۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۳۴۶۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

ماه مبارک رمضان فرصتی برای طهارت افکار و عقاید است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه جلفا با تاکید بر حداکثر استفاده از معنویت حاکم بر شب‌های کوتاه ماه رمضان، گفت: مبادا این فرصت‌ها به بطالت و یا شب‌نشینی‌های بیهوده از دست رود.
حجت‌الاسلام علي انتظاري، امام جمعه جلفا

 

حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح ظرفیت‌های تبلیغی، اخلاقی و اجتماعی ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: لحظات معنوی ماه ضیافت الهی، فرصت‌هایی برای محاسبه نفس و رفع کدورت‌ها است.

 

 وی مراقبت از رفتار و گفتار را یکی از فلسفه‌های مهم روزه‌داری دانست و تصریح کرد: این ماه فرصتی مهم برای تمرین فضائل اخلاقی و دوری از رذایل است، در حقیقت برکات معنوی ماه رمضان بایستی در طول سال مورد استفاده قرار گیرد، نه این‌که مسلمانی حقیقی را تنها در این ماه مبارک خلاصه کنیم.

 

 حجت الاسلام انتظاری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) ادامه داد: آن امام همام می فرمایند؛ خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله غنى و فقیر مساوى گردند، بنابراین باید دانست که سفره‌های رنگین افطار که اغلب نشات گرفته از فرهنگ غلط چشم و هم‌چشمی است، در شان جامعه اسلامی نیست، فخرفروشی جایی در مبانی و آموزه‌های اسلام ندارد.

 

 امام جمعه جلفا با اشاره به این‌که رمضان فرصتی برای اطعام ایتام و مستضعفان است، افزود: گاه مشاهده می شود افرادی که دارای تمکن مالی هستند، از سنت حسنه اطعام و افطار تنها برای نیل به مقاصد شخصی و منفعت‌طلبی های نفسانی و مادی استفاده می کنند، در شرایطی که امام رضا(ع) می فرمایند؛ مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

 

 وی با تاکید بر این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای توبه، استغفار و پاکی از تمام ناپاکی های دنیوی است، گفت: در روایات و احادیث آمده که اگر کسی در ماه مبارک رمضان توفیق بخشش از سوی حق تعالی را نداشته باشد، دیگر بخشیده نخواهد شد، مگر آن‌که عرفه را درک کند، بنابراین لحظات این ماه مبارک، فرصتی برای خلوت با معبود جهت سیقل دادن روح و پاکی افکار است.

 

 حجت الاسلام انتظاری در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه بیش از پیش مؤمنان به ظرفیت‌های اجتماعی ماه مبارک رمضان شد و با بیان این‌که اطعام روزه‌داران و دیدوبازدیدهای پس از افطار لازمه درک متقابل و آگاهی از وضعیت یکدیگر است، افزود: با توجه به کوتاهی شب‌های تابستان، بایستی حداکثر استفاده را از معویت حاکم بر شب‌های رمضان داشت، مبادا این فرصت‌ها به بطالت و یا شب‌نشینی‌های بیهوده از دست رود.

 

 عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شبکه های مختلف رسانه ملی پس از اذان مغرب و عشا شروع به پخش سریال‌های ویژه ماه رمضان می‌کند که خانواده‌های ایرانی اغلب پای ثابت این برنامه‎‌ها هستند، ضرورت توجه به محتوای سریال‌های ماه رمضان و همچنین دقت در زمان پخش آن می تواند در تعامل میان اعضای خانواده و بهره‌مندی از فضائل معنوی لحظات افطار کمک شایان توجهی داشته باشد./935/ت302/ب

 

ارسال نظرات