۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۱۰۶
استاد حوزه و دانشگاه:

تحریف چهره حضرت خدیجه در راستای دشمنی با مکتب اهل بیت‌ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت خدیجه‌(س) مانند شخصیت فاطمه زهرا‌(س) و امام علی‌(ع) متعلق به مکتب اهل بیت‌(ع) است، از این‌رو تحریف نسبت به چهره‌های برجسته شیعه درباره ایشان هم صورت گرفت.
تحریف چهره حضرت خدیجه  در راستای دشمنی با مکتب اهل بیت‌ است

  

حجت‌الاسلام محمد دشتی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت سالگرد رحلت حضرت خدیجه‌(س) به همه شیعیان و اردتمندان خاندان اهل بیت‌(ع)، گفت: جایگاه برجسته حضرت خدیجه‌(س) در نزد پیروان مکتب اهل بیت‌(ع) محفوظ است.
 
وی با بیان این‌که نسبت به شخصیت حضرت خدیجه‌(س) تحریف‌هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: خدیجه کبری‌(س) یکی از بانوان برگزیده جهان است، شخصیتی که در شرایط ظلمانی و دوران جاهلیت با بصیرت و روشن‌بینی ویژه‌ای در برابر همه خواستگارهایی که داشت با انگیزه معنوی و نه مادی، پیامبر اکرم‌(ص) را انتخاب کرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) نخستین بانوی مسلمان بود که گویا سال‌ها منتظر چنین روزی بود و با فرا رسیدن این دوره به پیامبر اکرم‌(ص) ایمان آورد و با بذل و بخشش بسیار، همه ثروت خود را در راه نشر اسلام داد و این گذشت جزو جلوه‌های درخشان تاریخ زندگی ایشان است.
 
وی از ایمان، مبارزه، بصیرت، همت عالی و مادری فاطمه زهرا‌(س) را جزو افتخارات شخصیتی کم‌نظیر حضرت خدیجه‌(س) نام برد و گفت: ایشان در ایثار، فداکاری، بصیرت و همراهی با پیامبر اکرم‌(ص) بی‌همتا، در مقایسه با صحابه رسول خدا‌(ص) غیر از معصومان‌(ع) بی‌نظیر است و با هیچ‌کدام از صحابه قابل مقایسه نیست.
 
حجت‌الاسلام دشتی ابراز داشت: شخصیت حضرت خدیجه‌(س) عدل شخصیت جناب ابوطالب‌(ع) است با این امتیاز که در بیان ایمان ایشان کسی تردید نکرد اما در رابطه با حضرت ابوطالب‌(ع) با توجه به رفتار تقیه‌آمیز در اسلام آوردن ایشان اشکال وارد کرده‌اند، اما در اسلام آوردن حضرت خدیجه‌(س) هیچ اشکالی وارد نیست و شخصیت ایشان مورد اتفاق مسلمانان است.
 
وی گفت: حضرت خدیجه‌(س) مانند شخصیت فاطمه زهرا‌(س) و امام علی‌(ع) متعلق به مکتب اهل بیت‌(ع) و تشیع است، از این‌رو تحریف نسبت به چهره‌های برجسته شیعه درباره ایشان هم صورت گرفت با هدف این‌که افرادی چون عایشه را که متعلق به مکتب خلفا و جزو هوادارن خلفا است برجسته کنند، تبعا لازمه این کار به محاق بردن شخصیت خدیجه کبری‌(س) بود.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که حضرت خدیجه‌(س) جایگاه بسیار برجسته‌ای نزد پیامبر اکرم‌(ص) داشت، افزود:‌ تحریف نسبت به شخصیت و جایگاه حضرت زینب‌(س) یک واقعیت و چهره نگاری که دست تحریف آن را دامن زد و در فضای عمومی جامعه و در منابع به شکلی انعکاس پیدا کرد، واقعیتی دیگر بود.
 
وی با اشاره به این‌که برخی مطرح می‌کنند حضرت خدیجه‌(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم‌(ص) 40 سال داشتند و برخی سن ایشان را 28 عنوان می‌کنند، میزان سن را در برجسته بودن جایگاه ایشان مهم ندانست و تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) متعلق به مکتب اهل بیت‌(ع) و تشیع است و در نتیجه حکومت‌ها و جریان‌های سیاسی مذهبی خواسته‌اند شخصیت ایشان را در سایه قرار دهند تا شخصیت مورد نظر خود را برجسته کنند.
 
حجت‌الاسلام دشتی گفت: میزان سن حضرت خدیجه‌(س) اهمیت چندانی در بالا بردن شخصیت ایشان ندارد و در این موضوع‌های فرعی و غیرمهم اصرار بر یک مبنا چندان موجه نیست که بخواهیم بر آن تکیه کنیم و بگوییم این دیدگاه درست است و دیدگاه رایج درست نیست که چنین چیزی ارزش فرهنگی خاصی ندارد؛ همان‌طور که سن عایشه فضیلت نیست، کهولت سن برای خدیجه‌(س) هم مهم نیست.
 
وی اظهار داشت: حضرت خدیجه‌(س) مدیریت زندگی خود را به عهده داشت، فردی نسبتا متمول و ثروتمند بود و اینها نشانه پختگی ایشان است، آنقدر با فراست بود که به راحتی توانست بر اساس معیارهای الهی و ارزشی زندگی خود را تنظیم کند، فریفته مظاهر مادی نشود و شخصیت‌ها را با معیارهای معنوی و الهی ارزیابی کند و این فضیلت بزرگی است. /920/ ت302/ن

 

ارسال نظرات