۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۰۷۹۷
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان:

اندیشه سیاسی امام موسی کاظم بر پایه صبر و استقامت استوار بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که اندیشه سیاسی امام موسی کاظم(ع) بر پایه صبر و استقامت استوار بود، خاطرنشان کرد: این دو عنصر مهم راهبرد اصلی آن امام همام برای مبارزه با حاکمان جبار آن دوران بود.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان


حجت الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، در آستانه سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) با ذکر فضائل و مناقب ان امام همام اظهارداشت: تقوا، فداکاری و ایثار مهم ترین ویژگی آن امام همام است که بهره‌گیری از آنها نیز رشد و تعالی را برای همه انسان‌ها به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان این که اندیشه سیاسی امام موسی کاظم(ع) بر پایه صبر و استقامت استوار بود، خاطرنشان کرد: این دو عنصر مهم راهبرد اصلی آن امام همام برای مبارزه با حاکمان جبار آن دوران بود.

حجت الاسلام یاری با بیان این که در دوران حیات امام موسی کاظم(ع) فرقه ها و تفکرات انحرافی بسیاری رشد کرده بودند تصریح کرد: ایشان با ادامه مسیر پدر بزرگوارشان توانست مردم را با اسلام ناب آشنا سازد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که امام موسی کاظم(ع) در عین این که تقیه را به معنای کامل آن در نظر داشت، هرگز از حق مسلم شیعیان که امامت امام معصوم به نوعی اصلی ترین این حقوق است، کوتاه نیامد، گفت: احقاق حق و تلاش در مسیر به دست آوردن آن را می توان به عنوان ویژگی بارز دوران امامت حضرت یاد کرد.

حجت الاسلام یاری با اشاره به این که حضرت در دوران امامت خود با پرورش شاگردان و حضور در مناظره ها و مباحثه های علمی، به مبارزه با تفکرات مادی گرایانه و نظرهای ملحدانه پرداختند، گفت: در دوران اسارت نیز تاثیر علمی، معنوی و معرفتی حضرت در جامعه وجود داشت.

وی تربیت و بصیرت دینی مردم را مهم‌ترین روش مبارزاتی امام موسی کاظم (ع) ذکر و با بیان این که این امام بزرگوار با تربیت شاگردان مورد اعتماد به پذیرش معارف و پاسخگویی به شبهات پرداختند، تصریح کرد: امام در این مسیر تربیت دینی شاگردانی را در اولویت قرار دادند تا دخل و تصرف در آیات و روایات صورت نگیرد.

حجت الاسلام یاری تلاش های علمی امام موسی کاظم (ع) را سبب تکمیل جنبش علمی امام جعفر صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم (ع) با مبارزات فرهنگی علیه حاکمان وقت، نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی فکری و عقیدتی مردم داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان اندیشه های ناب امام موسی کاظم (ع) را مهم ترین عامل مخالفت حکومت بنی عباس با ایشان دانست و خاطرنشان کرد: آراء و افکار آن امام همام زمینه را برای تحقق حکومت اسلامی فراهم کرد.

وی امام موسی کاظم(ع) را اسوه شکیبایی و حافظ حقیقت معرفی کرد و گفت: بهره‌گیری از ابعاد شخصیتی امام هفتم (ع) برای همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است و اگر مردم به صورت صحیح با سیره علمی و علمی اهل بیت(ع) آشنا شوند، قرین سعادت هر دو سرا خواهند شد.

وی با اشاره به این که صبر و بردباری ایشان موجب شد تا این امام به کاظم یعنی فرو برنده خشم ملقب شود، ادامه داد: الگوپذیری از سیره عملی امام موسی کاظم(ع) راهی روشن برای آحاد جامعه اسلامی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به این که پیشوای هفتم شیعیان باب الحوائج است، یادآور شد: خداوند به وساطت این امام بزرگوار حاجت بندگان را برآورده می‌سازد.

حجت‌الاسلام یاری همچنین به دیگر خصوصیات بارز این امام بزرگ اشاره کرد و بیان داشت: امام کاظم(ع) به تصدیق همه مورخان، به زهد و عبادت بسیار معروف بود و از عبادت و سخت کوشی به عبد صالح معروف و در سخاوت و بخشندگی مانند نیاکان بزرگوار خود بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به فضای اختناق سیاسی در دوران پیشوای هفتم شیعیان گفت: در این فضا ارتباط با امام جرم سیاسی محسوب می‌شد و از ارتباطات مستقیم مردم جلوگیری می‌کردند و سختی که در ارتباط برای این امام بزرگوار ایجاد شده بود برای سایر ائمه اطهار (ع) با این شرایط وجود نداشته است./950/ت302/ب

ارسال نظرات