۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۰۰۵۹
مدیر حوزه علمیه خوزستان تبیین کرد؛

نقش امام خمینی در حرکت‌های اجتماعی و بیداری ملت‌های آزادیخواه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت:‌ امام خمینی‌(ره) با طرح موضوع وحدت مسلمین و توجه آنها به مفاهیمی چون وجود شیطان بزرگ یعنی آمریکا، و طرح بسیار عمیق موضوع خطر اسرائیل، عالم اسلام را از خوابی عمیق بیدار کردند و بزرگ‌ترین حرکت‌های اجتماعی را در تاریخ هزار ساله جامعه اسلامی در گستره بین‌المللی رقم زدند.
حجت الاسلام و السلمين حاجتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اگرچه امام خمینی‌(ره) و انقلاب اسلامی که از سوی ایشان بنا نهاده شد، همواره از سوی رسانه‌ های دولت‌های غربی مورد تردید قرار گرفت و از واقعه 15 خرداد 1342 تا به امروز هیچ‌گاه تصویر روشنی در رسانه‌های غربی از ایشان و انقلاب اسلامی ارائه نشد، اما این انقلاب الهی حرکت توفنده‌ای را به نام بیداری اسلامی بلکه بیداری جهانی رقم زد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان و نویسنده کتاب عصر امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبیین نقش امام خمینی‌(ره) در حرکت‌های اجتماعی و بیداری ملت‌های آزادیخواه، معتقد است که امام مسیر تاریخ بشری را با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت‌(ع) و اقتدا به الگوی مردان تاریخ یعنی امیرمؤمنان امام علی‌(ع) تغییر دادند.

این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان خبرگزاری رسا می‌شود؛

یکی از ویژگی‌های شاخص حضرت امام خمینی‌(ره) و انقلاب الهی ایشان با همه تحریف‌های رسانه‌ای دولت‌های غربی، حرکت توفنده‌ای بود که در ملت‌های مسلمان ایجاد کردند، نقش امام را در بیداری اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاهد مثال برای سانسور رسانه‌ای امام راحل را می‌توان از واقعه 15 خرداد 1342 به این طرف به خوبی رصد کرد که هیچ‌گاه هیچ تصویری در رسانه‌های آمریکایی و غربی به ویژه در روزنامه‌ها از ایشان به چاپ نرسید؛ قبل از آن هم تحلیل‌گران معروفی که کتبی را پیرامون جریان مؤثر سیاسی به رشته تحریر در آورده بودند جریانات اسلامی و امام را به عنوان جریان‌های تأثیرگذار در جریان سیاسی ایران ذکر و پیش‌بینی نکرده بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با این جریان سانسور، تحریف و عداوت نسبت به حضرت امام راحل مواجه هستیم که یک سیر تصاعدی و شدید به خود گرفت تا حدی که در زمان حیات ایشان بنابر احصایی که از حدود دویست هزار مقاله و کتاب به رشته تحریر در آمده علیه حضرت امام(ره) به عمل آمد، سطر سطر یکی از این مقاله‌ها که 1150 صفحه داشت، جسارت به امام بود.

چند سال پیش که در فضای اینترنت کلید واژه «امام»، «امام خمینی» و «رهبر کبیر انقلاب» را جست‌وجو می‌کردیم، از 20 تا 100 هزار سایت اینترنتی را که به نوعی به نشر مطالبی پیرامون امام راحل می‌پردازند، مورد رصد قرار دادیم که نوعا هم علیه امام‌(ره) قلم می‌زدند و بیشتر آنها از سوی سازمان‌های جاسوسی بهائیت، ضد انقلاب و دشمنان بشریت پشتیبانی می‌شدند.

در خاطر اندیشمندان جامعه و بخشی از مردم بزگوار ما هست که امام پیامی را پیش از رحلت به گورباچف نوشتند و در آن پیام بسیار پرنغز صدر هیأت رئیسه جماهیر شوروی را به تأمل در آموزه‌های توحیدی دعوت کردند و خبر از نابودی نزدیک ابرقدرت شرق و شنیدن صدای خورد شدن استخوان‌های کمونیست و مارکسیت دادند.

اما خبرگزاری‌های غربی نه تنها در جهت انعکاس این نامه قدمی برنداشتند، بلکه حتی علی رغم پیگیری‌های نیروی فرهنگی و مؤمن انقلاب در خارج از کشور، حاضر نشدند این پیام را به چاپ برسانند. اگر دقت کرده باشید، هنوز هم تصاویری که از حضرت امام خمینی‌(ره) به چاپ می‌رسانند به صورت یک سیاست ثابت، تصاویری است که خشم امام را نشان می‌دهد.

همه اینها ریشه در یک واقعیت دارد، چرا غرب با این همه ادعای آزادیخواهی و آزادی طلبی و معرفی آزادی به عنوان یکی از اصول ثابت لیبرالیست، از شنیدن صدای امام وحشت می‌کند و از انتقال صدای حضرت امام به جهانیان هراس دارد، در این ایام می‌توان جواب سؤال را به خوبی پیدا کرد.

اگر امام مورد تهاجم تیغ تحریف و سانسور رسانه‌های غربی واقع شد به آن سبب بود که یک ندای رسا و نافذ برای جهانیان و یک پیام تأثیرگذار برای بشریت در جهان معاصر بود، ندای تأثیرگذاری که امروز می‌توان در اقصی نقاط جهان آثار آن را مشاهده کرد.

امام مسیر تاریخ بشری را با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت‌(ع) و اقتدا به الگوی مردان تاریخ یعنی امیرمؤمنان امام علی‌(ع) تغییر دادند؛ امام با حرکت و قیام انقلابی روحیه عزت‌طلبی و اتکای خود و اعتماد به نفس را در ملت‌های مسلمان زنده کردند و دوباره آنها را با حقوق اولیه خود آشنا ساختند.

توجه به جایگاه آموزه‌های دینی در سعادت‌بخشی انسان، آثار عمیق و عظیم اتکال به خداوند در تمامی عرصه‌های زندگی حتی اجتماعی و سیاسی، شبهه‌زدایی از آموزه‌های دینی به ویژه آنجا که دین باید همراه سیاست، عین سیاست و بلکه جهت‌دهنده به سیاست معرفی گردد، از کارهای بزرگ حضرت امام‌(ره) بود.

امام با طرح موضوع وحدت مسلمین و توجه آنها به مفاهیمی چون وجود شیطان بزرگ یعنی آمریکا، و طرح بسیار عمیق موضوع خطر اسرائیل، عالم اسلام را از خوابی عمیق بیدار کردند و بزرگ‌ترین حرکت‌های اجتماعی را در تاریخ هزار ساله جامعه اسلامی در گستره بین‌المللی رقم زدند.

دشمنان در مقاطعی بهتر از بسیاری از دوستان گستره نفوذ پیام‌های پرمغز امام خمینی‌(ره) را تحلیل کرده بودند و برای جلوگیری از بسط آثار این پیام‌ها نقشه می‌ریختند و اتاق عملیات جنگ روانی، جنگ فیزیکی و جاسوسی تشکیل می‌دادند؛ آیا این برنامه‌ریزی‌های بلند مدت هم پس از رحلت ایشان ادامه داشت؟

پس از رحلت امام حدود سیصد خبرنگار خارجی به ایران آمدند، آیا به راستی اینها آمده بودند تا تشییع جنازه میلیونی امام را انعکاس دهند، خیر اینها که سال‌ها امام را تحریف و سانسور کرده بودند، برای انعکاس تشییع جنازه امام اینجا نیامدند، آمدند تا پایان جمهوری اسلامی و شکست آن را پس از امام راحل به جهانیان مخابره کنند که با صحنه غیرقابل انتظار مواجه شدند.

امتی که با پنج میلیون نفر امام خمینی‌(ره) را استقبال کرده بودند، با 10 میلیون نفر ایشان بدرقه کردند و آنجا بود که خبرنگار نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» از کنار مرقد امام این تحلیل را مخابره کرد «به راستی اگر پیدا می‌شوند مردانی که بتوانند مسیر تاریخ را تغییر دهند، حتما یکی از آنها آیت‌الله خمینی بوده است.»

به اعتراف بسیاری از کارگزاران بلندپایه رژیم صهیونیستی مانند «منیر داگان» رییس اسبق سازمان جاسوسی موصاد، اسرائیل در وضعیت بد و ایران در وضعیت مثبت قرار دارد، این تحلیل نقش انقلاب اسلامی را در بعد جهانی به خوبی نشان می‌دهد، چگونه می‌توان این نقش را در بیداری ملت‌های آزادیخواه تبیین کرد؟

اسرائیلی که داعیه نیل تا فرات را داشت و خود را در بیش از صدها کیلومتر دیوار بتونی چند متری محصور کرده بود، اسرائیلی که در جنگ 33 روزه علی رغم حضور چندین لشکر پیاده، مکانیزه و زرهی همراه یکصد بمب افکن اف 16 و حضور تیپ‌های ویژه کماندویی در دو هفته جنگ پی در پی در نوار مرزی جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی، اسیر چنگ 50 چریک حزب اللهی که مقتدای خود را امام خمینی‌(ره) و جانشین ایشان را امام خامنه‌ای می‌دانستند، شده بود.

امام خمینی‌(ره) روح عزت‌طلبی و اقتدار اسلامی را در امت اسلامی ایجاد کردند و امروز از میدان التحریر همان شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل و کشورهای زیاده‌خواه مزوّر غربی به گوش می‌رسد که امام سال‌ها بر آنها تأکید کرده و آنها را به عنوان آموزه‌های پرمغزخود به ملت‌های مسلمان ارائه داده بود.

امروز صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی به گوش می‌رسد؛ بزرگ‌ترین تحلیل‌گران غربی امروز بر این اعتقاد هستند که جهان اسلام در حال یک رفرم بسیار عظیم است و آنان اسلام‌خواهی و بیداری اسلامی را شاخصه اصلی این رفرم و رستاخیز عنوان می‌کنند.

وقتی برای نخستین بار یک نمایشگاه کتابی به صورت آزادانه و بدون فشارهای امنیتی در تونس برقرار می‌شود، به گفته مسؤول نمایشگاه، دو میلیون نفری که به این نمایشگاه مراجعه کردند، سراغ ترجمه عربی کتاب‌های حضرت امام،‌ امام خامنه‌ای و شهید مطهری را هم می‌گرفتند.

بزرگ‌ترین و مؤثرترین سردمداران وهابیت به صراحت اعتراف می‌کنند که گرایش به مکتب اهل بیت‌(ع) و آموزه‌های امام علی بن ابیطالب‌(ع) حتی در کشورهایی که پایگاه ترویج وهابیت هستند، به شدت گسترش پیدا کرده و کاملا مشهود است.

جایگاه حضرت امام خمینی‌(ره) در ایجاد بیداری اسلامی غیرقابل انکار است. در بین جنبش‌های اسلامی منطقه، رهبرانی یافت می‌شوند که به امام خمینی‌(ره) به عنوان یک الگو نگاه می‌کنند و او را اسوه خود می‌دانند و بر تأثیرگذاری ایشان تأکید دارند.

هر روز که می‌گذرد جایگاه بسیار رفیع و مؤثر امام راحل در پایه‌گذاری حرکتی که سرنوشت جهان را رقم می‌زند، بیش از پیش مشهود می‌شود، امام مبانی این رنسانس اسلامی را تبیین کردند و خود مبنای بیداری اسلامی شدند و امروز حتی ملت‌های در بند عدالت‌خواه در غرب یا همان جنبش 99 درصدی وال استریت برای اظهار خواسته‌های به حقشان از شعارهای اسلامی کمک می‌گیرند.

همان‌طور که اشاره کردید امام راحل پیامی را پیش از رحلت به گورباچف نوشتند و در آن پیام بسیار پرمغز، صدر هیأت رئیسه جماهیر شوروی را به تأمل در آموزه‌های توحیدی دعوت کردند و خبر از اضمحلال نظام کمونیستی شوروی و سرمایه‌داری غرب دادند، آینده‌نگری حضرت امام از کجا نشأت گرفته بود؟

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رهبران سیاسی مذهبی صد ساله اخیر، بصیرت و نگاه اشراقی ایشان به حوادث بود، به نحوی حوادث آینده را نسبت به رجزخوانی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند، به طوری که با صراحت کامل در جواب تهدید نظامی کارتر فرمودند «کارتر بر تبل تهی می‌کوبد، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

حضرت امام سرنگونی رژیم پهلوی را پیشاپیش و قاطعانه اعلام کرده بودند، در دیدار سفیر کویت از حمله صدام به کویت و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خبر دادند، خروج خفت بار شوروی را از افغانستان پیش‌بینی کردند و در آن پیام بسیار مهم از فروپاشی شوروی خبر دادند.

عجیب است که «گورباچف» یک دهه پس از این پیام، در پاسخ به سؤال آقای «ساجدی» یکی از مجریان سیمای جمهوری اسلامی که می‌پرسد «امام فرمودند من صدای خرد شدن استخوان‌های کمونیست را می‌شنوم»، گفته بود «امام شما در بُعد زمان نمی‌گنجید و فراتر از زمان و مکان می‌اندیشید و آینده را به خوبی رصد می‌کرد و می‌دید».

حتی آقای ساجدی به خود من گفته بود که آقای «گورباچف» در آن مصاحبه به من گفت که آقای ساجدی اگر من رییس جمهور مجدد روسیه شوم، این پیام را مبنای کارم در روسیه قرار می‌دهم.

عمل سیاسی امام محصول بینش عرفانی ایشان بوده است، امام در اثر اتصال به عالم ملکوت یک بصیرت الهی داشت، نیت را برای رضای خدا خالص کرده و ذوب در خواسته‌های معبود و مولای خود حجت بن الحسن‌(عج) شده بود و جز عزت و سرافرازی اسلام هیچ دغدغه‌ای نداشت و جمله‌ای نمی‌گفت مگر از اسلام.

با گذشت سال‌ها از ارتحال امام، همه ساله مردم با شوق فراوان در مراسم سالگرد ایشان شرکت می‌کنند، این شوق نشانه چیست؟

امام خمینی‌(ره) نماد گمشده مردم است و وجود مبارک ایشان، عطر حضرت ولی عصر را به همراه دارد؛ باید توجه داشت که مردم هرگز به زیارت مرده نمی‌روند و این اشتباه است که سالگرد رحلت امام به سالروز سوگواری برای ایشان مبدل شود، مردم این روز را بهانه‌ای می‌دانند برای تجدید عهد با امام زنده، امامی که روح او در کالبد جانشین شایسته‌اش امام خامنه‌ای متجلی شده است.

امام در واقع نماد آرزوهای دیرینه این مردم بود که تحقق یافت؛ امام برای مردم فرصتی به وجود آورد که هزار و چند سال پس از عاشورای حسینی در اولین فرصت بی‌نظیر ایام دفاع مقدس، فرزند حسین‌(ع) را یاری کنند و از محاصره او در کربلای زمان جلوگیری کنند و این ندای عمیق حرب لمن حاربکم را در عمل تجلی ببخشند.

امام عطر یار را برای مردم همراه آورد و مردم خود را مرهون و مدیون آن یار سفر کرده می‌دانند که در پس پرده غیبت حاضر و ناظر بر کردار ما است و ما او را نمی‌بینیم، از این‌رو در این سالگرد با او تجدید عهد می‌بندند و در محضر او با جانشین شایسته و خلف شایسته‌اش تجدید عهد می‌کنند.

جایگاه حضرت امام خمینی‌(ره) در ایجاد بیداری اسلامی غیرقابل انکار است و حتی در بین جنبش‌های اسلامی منطقه، رهبرانی هستند که به امام خمینی‌(ره) به عنوان یک الگو نگاه می‌کنند و او را اسوه خود می‌دانند، حضرت‌عالی نقش مقام معظم رهبری را در ادامه دادن راه امام چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به راستی امام خمینی‌(ره) شاگرد شایسته مکتب امام علی بن ابی‌طالب‌(ع) بود و به نمادی از آموزه‌های مکتب اهل بیت‌(ع) تبدیل شد و با بصیرت عمیقی که داشت به خوبی ‌توانست تحولات را رصد کند؛ همه این ویژگی‌ها امروز در جانشین شایسته و به حق ایشان یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خوبی پیداست.

امام خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه سال 90 استمرار بیداری اسلامی و پیشروی آن را تا عمق خاک آمریکا و کشورهای اروپایی پیش‌بینی کردند که چند ماه بعد هم اتفاق افتاد؛ مگر نه این است که دل مؤمن به نور الهی نظر می‌کند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر امت اسلامی است و خداوند این نور را در دل ایشان قرار می‌دهد تا برای هدایت امت اسلامی دقیق‌تر ببینند و استماع کنند، پخته‌تر تصمیم بگیرند و قوی‌تر عمل کنند و این از وعده‌های حق الهی است.

کشورهای اسلامی منطقه در حال یک تحول بزرگ هستند که بی‌تردید ماه‌های آینده این تحولات چهره جدید و فزون‌تری را از جهات مختلف از خود به نمایش خواهد گذاشت و بی‌تردید این تغییر و تحول‌ها ریشه در پیام‌های الهی و آموزه‌های حضرت امام و هدایت‌های امام گونه جانشین و خلف شایسته ایشان دارد.

حضرت آقا در عمل یا باید بهتر از امام راحل عمل کنند یا مانند ایشان و امروز می‌بینیم که از سخنان رهبر معظم انقلاب، در جای جای ممالک اسلامی و بلکه کشورهای غیراسلامی، همان صدای مبارک امام شنیده می‌شود که ندای عدالتخواهی و شورش علیه مستکبران و زورگویان عالم را سر داده‌اند.

ارزیابی حضرت‌عالی از تقارن 15 خردادماه امسال روز ولادت با سعادت امیرمؤمنان امام علی‌(ع) با انتخاب شایسته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زعامت و رهبری امت اسلامی چیست؟

این تقارن درس آموز است؛ بزرگ‌ترین درس و پیام مکتب سیاسی الهی امام‌ خمینی(ره) امامت بود؛ امام نظام سیاسی نوینی را به نام «امت و امامت» به جهان بحران زده معرفی کردند که اساسا غرب نسبت به آن بیگانه و جهانیان با آن ناآشنا بودند.

امام با اقتدای به امیرمؤمنان علی‌(ع)، حضرت زهرا‌(س) و فرزندان طاهرین ایشان درس بسیار بزرگی را به عالم بشریت دادند و آن این بود که تنها راه نجات شریعت معاصر توجه به آموزه‌های دینی، مذهبی و معنوی، دل سپاری به آموزه‌های اسلامی و توجه به آموزه‌های عمیق مکتب اهل بیت‌ عصمت و طهارت(ع) و نظام‌سازی براساس مدل پیشنهادی اسلام ناب یعنی مدل امت و امامت است.

... و این چیزی بود که اسلام از ابتدا بر آن تأکید داشت و پیامبر اکرم‌(ص) درباره آن زمینه‌سازی کرده بودند و پیام ولادت امام علی‌(ع) در کعبه هم این بود.

«عبدالفتاح عبدالمقصود» از علمای اهل سنت مصر که ابتدای انقلاب به دعوت شهید مطهری به ایران و قم سفر کرده بود، در جمع تعدادی از علما سؤالی را مطرح کرد مبنی بر این‌که «چرا امام علی‌(ع) در کعبه به دنیا آمد؟» خود بعد تأمل کرد و گفت «شما می‌دانید خودم بگویم که خداوند سبحان می‌خواست این پیام را به مردم بفرستد که ای مردم همان‌گونه که دور کعبه طواف می‌کنید به گرد علی و امامت علی طواف کنید.»

امام علی‌(ع) محور امت اسلامی است و ولایت فقیه استمرار ولایت امیرمؤمنان‌(ع) است؛ بزرگ‌ترین درس و هدیه ‌امام راحل برای بشریت ولایت فقیه بود که در واقع متصل به ولایت مطلقه امام زمان(عج) است و اکنون بسیاری از متفکران جهان به ویژه جهان اسلام به این نظریه متمایل شده‌اند.

اخیرا نشریه آمریکا «یو اس ای تودی» به نقل از نشریه دیگری آورده است که بزرگ‌ترین مشکل آمریکا در ایران، وجود یک ابرحریف در برابر او است، یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که نقشه راه را به خوبی می‌شناسد و مردم به او اعتمادی آمیخته با اعتقاد دارند.

هبه و هدیه بزرگ امام خمینی‌(ره) امروز این‌گونه از سوی دشمنان اعتراف می‌شود و این همان درس بزرگ روز ولادت امیرمؤمنان در درون کعبه است. بزرگ‌ترین درس و پیام ولادت امام علی‌(ع) در کعبه این بود که ای مردم طواف کننده به دور امام علی‌(ع)، اولاد علی‌(ع) و تفکرات و راهنایی‌های آنها طواف کنید و از این دایره قدمی تخطی نکنید تا طواف زندگی شما مشکل پیدا نکند.

امام خمینی‌(ره) با تأکید بر این موضوع، به بازخوانی و بازتولید این آموزه در قالب نظریه امت و امامت پرداختند و آن را هم عملی کردند؛ انشاءالله پرچم نظام اسلامی ایران تا برپایی نظام صاحب اصلی آن برافراشته می‌ماند.

ـ با تشکر از این‌که وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید. /920/گ401/ر

ارسال نظرات