتی در رشته الهیات و حتی در حوزه در عرصه تفسیر و نکات قرآنی کم کاری شده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره با فراز دیگری از خطبه 198 نهج البلاغه بیان کرد: «قرآن شفاء است و دارویی است که درد جدیدی را ایجاد نمی کند.» بعضی از داروها عوارض جانبی شدیدی دارند ولی قرآن دارویی است که شفا می دهد و تأثیرگذاری آن مسلم است و عوارضی هم ندارد. شفاء در اینجا به معنای شفای بیماری روح ودرون انسان است و خود حضرت امیر(ع) در جای دیگر شفای قرآن را برای درمان حرص، بدگمانی و .... دانسته است.

وی با بیان این که هر کس قرآن را یاری کند ذلیل نمی شود، ادامه داد: هرکه در پی یاری از قرآن باشد خدا او را یاری خواهد کرد، در اوایل انقلاب شایعات و تهمت های زیادی در باره آیت الله بهشتی بود، وقتی به ایشان گفتند: چرا از خود دفاع نمی کنید. گفتند: خدا از من دفاع خواهد کرد. و دفاع خدا شهادت مظلومانه ایشان بود که مهر ابطالی بر همه شایعات و تهمت هایی بود که به ایشان زده بودند.

این کارشناس مسائل دینی در پایان به وجود تفسیر های گوناگون در بازار اشاره کرد و گفت: برای هر قشر و رده سنی تفسیر قرآنی وجود دارد، با توجه به اهمیت این نکته باید سمت و سوی تعلیم و تعلم ما در مراکز آموزشی ودانشگاه ها به سمت قرآن و تفسیر قرآن باشد تا همه از نکات آن بهره ببرند./916/پ202/ع

ارسال نظرات