۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۶۹۲

کنگره آخوند ملاحسین مراغه‎ای آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه ای شاعر و نوحه‌سرای اهل بیت عصمت و طهارت صبح امروز در مراغه آغاز به کار کرد.
کنگره آخوند ملاحسین مراغه‎ای آغاز به کار کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی امیری، دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه ای، در حاشیه آغاز به کار این کنگره اظهار داشت: این همایش با حضور اندیشمندان، صاحب‌نظران و شعرای اهل بیت عصمت و طهارت منطقه شمال غرب کشور همراه است.

وی با بیان این‌که آثار رسیده به دبیرخانه کنگره از غنای بالایی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: از 25 مقاله رسیده به دبیرخانه کنگره، بنا به نظر هیأت داوران، 5 مقاله عنوان برگزیده را کسب کردند که مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه ای ادامه داد: مقالات برگزیده شامل بوطیقای(فن شعر) واقعه در کلام دخیل نوشته حجت مقدم، توجه به صحنه آرایی و تجسم حوادث عاشورا در شعر دخیل نوشته پرویز کتابی و تاثیر قرآن و احادیث در اشعار دخیل ارائه شده از سوی فائقه مددی است.

وی ادامه داد: تأثیر قرآن و احادیث در اشعار دخیل نوشته وهاب حیدری و توجه به صحنه آرایی و تجسم حوادث عاشورا و شیوه مقتل نویسی دخیل نوشته نازیلیا درخشان از دیگر مقالات برتر این کنگره است.

حجت الاسلام امیری با بیان این‌که اعضای کارگروه علمی و ادبی همایش متشکل از فرهیختگان دینی، ادبی و شعرهای آیینی منطقه آذربایجان هستند گفت: مقالات رسیده در محورهای اصلی بررسی احوال، افکار و اشعار این شاعر و نوحه سرای مراغه ای بوده است.

وی با بیان این‎که مقالات برگزیده در قالب کتابی جامع چاپ و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، از تولید نرم افزار‌ ‌دخیل مراغه‌ای خبر داد و اظهار داشت: این نرم‌افزار چند رسانه‌ای شامل موضوعاتی همچون نظم و نثر دخیل، گزیده اشعار و مداحی در راستای معرفی زندگی‌نامه، شخصیت و آثار مرحوم آخوند دخیل مراغه‌ای تولید و تکثیر شده است.

حجت الاسلام امیری در ادامه با بیان این‌که آخوند ملاحسین مراغه ای متخلص به دخیل از شعرای قرن سیزدهم هجری قمری بوده و ادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدون و نظام‎مند درآورده است افزود: آن مرحوم به شاعر مقتل ‌نویس معروف بوده و یک مقتل شش جلدی بصورت نظم و نثر نوشته و این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و به زبان ترکی چاپ شده است.

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسین مراغه ای با بیان این‎که این کنگره به منظور شناساندن اشعار و سبک این شاعر و نوحه سرا برگزار می شود گفت: مقالات در 10 موضوع از جمله تاثیر آیات و احادیث در شعر، توجه به صحنه آرایی و تجسم حوادث عاشورا و صور خیال و ویژگی های زبان ادبی دخیل به این گنگره ارسال شده است.

وی  بررسی روایت ها و اشعار روایی دخیل از دیدگاه روانشناسی، اوزان شعر دخیل و تناسب آن با موضوع اشعار، شیوه مقتل نویسی و مرثیه سرایی این شاعر، بینش عرفانی دخیل در شعر رثایی، نقش دخیل در شعر رثایی آذربایجان (تاثیر پذیری و تاثیرگذاری) و معرفی نسخه های خطی و چاپی موجود در کتابخانه ها و مراکز علمی را از دیگر موضوعات این کنگره برشمرد.

گفتنی است، آخوند ملاحسین مراغه ای( دخیل ) شاعر و نوحه‌سرای اهل بیت عصمت و طهارت، یک مقتل شش جلدی به صورت نظم و نثر دارد که این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و به زبان ترکی چاپ شده است./935/پ203/ب
ارسال نظرات