۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۳۱۴۸۳
مشاور رییس سازمان اوقاف:

قوه قضاییه دست واسطه‌ها و کارچاق‌کن‌ها را از محاکم کوتاه کند

خبرگزاری رسا ـ مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه های علمیه کشور تاکید کرد:‌کوتاه کردن دست واسطه ها و کارچاق کن ها باید در دستور کار قوه قضاییه قرار گیرد و این قوه باید ملجا و پناهگاه مردم باشد.
حجت الاسلام سيد جلال رضوي مهر
حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: هفته قوه قضاییه ما را به چند امر اساسی وا می دارد که از آن جمله می توان بازنگری در قوانین را نام برد.

وی در این باره افزود: گاهی اوقات بعضی از قوانین موجود باید مورد بازنگری قرار گیرد و محدوده ها و قلمرو آن قانون با خاستگاه اجتماعی آنها مطابقت داده شود، گرچه به فضل خداوند امروز قوه قضاییه نسبت به دستگاه های قضایی سراسر دنیا برتری دارد، اما هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده ایم و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

حجت‌الاسلام رضوی مهر با اشاره به تاثیرگذاری قوه قضاییه بر تمام اقشار جامعه اظهار داشت: قوه قضاییه حوزه فعالیت های بسیار گسترده ای دارد و مختصاتی که برای این قوا تعریف شده و این دستگاه را در همه لایه های اجتماعی وارد کرده است، امروز ثمره فعالیت قوه قضاییه امنیت است که مانند اکسیژن برای زنده نگه داشتن و بالندگی هر جامعه لازم و واجب است.

نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه در ادامه ابراز داشت: قوه قضاییه در ابعاد مختلف از جمله مفاسد اجتماعی، مسائل اخلاقی فردی و خانوادگی و در مسائل سیاسی و فرهنگی نباید اجازه دهد دیگران برای او تعیین تکلیف کنند، چراکه این قوه از قوای مستقل در نظام جمهوری اسلامی است که در راس آن مجتهدی با استنباط از آیات و راویات، احکام خدا را در هر مورد معین می کند و قضات نیز طبق کتاب خدا و سنت رسول گرامی اسلام حکم صادر می کنند.

حجت‌الاسلام رضوی مهر با اشاره به روند دادرسی ها در پرونده های مفاسد اقتصادی تصریح کرد: امروز ما شاهد هستیم بزرگ‌ترین پرونده مفسده اقتصادی از سوی رییس قوه قضاییه پیگیری می شود و دادستان کل کشور در راس فعالیت ها قرار می گیرد و دادگاه علنی برای این قضیه برگزار و افراد به دادگاه فراخوانده می شوند.

وی همچنین با مقایسه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با نهادهای قضایی سایر کشورها افزود: چه بسا در کشورهای دیگر مفاسدی اتفاق می افتد که مسؤولان قضایی این کشورها حتی جرات مطرح کردن آن را هم ندارند، اما دستگاه قضایی ما امروز مجرم را مؤاخذه می کند و متهم را به دادگاه فرا می خواند.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره علل وقوع چنین مفاسد اقتصادی در جامعه، گفت: بازنگری در قوانین و تقویت بعد نظارت به صورت محسوس و نامحسوس از جمله راهکارهایی است که به جلوگیری از تخلفات مالی کمک می کند.

وی با بیان‌ این‌که کوتاه کردن دست واسطه ها و کارچاق کن ها باید در دستور کار قوه قضاییه قرار گیرد، گفت: نباید اجازه دهیم واسطه ها در محاکم رفت و آمد داشته باشند و با واسطه گری و اعمال سلیقه خود سوء استفاده کنند.

حجت الاسلام رضوی مهر افزود: امروز باید دستگاه قضایی همان گونه که تاکنون نیز این گونه بوده است، محل امنیت و اطمینان خاطر برای اشخاص باشد. چراکه دستگاه قضایی است که جلوی انحراف را می گیرد و امنیت را به جامعه می بخشد و دستگاه قضایی باید زمینه گسترش عدالت و عدم تبعیض و مبارزه با زر و زور و تبعیض را به وجود آورد.

وی همچنین به وجود برخی کارشکنی ها اشاره کرد و اظهار داشت: با دستگاه قضایی است که سلامت و صلابت یک جامعه تشخیص داده می شود، از این رو اگر در حاشیه قوه قضاییه حرکات بعضی افراد را می بینیم باید با هشدار جدی از دخالت‌های نابجای آنها جلوگیری کنیم و قضات را از دخالت آنها بر حذر داریم.

مشاور رییس سازمان اوقاف در پایان با اشاره به برخی نقاط قوت در قوه قضاییه در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی ابراز داشت: از جمله نقاط مثبت این دوره می‌توان به اجرای حدود در ملا عام اشاره کرد که هم درس عبرتی برای جامعه است و هم قرآن و روایات بر آن تاکید دارند.

وی افزود: بازرسی سرزده نیز که اخیرا به وقوع پیوست گرچه حالت نمادین داشت اما به هر حال قابل تقدیر است و  امیدواریم این حرکت استمرار داشته باشد و از تهران به مناطق و استانهای دیگر و حتی شهرستان های کوچک سرایت کند. /908/ت302/ج
ارسال نظرات