۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۳۴۱۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

ابعاد برجسته زندگی شخصیت‌های صدر اسلام برای مردم تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه معرفی ابعاد زندگی و ولایتمداری شخصیت‌های برجسته اسلامی را ضروری دانست و خواستار تحقیق بیشتر درباره شخصیت‌هایی که جامعه اسلامی آشنایی کمتری با آنان دارد و پرکردن نقاط خلأ اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی مبلغان دین شد.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا و در ادامه سخنان روز گذشته خود در بیان ویژگی‌های برجسته حضرت خدیجه‌ کبری‌(س)، شناساندن صحیح ابعاد وجودی آن حضرت را ضروری دانست و گفت: کمبود اطلاعات و کثری معلومات نسبت به این بزرگوار با تحقیق بیشتر جبران می‌شود.

 وی فوت فرزندان پیامبر اکرم‌(ص) و حضرت خدیجه‌(س) را از مصلحت‌های الهی عنوان و اظهار کرد: در دوران زندگی پیامبر اکرم‌(ص) و حضرت خدیجه‌(س) شرایط عجیبی رخ می‌دهد و به مصلحت الهی پسران پیامبر از دنیا می‌روند و فاطمه‌(س) به عنوان محور خاندان آن حضرت مطرح می‌شوند، سوره کوثر در حق ایشان نازل می‌شود و حضرت خدیجه‌(س) توفیق مادری این کوثر را پیدا کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خداوند متعال ویژگی‌ها و شأن حضرت خدیجه‌(س) را در معراج به پیامبر اکرم‌(ص) نشان داد، گفت‌وگوی زهرا اطهر‌(س) در رحم مادر با مادر را از ویژگی‌های بارز حضرت خدیجه(س) برشمرد و افزود: حضرت خدیجه‌(س) به مقام گفتمان و گفت‌وگوی با جنین رحم و انس با جنین رحم رسید و از ظرفیت عصمت حضرت فاطمه زهرا‌(س) در دوران جنینی بهره و مشورت ‌گرفت.

 

وی با اشاره به این‌که در تاریخ به شخصیت علمی حضرت خدیجه‌(س) کمتر پرداخته شده است، شخصیت برجسته آن حضرت را در میان زنان مثال‌زدنی دانست و اظهار داشت: خدیجه کبری‌(س) فاضله، کامله و فیض رحمت بود و در مباحثی که وجهه علمی داشت طرف مشورت پیامبر اکرم‌(ص) قرار می‌گرفت و حتی خداوند به وسیله خدیجه گرفتاری‌ها و اندوه پیامبری را که خود رحمت بود، برطرف می‌کرد.

 

حجت‌الاسلام گلزاده گفت: متأسفانه آنچه را که خداوند متعال نظر داشت برجسته شود، نااهلان سعی کردند کمرنگ بماند، از این‌رو برای کمرنگ نشان دادن نقش حضرت خدیجه‌(س) و حضرت ابوطالب‌(ع) در شکوفایی اسلام بسیار تلاش کردند و کار را تا آنجا پیش بردند که حتی به ابوطالب‌(ع) تهمت کفر زدند.

 

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) هرگز از مشکلات به سختی یاد نکرد اما سال وفات حضرت خدیجه‌(س) و ابوطالب‌(ع) را سال عام الحزن نامید، خطاب به نااهلان وهابی که معتقد به کفر حضرت ابوطالب‌(ع) شده‌اند، تصریح کرد: پیامبر اکرم‌(ص) سال وفات ابوطالب‌(ع) را عام الحزن می‌نامند و در فوت ایشان این‌گونه ناراحتی می‌کنند که اگر بگوییم حزن پیامبر در فوت ابوطالب به سبب فوت عمویشان بوده است، ظلم بزرگی در حق ایشان کرده‌ایم.

 

مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود به ویژگی بسیار برجسته دیگر حضرت خدیجه‌(س) یعنی مدیریت ایشان اشاره کرد و با بیان این‌که حضرت خدیجه‌(س) عقبه جریان رسالت و نبوت را فوق‌العاده مدیریت کرد، گفت: ابعاد وجودی حضرت خدیجه کبری‌(س) بسیار بالا است و شخصیت و ظرفیت او در شعب ابی‌طالب، به عنوان یک همسر، یک مادر، یک زن و در بحث عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان این‌که شخصیت‌هایی مانند خدیجه کبری، آسیه، مریم، سلمان فارسی، بلال حبشی، ابن عباس، ابوذر غفاری، مقداد و دیگر بزرگان الگوهای جامعه اسلامی هستند و باید بیشتر به ابعاد زندگی و ولایتمداری آنان پراخته شود، به مبلغان توصیه کرد به معرفی شخصیت‌هایی که جامعه اسلامی آشنایی کمتری با آنان دارد، بیشتر بپردازند و نقاط خلأ اطلاع‌رسانی را در این زمینه پر کنند. /920/ پ202/ن

ارسال نظرات