۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۲۶۷
مشهد؛

میزبان اردوهای سراسری تربیت مبلغ زیارت

خبرگزاری رسا ـ در راستای توسعه فرهنگ و آداب زیارت اردوها و کارگاه های آموزشی سراسری «تربیت مبلغ زیارت» در مشهد برگزار می شود.
سازمان تبليغات خراسان


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام جعفر حسینی، کارشناس امور فرهنگی این سازمان با اشاره به آغاز این اردو از دوم خردادماه، اظهارکرد: در این اردوها مبلغان منتخب 16 استان کشور در آن شرکت می کنند، دوره های فشرده ای با نام « فرهنگ و آداب زیارت» به مدت سه روز کاری برای آنها برگزار می شود.

وی با بیان این که روحانیان استان های کشور در این دوره ها سرفصل های مفهوم و جایگاه زیارت، توسعه فرهنگی و شخصیت شناسی امام رضا را آموزش می بینند اظهارکرد: مبلغان در این دوره ها با آداب سفر زیارتی و برکات و آثار دنیوی و اجتماعی و اخروی زیارت آشنا می شوند.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: یکی از مهم ترین اهداف زیارت شناخت چهره حقیقی امام و مقام رفیع امامت است چرا که هر قدر آگاهی انسان از این اصل بنیادین نظام اعتقادی شیعه بالاتر باشد، فعالیت ها و حرکت های او صبغه ولایی بیشتری می گیرد.

وی با بیان این که اولین اثر نشناختن حجت الهی، سقوط در وادی ضلالت و گمراهی است اظهارکرد: زنده ترین و موثرترین راه برای امام شناسی، زیارت و خواندن زیارتنامه هاست.

این مقام مسؤول ابراز داشت: در حقیقت عرصه زیارت به ویژه متون ارزشمند زیارتنامه ها، مکتب ومدرسه است که درس امامت و ولایت می دهد و لایه های باطنی و چهره ای دورنی این حقیقت را تشریح می کند.

حجت الاسلام حسینی افزود: زائر در زیارت نامه در می یابد که ضمن حرمت نهادن به مقام والای امامت و ولایت باید در همه عرصه های معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اما را پیشوا و مقتدا قرار دهد و از روی باور و اعتقد این امامت را بپذیرد.

وی با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ میزبانی در مشهد اظهارکرد: حضور انبوه زائران نماد هویت دینی جامعه است و نهادینه سازی ارزش های اسلامی نظیر کمک به زائران و نیازهایشان، مهروزی با مردم و ادب گفتگو باید در بین مردم مشهد تقویت شود.

وی بیان کرد: تبیین ماهیت دینی زیارت و تعمیق آثار معنوی آن در زائران و ساماندهی به امر ایشان در تامین زیرساخت های مورد نیاز از دغدغه های نظام اسلامی است.

افزایش خدمات دهی به زائران در اولویت توسعه گردشگری مذهبی قرار دارد
در ادامه، محمد سهیلی، عضو کارگروه زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: توسعه گردشگری مذهبی با رویکرد خدمات دهی و افزایش سطح رفاه زائران در سند راهبردی زیارت در اولویت قرار دارد.
وی بیان داشت: به منظور توجه به تمامی ابعاد مرتبط با زیارت، برنامه های اجرایی در دو سند راهبردی و سند برنامه اجرایی پنجساله تقسیم شده است.

دبیر کارگروه تلفیق طرح توسعه کمی وکیفی زیارت امام رضا(ع) اظهارکرد: بهبود زیرساخت‌های اسکان و اقامت زائرین و همچنین توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل ونقل درون شهری از راهبردهایی است که در اولویت اجرا در این سندها قرار دارند.
سهیلی درباره پیشینه برنامه جامع زیارت گفت: با توجه به اینکه تدوین و اجرای برنامه جامع برای توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) توسط یک نهاد امکان پذیر نیست نمایندگان مجلس ردیف مستقل اعتباری بری انجام مطالعات توسعه زیارت را در سال 88 تصویب کردند و به دنبال این اقدام در قانون برنامه پنجم توسعه کشور ماده مستقلی " ماده 12" به این منظور اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در این ماده دولت متعهد شده که به منظور تعمیق ارزش ها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل بیت و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به ویژه مشهد، قم و شیراز نسبت به شناسایی و برطرف کردن نیازهای زائرین در این شهرها اقدام کند.

تمدن های بزرگ انسانی بر مبنای ادیان شکل گرفته است
وی با بیان اینکه تمدن های بزرگ انسانی بر مبنای ادیان شکل گرفته، در خصوص لزوم توجه به این مبحث به صورت ملی افزود: ادیان ظرفیت ها و توانمندی های بالایی دارند که در جهت تمدن سازی به کار گرفته شده است و در همین راستا بسیاری از شهرها بر محوریت مراکز دینی بوجود آمده و نقطه اوج این شکل گیری در مشهد است.

سهیلی با اشاره به اینکه تمام بقاع متبرکه اجزایی از یک شبکه گسترده فرهنگی در کشور هستند افزود: هر یک از این بقاع و اماکن زیارتی می توانند تبدیل به یک مرکز فرهنگی شوند که در کل کشور ظرفیت عظیمی را ایجاد می کند.

معاونت زیارت تنها در استانداری خراسان رضوی ایجاد شده است
سهیلی با اشاره به اینکه استانداری خراسان رضوی تنها استانداری کشور است که معاونت زیارت دارد افزود: این معاونت تا کنون گام های موثری در راستای تامین زیرساخت های لازم توسعه فرهنگ زیارت برداشته است.
این استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه در طرح توسعه زیارت توسعه کیفی مهمترین بخش است افزود: زیارت با معرفت و آگاهی می تواند در تمامی ابعاد زندگی افراد تاثیر گذار باشد و این نوع زیارت است که ثواب حج مقبول دارد که البته رسیدن به این مرحله و توسعه کیفی بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در طرح توسعه فرهنگ زیارت مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته عنوان کرد: در حال حاضر پیوست فرهنگی در همه پروژه ها و طرح های اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، رفاهی و اوقات فراغت مد نظر است و در طرح فرهنگی زیارت نیز پیوست های غیرفرهنگی مورد توجه قرار دارد.

لزوم فراهم شدن امکانات برای تشرف روستائیان
وی ادامه داد: با تمامی صاحبنظران در راستای توسعه فرهنگ زیارت و تدوین برنامه جامع آن مصاحبه شد و در این راستا 6 هزار سند و جزوه گردآوری شده و نتایج مطالعات در قالب 30 جلد تدوین شده است.

دبیر کارگروه تلفیق طرح توسعه کمی وکیفی زیارت امام رضا(ع)  با اینکه 85 برنامه فرهنگی در طرح پنج ساله تدارک دیده شده است افزود: اهداف اصلی در حوزه زائر و زیارت تدوین سند جامع زائر و زیارت و تدوین برنامه پنج ساله استان است.

سهیلی با بیان اینکه زیارت گروهی دارای اثرات معنوی و برکات زیادی است افزود: ترویج زیارت در تمامی مناطق کشور بویژه روستاها که 25 درصد جمعیت را در خود جای داده اند اهمیت زیادی دارد ولی متاسفانه زمینه تشرف روستائیان به شکل مناسب فراهم نشده و باید امکانات بیشتری در این زمینه فراهم شود.

مطالبه مردمی مسأله اصلی در توسعه فرهنگ زیارت
وی با تاکید بر این که مسأله اصلی در توسعه فرهنگ زیارت بودجه نیست اظهارکرد: آنچه برای توسعه فرهنگ زیارت باید وجود داشته باشد مطالبه مردمی است و این که مردم باید حق خود را در این زمینه بشناسند و آن را از متولیان امور طلب کنند.

سهیلی اظهار کرد: ممکن است با عوض شدن دولت در اجرای برنامه ها تغییر ایجاد شود یا اینکه مسکوت باقی بماند و ضمانت برای اجرا تنها مطالبه مردمی است.

نقش محوری روحانیان در توسعه فرهنگ زیارت
وی با بیان اینکه نخبگان و روحانیان نقش ویژه ای در توسعه فرهنگ زیارت دارند افزود: روحانیت نقش کیفی و محوری در توسعه فرهنگ زیارت دارند چون زیارت امری دینی است و توسعه و ترویج آن نیز به مبلغان مذهبی نیاز دارند.

سهیلی اظهار داشت: هر کدام از رسانه ها، تشکل های فرهنگی، ائمه جماعات، روحانیان طرح مستقر و هجرت در عرصه گسترده توسعه فرهنگ زیارت تاثیرگذاری زیادی دارند که باید در زمینه فعالیت هر کدام از آنها نقشه راه تعریف شود./930/د102/ب


ارسال نظرات