۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۹۳۷

کارگاه‌های آموزشی قرآن و حدیث در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود

خبرگاری رسا ـ مدیر اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه از برگزاری کارگاه‌های آموزشی قرآن و حدیث در حوزه‌های علمیه خبر داد.
حجت الاسلام حسيني مدير مرکز قرآن و عترت حوزه هاي علميه


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، مدیر اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه بیان کرد: دوره منسجم کارگاه‌های آموزشی قرآن و حدیث با هدف ترویج فرهنگ قرائت و مطالعه آگاهانه و عالمانه قرآن و حدیث و ایجاد زمینه‌های انس با قرآن و احادیث اهل بیت(ع) و فراهم کردن مقدمات لازم جهت تحقیق و پژوهش در قرآن و متون روایی شیعه برگزار می‌شود.

وی آشنایی با فنون و روش‌های مطالعه و فهم قرآن و حدیث، آشنایی با فنون و مهارت‌های اختصاصی مربوط به هر کارگاه و آشنایی فراگیران با مبانی، فنون و روش‌های حفظ قرآن از طریق شرکت در کارگاه روش‌های حفظ قرآن کریم را از جمله دیگر اهداف برگزاری این طرح برشمرد.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در نظر دارد با برگزاری این دوره، دانش‌آموختگان ضمن تعمیق ارتباط خود با قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) با فنون و روش‌های نوین، آموزش، مطالعه و تحقیق در قرآن و متون روایی آشنا شده و با شرکت در کارگاه‌های عملی، مهارت‌های لازم در هر یک از این حوزه‌ها را کسب کنند.

مدیر اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به مراحل اجرای این طرح ادامه داد: طی اجرای طرح و برگزاری کارگاه‌های مربوطه، طلاب علاقه‌مند پس از احراز شرایط گزینش در 54 ساعت آموزش حضوری شرکت کرده و در پایان پس از موفقیت در آزمون‌های پایانی، گواهینامه پایان دوره را اخذ می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: تسلط نسبی بر روان‌خوانی قرآن کریم، گذراندن پیش نیازهای آموزشی و اتمام پایه سوم حوزه‌های علمیه از جمله شرایط پذیرش در دوره منسجم کارگاه‌های آموزشی قرآن و حدیث است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره پنج کارگاه آموزشی برای طلاب برگزار می‌شود، بیان کرد: کارگاه آموزش روش‌ تصحیح‌الصلاة، کارگاه روش حفظ قرآن کریم، کارگاه روش مطالعه و فهم قرآن، کارگاه آشنایی با منابع روایی و روش فهم حدیث و کارگاه روش تدبر در قرآن کریم از جمله کارگاه‌های آموزشی‌ای است که برای طلاب حاضر در این دوره ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در این کارگاه‌های آموزشی طلاب با آموزش و تمرین عملی تلفظ صحیح حروف ده‌گانه، صحت قرائت نماز، اهمیت و جایگاه حفظ قرآن کریم، مبانی و روش‌های حفظ قرآن، آموزش عملی حفظ قرآن، ضرورت و اهمیت انس با قرآن، نقش ترجمه و تدبر در فهم قرآن، مبانی مطالعه روشمند قرآن کریم، آموزش عملی روش مطالعه قرآن، تاریخ حدیث، آشنایی با منابع روایی شیعه و سنی، مبانی مطالعه روشمند حدیث، روش فهم حدیث، آشنایی با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، معارف حدیث، مصطلحات حدیثی، هندسه دانش‌های حدیثی، مبادی و مبانی تدبر در قرآن کریم، تدبر در یکی از سور قرآن کریم آشنا می‌شوند.

مدیر اداره قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به ضوابط آموزشی دوره اظهار کرد: تعداد فراگیران هر کلاس حداقل 20 نفر و حداکثر 30 نفر است، دوره به صورت حضوری ( هر روز هشت ساعت آموزشی) برگزار می‌شود، حضور مستمر و منظم شرکت‌کنندگان در دوره الزامی است، برای دریافت گواهینامه پایان دوره، کسب حداقل نمره پانزده از 20 در آزمون کتبی هر درس و معدل پانزده از 20 از مجموعه دروس الزامی است، از برنامه‌های جانبی این دوره می‌توان به برگزاری کارگاه بیست ودو قدم انس با قرآن و حدیث، حضور اساتید اخلاق و برنامه‌های ترویجی و ورزشی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه افزود: این دوره آموزشی در 48 ساعت تعریف شده است که مدت زمان حضوری این دوره 48 ساعت آموزشی است و در طول مدت 6 دوره متوالی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ضوابط کلی آزمون‌های این دوره بیان کرد: شرط قبولی در تمامی آزمون‌ها کسب نمره حداقل پانزده است، کسانی که در بیش از دو درس نمره قبولی را کسب نکنند، مردود محسوب می‌شوند، افرادی که حداکثر در دو آزمون نمره قبولی را کسب نکنند، فقط برای یکبار می‌توانند در آزمون تجدیدی آن درس شرکت کنند و در صورت عدم احراز نمره قبولی، مردود محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به زمان برگزاری دوره منسجم کارگاه‌های آموزشی قرآن و حدیث ادامه داد: این دوره آموزشی از هفدهم تیرماه آغاز شده و تا بیست‌وسوم تیرماه ادامه خواهد داشت و طلاب در روز جمعه شانزدهم تیرماه پذیرش می‌شوند.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان برای نام‌نویسی در این دوره آموزشی می‌توانند تا 20 خرداد ماه به پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه به نشانی
http://www.tahzib-howzeh.com مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02517840301 تماس بگیرند. /907/د102/ی

ارسال نظرات