۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۳۰۲۹۴
نماینده خبرگان رهبری:

غفلت از معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شایسته جامعه اسلامی نیست

خبرگزری رسا ـ امام جمعه مراغه با تاکید بر بهره‌مندی عموم از منابع روایی و حدیثی گفت: معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مورد غفلت واقع شده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي پورمحمدي، نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در سومین جشنواره حدیث ارتش در منطقه شمالغرب کشور که در پادگان امام رضا(ع) مراغه برگزار شد، اظهار داشت: علمای اسلام در زمینه گردآوری منابع حدیثی و روایات ائمه اطهار(ع) در طول سالیان گذشته تلاش‌های بسیاری را متحمل شده اند.

وی با بیان این‌که احادیث امامان معصوم چراغ راه زندگی سعادت‌مند در دنیا هستند، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین مسابقاتی گامی ارزشمند در جهت ترویج فرهنگ حفظ، فراگیری و عمل به آموزه‌های بزرگان دین و اولیای الهی است.

امام جمعه مراغه ادامه داد: حفظ احادیث ائمه اطهار(ع) بدون هیچ دخل و تصرفی با وجود حکام ظلم و جور آن دوران با مشتقات فراوانی همراه بوده است؛ اما با این‌حال برخی احادیث جعلی وارد معارف شده‌اند که برای شناخت آن موارد بایستی به علما و فقهای دین مراجعه کرد.

وی با تأکید بر این‌که بهره‌مندی از احادیث در دوران غیبت کبری بسیار ارزشمند و راهگشا است، گفت: اگر در عصر حاضر به امامت و عترت دسترسی نداریم، اما جامعه اسلامی از آثار، سخنان و احادیث این بزرگان دین بهره‌مند است؛ از این رو برای درک معارف دین بایستی ضمن توجه به مفاهیم قرآنی به احادیث و روایات نیز مراجعه شود.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که ادعیه وارده از سوی ائمه اطهار(ع) نیز سرشار از معارف الهی هستند، ادامه داد: آثار ائمه معصومین(ع) شامل دعاها، احادیث و معارفی هستند که ایشان در زمان خود بیان فرموده اند و اکنون در دسترس ما قرار دارند.

وی در ادامه با انتقاد از این‌که نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه میان شیعیان نیز مورد غفلت واقع شده‌اند، افزود: نهج البلاغه به عنوان سرمایه بزرگ اسلامی با دارا بودن خطبه ها، سخنان قصار و نامه های حضرت علی (ع) و صحیفه سجادیه در قالب دعاهای امام سجاد (ع) از آثار با ارزش موجود است.

امام جمعه مراغه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را هویت شیعه معرفی کرد و اظهار داشت: بهره‌مندی عموم از منابع روایی و حدیثی نباید تنها در بنرها و پارچه نوشته‌ها خلاصه شود، بایستی فرهنگ عمل به این معارف ارزشمند در جامعه ترویج یابد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به فضیلت های حفظ احادیث افزود: پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بر ضرورت حفظ احادیث توسط مردم تأکید کرده و شفاعت را شامل حال حافظان احادیث دانسته اند و این امر نشان دهنده اهمیت توجه به سخنان بزرگان دین است.

همچنین حجت الاسلام ناصر اللهیاری، رییس عقیدتی سیاسی پشتیبانی منطقه چهار مراغه در سخنانی با بیان این‌که جشنواره منطقه‌ای حدیث ارتش با حضور پرسنل و کارکنان یگان های ارتش برگزار می شود، افزود: این جشنواره به میزبانی مراغه به صورت کتبی با حضور خواهران و برداران شرکت کننده به مدت دو روز اجرا می شود./935/پ202/س
ارسال نظرات