۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۳۲۱۴۳
استاد اخلاق حوزه های علمیه:

عزت جامعه در گرو امر به معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رسا – استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: امر به معروف و نهی از منکر سبب رسیدن اجتماع به عزت واقعی است و جامعه را در برابر دشمنان مقاوم می‌‌کند.
محمد رضا صفايي بوشهري
 
حجت‌السلام والمسلمین محمد‌رضا صفایی‌بوشهری، استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: انکار فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر جامعه را مستعمره کرده و آن را مورد استثمار و استعمار قرار می‌دهد؛ جامعه‌ای که داری منکر است و آن‌را تبلیغ می‌کند ذلیل است و توان ایستادن روی پای خود را ندارد.
وی در ادامه با بیان این که جامعه خالی از امر به معروف و نهی از منکر متکی به دشمن خواهد شد و از طرف خداوند مورد مدد قرار نخواهد گرفت، افزود: در این صورت امنیت اجتماعی از بین می‌رود و در برابر تهدیدها کمرخم خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری اظهار داشت: ما در مقابل تهدیدها از دو عامل فرا منطقه‌ای برخوردار هستیم که امر به معروف و نهی از منکر نام دارد.
وی با بیان این که در مرحله اول باید تمام افراد جامعه معروف‌ها را بشناسند و از خودشان شروع کنند تا در خانواده، مدرسه، دانشگاه فراگیر شود، ابراز داشت: وقتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراگیر شد عزت می‌آورد، وقتی عزت آمد دیگر در مقابل تهدیدها و تحریم ها کمر خم نخواهد کرد، و این عزت خدا‌دادی است.
این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه بیان داشت: مؤمنان کسانی هستند که معروف‌ها را می‌شناسند و امر به معروف می‌کنند و از منکر‌ها اطلاع دارند و نهی از منکر می کنند؛ اگر در جامعه ای معروف و منکر شناخته نشوند و امر به معروف و نهی از منکر نباشد این جامعه چه بخواهد و چه نخواهد، جامعه ذلیل، مورد استعمار و وابسطه به شرق و غرب خواهد بود.
وی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر سبب ایجاد توکل و روحیه خدا باوری و خود باوری است، جامعه ای که متکی به خداوند باشد دیگر جامعه لرزانی نیست و جامعه لرزان، کشور لرزان را به دنبال خواهد داشت و کشور لرزان به شرق یا غرب متکی خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان سخنی از امام خمینی (ره) که «ما باید به شرق و غرب متکی نباشیم» ابراز داشت: یکی از مهم ترین علت‌های عزت کشور ایران اجرای امر به معروف و نهی از منکر است. 
وی با بیان این که در سایه امر به معروف و نهی از منکر امور جامعه سامان پیدا می‌کند تاکید کرد: جامعه‌ای که خالی از امر به معروف و نهی از منکر باشد جامعه متشتت، و دارای دل‌های جدا از هم و گروه‌های متفرق است، اصل وحدت که قرآن بر آن تأکید دارد در صورتی ایجاد می‌شود که جامعه داری امر به معروف و نهی از منکر باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در ادامه بیان داشت: زمین به وسیله امر به معروف و نهی از منکر آباد می‌شود، باران که لطف خداوند است و موجب آبادانی زمین است در صورتی که گناه در جامعه رواج نداشته باشد نازل می‌شود و اگر امر به معروف ترک شود باران رحمت زمانی نازل می شود که فایده ای ندارد و موجب خسارت است.
وی با بیان این که باران«نعمت الهی» است، ابراز داشت: اگر جامعه ای خالی از امر به معروف باشد باران نازل نمی‌شود و بین امر به معروف و نهی از منکر و باران ارتباط تکوینی برقرار است.
حجت السلام والمسلمین صفائی بوشهری با بیان این که با امر به معروف و نهی از منکر از دشمنان داد خواهی می شود و نسبت به آسیب هایی که به مردم و جامعه زده اند بازخواست می‌شود، خاطر نشان کرد: اهمیت دادن به این فریضه خداوند متعال را عزیز می‌کند و هرکس امر به معروف و نهی از منکر را خوار کند خدا خوارش می‌کند و اگر افراد اجتماع خوار شوند به طبع جامعه هم جامعه‌ای خوار و ذلیل خواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: اجرای این فریضه سبب می‌شود انسان در روز قیامت با صالحان محشور شود و انجام آن افزون‌ بر این که خیر و برکت را به همراه دارد انسان را بهشتی می کند و جامعه ای که اهل امر به معروف باشند نا اهلان بر آن مسلط نمی شود و انسان در زمین و آسمان کمک می‌شود.
این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: اگر جامعه ای خالی از امر به معروف و نهی از منکر بود نا اهلان مسلط می‌شوند و جامعه از امدادهای آسمانی محروم خواهد شد،  با امر به معروف و نهی از منکر دعاهای انسان مستجاب می‌شود و وقتی دعای افراد اجتماع مستجاب شد جامعه ترقی می کند.
وی در ادامه گفت: حضرت علی علیه‌السلام در جواب کسی که از مستجاب نشدن دعاهایش سوال کرده بود فرمود«دل شما خیانت می کند دعایتان مستجاب نمی شود و در پایان حضرت فرمود اگر می خواهید دعایتان مستجاب بشود اهل امر به معروف و نهی از منکر باشید» و جامعه‌ای که دعاهایش مستجاب نشود، جامعه خالی از ترقی خواهد بود.
وی با بیان این روایت از امیرالمومنین علیه‌السلام که «افراد وقتی با دست و زبان و قلب نهی از منکر نداشته باشند مرده ای هستند در میان زندگان» خاطر نشان کرد: زنده حقیقی کسی نیست که روی دو پاه راه برود بلکه زنده واقعی کسی است که در مقابل خلاف دیگران سکوت نکند و جامعه ای زنده است که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد.
حجت‌السلام والمسلمین صفایی بوشهری در پایان با بیان روایتی از امام جواد علیه‌السلام که « مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است، توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت می‌کند» ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر باعث ایجاد توفیق الهی می‌شود و اگر مسؤولین و متولیان امر داری این واعظ درونی و گوش شنوا باشند سبب آبادانی کشور خواهد شد./9191/ت302/ن
ارسال نظرات