۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۳۲۵۷۱
با حضور رییس مجلس؛

نخستین همایش ملی حج و اقتصاد در تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش ملی حج و اقتصاد از سوی پژوهشکده حج و زیارت وابسته حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار می‌شود.
حج و اقتصاد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حجت الله بیاتی، دبیر اجرایی همایش ملی حج و اقتصاد صبح امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران از برگزاری نخستین همایش ملی حج و اقتصاد با سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، 22 تیرماه خبر داد.

 

وی در ادامه با اشاره به مأموریت بعثه مقام معظم رهبری در امور فرهنگی و پژوهشی، تلاقی و ارتباط بین حج و اقتصاد را از دغدغه‌های اساسی مسؤولان حج و زیارت عنوان و اظهار کرد: نخستین همایش ملی حج و اقتصاد با همکاری 30 نهاد در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برگزار می‌شود.

 

همچنین حجت‌الاسلام مجید رضایی، جانشین دبیر علمی همایش ملی حج و اقتصاد به تبیین ارتباط حج و اقتصاد پرداخت و گفت: حج ترکیبی از عبادت‌های مختلف است که در سایه توانایی‌های مالی شکل می‌گیرد، یعنی فرد پس از کسب آمادگی از نظر روحی و مالی باید برای انجام این سفر شرایط آن را لحاظ و امکانات لازم را تهیه کند.

 

وی با بیان این‌که عرصه حج و زیارت، عرصه بسیار وسیعی است که گردش‌های مالی گسترده‌ای را در کشور مبدأ و کشور مقصد به وجود می‌آورد، افزود:‌ در صورتی می‌توانیم با دیدی عمیق به مباحث حج بنگریم که به مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توجه کرده و اثرگذاری آن را در همه عرصه‌ها به ویژه زمینه اقتصاد ایران شناسایی کنیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گستردگی بحث حج و جایگاه مهمی که در اقتصاد کشور می‌تواند ایفا کند، گفت: در تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به نهادهای مذهبی و گردشگری مذهبی توجه کنیم که گردشگری زیارتی و دینی توانایی اثرگذاری بسیاری در اقتصاد ملی دارد.

 

وی ابراز داشت: کالاهایی که با کیفیت نامناسب و با سختی از کشور عراق و عربستان وارد کشور می‌شود، سبب رکود در بازار می‌شود و برای حمایت از اقتصاد کشور، کارگران و سرمایه‌داران، لازم است بحث‌های اقتصادی حج پیگیری و رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط در این حوزه تدوین شود.

 

حجت‌الاسلام رضایی در بخش دیگری از سخنان خود از ارسال 75 مقاله به دبیرخانه این همایش، انتخاب 32 مقاله به عنوان مقاله‌های برتر و ارائه 8 مقاله در روز همایش خبر داد و گفت: تعداد مقاله‌های برتر در مجموعه مقالات اولین همایش حج و اقتصاد در 700 صفحه به چاپ رسیده است که روز همایش ارائه خواهد شد.

 

وی یادآور شد: همایش حج و اقتصاد در پنج محور به دریافت مقاله اقدام کرده بود که محور نخست شامل کلیات از جمله گستره ابعاد اقتصادی حج و مباحث مربوط به ثبت‌نام، مباحث اقتصادی حج از دیدگاه قرآن و احادیث ائمه(ع)، ابعاد اقتصادی حج از دیدگاه امام(ره) و رهبری بوده که بیشترین مقاله‌ها در این بخش دریافت شده است.

 

جانشین دبیر علمی همایش حج و زیارت افزود: مبحث دوم مبحث فقهی حج و اقتصاد است و بیشتر به این سؤال می‌پردازد که آیا دریافت پول قبل از اعزام صحیح است یا خیر و نویسندگان و محققان شیوه ثبت‌نام در ایران را مورد انتقاد قرار داده‌اند و راهکارهای جدید را در این راستا تدوین و ارائه شده است.

 

وی مبحث سوم را مباحث خرد مربوط به حج و عمره عنوان و اظهار کرد: استطائت، سوغالت، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر آنها، و برآورد تابع تقاضای حج و عمره در ایران و همینطور تخمینی که محققان در رابطه با استطاعت زده‌اند و همچنین میزان پس‌انداز لازم برای استطاعت از جمله مباحث مطرح در این بخش بوده است.

 

حجت‌الاسلام رضایی مباحث اقتصاد کلانی شامل حج و اقتصاد، تأثیر حج بر اقتصاد عربستان، تأثیرحج بر توزیع درآمد، تأثیر حج بر روی رفتار عاملان اقتصادی و تأثیر حج بر روی توسعه اقتصادی مطلوب در جهان اسلام را از مباحث مرتبط با محور چهارم فراخوان مقاله همایش ملی حج و اقتصاد عنوان کرد.

 

وی با اشاره به مبحث پنجم فراخوان مقالات افزود: حج و اقتصاد و رابطه آن با اقتصاد بین‌المللی و رابطه بین کشورهای اسلامی از مباحث مطرح در بخش پنجم بوده که بحث حج و گردشگری و تشکیل بازارهای مشترک اسلامی و تأثیر حج بر همگرایی اقتصادی کشورهای اسلامی نیز شامل همین بخش است.

 

گفتنی است، نخستین همایش ملی حج و اقتصاد در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، پنجشنبه 22 تیرماه از ساعت 8:30 تا 18:30 در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت به نشانی تهران ـ خیابان آزادی ـ نبش رودکی برگزار می‌شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات