۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۳۷۵۹
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

با عیب پوشی از دیگران فرصت بازنگری را فراهم کنیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه ودانشگاه مشهد، عیب پوشی را یک اصل تربیتی مهم در روابط انسانی از دیدگاه قرآن دانست و گفت: این بدان معنا نیست که با چشم پوشی از اشتباهات فرد، زمینه گمراه شدن او را هموار کنیم بلکه به معنای دادن فرصت بازنگری به فرد است؛ فرصتی که در صورت آشکار کردن عیوبش نزد دیگران از بین می رود.
اخلاق
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسینی زهانی، مسوول حوزه ریاست و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شب گذشته در همایش «خانواده قرآنی» که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، به تبیین اصول خانواده قرآنی پرداخت و گفت: خانواده قرآنی خانواده ای است که دستورات قرآن را به عنوان محور اصلی و نقشه راه مورد توجه قرار داده و قرائت قرآن و تدبر در آن با هدف تعیین مسیر حرکت خانواده انجام شود.
 
گفت و گوی سالم
 
وی، نخستین اصل خانواده قرآنی در کلام علما و بزرگان دین را، گفت و گوی سالم، بدون تنش و همراه با آرامش دانست و اظهار داشت: امروز در روانشناسی خانواده بر گفت وگوی اعضای خانواده بایکدیگر و اختصاص وقت بدان بسیار تأکید می شود.
 
حجت الاسلام حسینی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که آنچه در فرهنگ دینی ما مورد تأکید است، رعایت اصولی است که گفت و گو را به نتایج شایسته می رساند در غیر این صورت گفت وگو می تواند با وسوسه شیطان، زمینه خصومت را هم فراهم کند، از این رو قرآن کریم می فرماید به کیفیت برتر و شایسته تر سخن بگویید، نحوه بیان، لحن، فاصله تا مخاطب و.... به گونه ای تنظیم شود که حاصل گفت و گو زمینه اختلاف بین طرفین را فراهم نکند.
 
استاد حوزه و دانشگاه مشهد با تأکیدبراینکه پیش از سخن گفتن می بایست پیامدهای آن را در ذهن مخاطب سنجید، ادامه داد: بسیاری کشمکش ها و سوء تفاهمات و کینه ورزی ها در خانواده حاصل عدم رعایت اصول گفت و گوی سالم است که سبب می شود طرفین به حساسیت ها و نقاط تحریک پذیر یکدیگر توجه نداشته و به جای تفاهم، به اختلاف نظر برسند.
 
مودت و محبت
 
وی، مودت و محبت را دومین مطالبه قرآن از خانواده ها دانست و ابراز داشت: در خانواده ای که از ابتدا، بنا را بر کلام فاخر و صادقانه و پرهیز از توهین و تحقیر گذاشته است، وقتی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، بر مودت و محبتشان افزوده می شود؛ این دو اصل، هدف اساسی تشکیل خانواده هستند که موجب می شوند افراد در پرتو پشتیبانی عاطفی یکدیگر به رشد و کمال برسند.
 
عیب پوشی به جای عیب جویی
 
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: خداوند از مؤمنان انتظار دارد در مسیر کمال، زمینه رشد و هدایت یکدیگر را فراهم کنند و آنچه مانع این هدف می شود، این است که عیوب دیگران را به روش نادرست به آنان نشان دهیم. خانواده ای قرآنی است که از این عیوب تا حد امکان و تا جایی که آسیب آن قابل جبران باشد، چشم پوشی کند.
 
مسؤول حوزه ریاست و روابط عمومی دفتر تبلیغات خراسان رضوی افزود: والدین باید همانطور که در زمان کودکی، از زمین خوردن فرزندشان چشم پوشی می کنند تا او در اثر تجربه، راه رفتن را بیاموزد، در جوانی نیز تا حد ممکن عیوب او را نادیده بگیرند تا جوان فرصت جبران و اصلاح رفتار داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در نقظه مقابل، افراد در خانواده محروم از معارف قرآن، تنها عیوب یکدیگر را می بینند به عنوان نمونه، مادر، عیوب همسرش را نزد فرزندان برجسته و آنان را متوجه عیوب پدر می کند یا فرزندان به جای پشتیبانی های والدین، تنها عیوب آن ها را می بینند.
 
وی تأکید کرد: عیب پوشی یک اصل تربیتی مهم در روابط انسانی است و معنای آن این نیست که با چشم پوشی از اشتباهات فرد، زمینه گمراه شدن او را هموار کنیم بلکه به معنای دادن فرصت بازنگری به فرد است؛ فرصتی که در صورت آشکار کردن عیوبش نزد دیگران از بین می رود.
 
مشورت
 
حجت الاسلام حسینی، مشورت را از دیگر اصول خانواده قرآنی دانست و گفت: یکی از مشکلات گریبانگیر خانواده ها، خودرأیی و خود تصمیمی است؛ اعضای خانواده خودخواه و خودمحور شده اند و هر یک خود را مستقل از دیگری می بیند.
 
وی، مشورت را یک اصل پیش برنده، آرام بخش و تحکیم دهنده پیوند اعضای خانواده خواند و افزود: اعضای خانواده قرآنی برای مشورت با هم زمان می گذارند و ارزش قائل هستند.
 
معنویت
 
این استاد حوزه و دانشگاه، معنویت را از دیگر شاخصه های خانواده از دیدگاه قرآن عنوان و تصریح کرد: از آفات کنونی جامعه ما نفاق در عمل است؛ ظاهر و باطن افراد متفاوت است در صورتی که از دیدگاه قرآن، افراد باید هم در زبان و  هم در عمل به سوی خوبی ها دعوت کنند، به عنوان نمونه، فرزندان از همان هم با صدای تلاوت قرآن پدر انس بگیرند و هم تجلی معارف قرآنی را در رفتار او ببینند. قضاوت ها، غم ها، شادی ها و غیره بر مبنای قرآن باشد، معنویت در خانواده قرآنی، پوسته ظاهری نیست.
 
دعوت به خوبی ها در عمل
 
وی با ابراز تأسف از این که امروز برخی از دانش آموختگان معارف قرآنی زندگی شان با سایرین هیچ تفاوتی ندارد، دعوت به خوبی ها در عمل را آخرین اصل در خانواده قرآنی برشمرد و یادآور شد: حق در زبان و گفتار بسیار آسان است و می توان ساعت ها از آن سخن گفت اما کسی خانواده قرآنی دارد که در مقام عمل بتواند با موانع کنار بیاید، حق را جاری کند و حقیقت دین را در عمل به نمایش بگذارد.
 

گفتنی است، طرح «خانواده قرآنی» در قالب سخنرانی استادان برجسته حوزه و دانشگاه، ویژه اعضا و خانواده های هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول ماه مبارک رمضان ساعت 30 و 21 دقیقه هر شب همراه با برنامه ها و دوره های متنوع فرهنگی و نمایشگاه کتاب در محل مسجد حضرت زهرا(س) کوی پردیس دانشگاه فردوسی برگزار می شود ./930/پ202/س

ارسال نظرات