۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۱۳۰۲۶۸
چند خبر کوتاه از استان اردبیل؛

اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اردبیل برگزار می‎شود

خبرگزاری رسا ـ استاندار اردبیل گفت: دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) در دارالارشاد شهر اردبیل برگزار خواهد شد.
پيرغلامان


سیدحسین صابری، استاندار اردبیل اظهار داشت: مردم ولایت‌مدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت اردبیل امسال میزبان دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: این اجلاس که قرار است در آستانه ماه محرم از 16 تا 18 آبان ماه برگزار شود، با حضور پیرغلامان و مداحان برجست سراسر ایران و کشورهای مسلمان منطقه همراه خواهد بود.

صابری با بیان این‌که طی اجلاس از پنج پیر غلام بین المللی و 15 مداح ایرانی تجلیل می شود، گفت: برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی حرکتی سازنده و معنوی برای گسترش و غنا بخشی به فرهنگ عاشورایی، اشعار مذهبی و مداحی است.

وی با اشاره به این‌که هشتصد میهمان داخلی و خارجی در این اجلاس بین المللی حضور خواهند داشت، افزود: ریشه همه مبارزات، آزادی‌خواهی و بیداری بشریت در فرهنگ کربلا و نهضت عاشورا نهفته است، از این رو شرکت‌کنندگان این اجلاس به بررسی نقش واقعه عاشورا در بیداری اسلامی خواهند پرداخت.

استاندار اردبیل چاپ کتاب ویژه پیرغلامان حسینی، برپایی کارگاه‌های آموزشی، تجلیل از مداحان جوان، معرفی خانواده شهدای مداح اردبیل، معرفی ذاکر و مداح استان اردبیل را از دیگر برنامه های دهمین اجلاس بین المللی در اردبیل اعلام کرد.

وی از حضور فعال مداحان کشورهای همسایه حوزه قفقاز و به خصوص جمهوری آذربایجان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی این اجلاس پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) به تشریح و انتقال تجربیات خود به مداحان جوان پرداخته و شاهد تبادل نظر میان مداحان ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی خواهیم بود.

استاندار اردبیل گفت: برگزاری دهمین اجلاس بین المللی در شهر اردبیل با توجه به موقعیت این شهر نسبت به کشورهای حوزه قفقاز و قضایایی که در آنجا رقم می خورد یک توفیق مضاعفی است که توسعه فرهنگ عاشورا و اثرگذاری این فرهنگ و رسالت شیعه بودن را برای کشورهای آن حوزه مطرح کنیم.

وی در پایان با اشاره به علت انتخاب استان اردبیل برای میزبانی دهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی (ع) اظهار داشت: اردبیل دارای ویژگی های کم نظیری در پاسداشت ارزش های دینی، انقلابی و عاشورایی است و برپایی مجالس مختلف عزاداری در این استان فخر جهان تشیع است.

مهریه سنگین ضامن تشکیل خانواده پایدار نیست

حجت الاسلام ولی علوی، امام جمعه پارس آباد در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت: مهریه سنگین نمی تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج و تشکیل یک خانواده پایدار و موفق باشد.

وی مهریه سنگین و غیرمعقول را از آفات زندگی دانست و گفت: در برخی موارد تعیین مهریه سنگین فقط به دلیل چشم و همچشمی و رقابت با دختران دیگر فامیل یا فشار خود خانواده دختر صورت می گیرد که این عقلانی و منطقی نیست.

حجت الاسلام علوی افزود: مهم ترین وظیفه زن خوب همسرداری و خوب فرزندداری است طوری ‌که خوب همسرداری کردن در اسلام برابر با جهاد زن است.

وی با ابراز نگرانی از آمار رو به رشد طلاق در این شهرستان گفت: ورود فرهنگ مهاجم و نامأنوس با فرهنگ و اعتقادات دینی و سنتی، مهاجرت های بی رویه، اعتیاد به مواد مخدر و بیکاری از عوامل افزایش طلاق در سال های اخیر در این شهرستان بوده است.

همایش زینبیون در بیله سوار برگزار شد

امام جمعه بیله سوار در این همایش به نقش مهم و اساسی حضرت زینب (س) در تاریخ اسلام به ویژه تاریخ تشیع اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) در شرایط خاصی قرار گرفتند و با وجود اسارت ها و محدودیت هایی که حکومت برای حضرت پیش آورده بود و از آن مهم تر استحاله دینی و فرهنگی که در جامعه اسلامی به وجود آمده بود با حفظ عفت با انگیزه دفاع از اسلام و تشیع و انتقال فرهنگ عاشورا در میدان حاضر شدند.

حجت الاسلام کریم قیاسی با بیان این که حضرت زینب (س) با شجاعت ظالمان را رسوا و در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت، گفت: مدیریت قوی آن حضرت در حمایت از زنان و کودکان حادثه کربلا و پرستاری از برادر بزرگوارشان امام سجاد (ع) در طول سفر به دمشق با وجود حضور دشمنان در کنار کاروان اسرای کربلا برگی جدید در تاریخ مقاومت زنان آزاده جهان ثبت کرد.

وی همچنین با اشاره به پوشش حضرت زینب (س) افزود: رعایت الگوی پوششی آن بزرگوار برای دختران و زنان ما نشانی از رسیدن به راه برتر است که می‌تواند دوری از فرهنگ غرب و نزدیکی به فرهنگ اسلامی را به دنبال داشته باشد.

کارگاه آموزشی مقتل شناسی در خلخال برگزار شد

حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در این کارگاه آموزشی با اشاره به اهمیت مقتل شناسی گفت: محبت اهل بیت، توجه به جامعه و شرف در قول و وفای به عهد و صبر و تحمل از بارزترین صفات مداحان عصمت و طهارت است.

وی با بیان این که اخلاق نیکو در برخوردها و حضور در اجتماع مردم از مهم ترین اخلاق مداحان و شعرای آیینی است، گفت: مداحان باید فضایل اخلاقی را مهم بدانند و با مخاطب شناسی و با انتخاب اشعار حاوی محتوای مناسب و پیام اخلاقی برای گسترش مفاهیم اصیل دینی تلاش کرده و واجبات را مقدم بر تمام فعالیت ها بدانند.

حجت الاسلام ستوده به باید ها و نبایدهای مداحی اشاره کرد و افزود: دستگاه اهل بیت (ع) و عالم مداحی تکبر نمی پذیرد و مداحان باید با ظاهری مناسب، خوب، زیبا و موقر و با مراعات اخلاق فردی و اجتماعی به عنوان الگوی دینی مردم باشند.

وی گفت: مداحان باید از رفتارهای اجتماعی نامناسب پرهیز کرده و به دور از چاپلوسی و تملق و تکبر در اجتماع حضور یابند و به این که در مسیر اهل بیت و امامت و ولایت حرکت می کنند شاکر باشند./935/د101/ب

ارسال نظرات