۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۳۰۵۷۱

کنگره بزرگداشت آیت الله مشکینی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه و تدوین مقدمات لازم برای برگزاری کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله مشکینی خبر داد.
مرحوم آيت الله مشکيني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، بهمن درّی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در کنگره نکوداشت استاد شاهی اردبیلی اظهار داشت: بزرگداشت و تجلیل از مفاخر مناطق مختلف کشور جزو اولویت های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود.

وی با تاکید بر این‌که آئین‌های تجلیل از بزرگان بایستی در شان ایشان برگزار شود، خاطر نشان کرد: مقدمات لازم برای برگزاری کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله مشکینی، نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری و افتخار خطه اردبیل و آذربایجان فراهم شده و در این راستا دیداری نیز با مقام معظم رهبری داشته‌ایم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اخیرا در دیداری که برای برگزاری کنگره آیت‌الله مشکینی در محضر مقام معظم رهبری بودیم از آثار آیت‌الله مشکینی سخنی به میان آمد که معظم‌له بیان داشتند تمام آثار این شخصیت وارسته مفید است و باید انتشار یابد.

درّی با تاکید بر انتشار مطلوب و فاخر آثار مرحوم آیت الله مشکینی تصریح کرد: در این راستا از پیشنهادات علمای بلاد به ویژه نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بهره‌مند خواهیم شد، چراکه اعتقاد داریم آن مرحوم حق بزرگی بر ملت و مسؤولان نظام دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که طی ارزیابی های مختلف بعمل آمده از میان 300 آسیب جدی فرهنگی از سوی استکبار جهانی؛ سه مورد آنها تهدید جدی و چالش بزرگ برای نظام هستند، گفت: انحطاط اخلاقی، ضعف ایمانی و سوء مدیریت پیوند فرهنگی دارد، اگر فرهنگ یک جامعه اصلاح شود، قطعا تمام این آسیب‌ها قابل برطرف شدن است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در عصری که دشمنان ما به دنبال مصادره به مطلوب مفاخر، اندیشمندان و شاعران و نویسندگان ما هستند نباید از پاسداشت آنها غفلت کنیم چرا که این غفلت به ضرر ماست.

همچنین منصور شرفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در سخنانی با بیان این‌که کنگره نکوداشت استاد شاهی از جمله مصوبات مهم شورای فرهنگ عمومی اردبیل بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه استقبال خوبی از سوی شاعران داخلی و بین‌المللی برای تجلیل از شخصیت استاد شاهی شاعر و مرثیه‌سرای حسینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شاعر شاعران با کلام روح‌القدس خود در حقیقت تاثیرگذاری فراوانی در عرصه هنر و ذوق و شوق داشته‌اند و باید این مرتبت را قدر دانست، استان اردبیل نیز از شاعران خلاق و بلندمرتبه برخوردار است که استاد شاهی اردبیلی نمونه ای از این دریای پرگوهر خطه آذربایجان است.

شرفی از ارسال 40 عنوان مقاله و شعر به دبیرخانه این کنگره بین‌المللی خبر داد و گفت: همزمان با این کنگره از سه کتاب نظم پریشان مجموعه غزلیات و قصاید فارسی شاهی، تا قاف اندیشه شرح غزلیات عرفانی حافظ و کولون یله تاپشردی (خاکسترش را به باد سپرد) مجموعه غزلیات ترکی استاد شاهی رونمایی شد.

گفتنی است، در پایان این کنگره از تندیس شاهی در محل مجتمع فدک اردبیل رونمایی شد./935/پ202/ع

ارسال نظرات