آیتالله سبحانی تاکید کرد؛
ضرورت تصحیح اشکالات خطی قرآن کریم
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله سبحانی با بیان اینکه خط قرآن در طول زمان تغییر کرده است و خط امروزی آن نیز به دلیل مشکلاتی باید تغییر کند، گفت: از اعمال سلیقه شخصی در این باره باید پرهیز کرد و متخصصان این رشته باید مشکلات فعلی را تصحیح کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره علق، با بیان اینکه انتخاب خلیفه نباید از طریق انتخاب باشد بلکه باید از طرف خدا منصوب شده باشد، گفت: در زمان پیامبر اکرم(ص) با توجه به این که زندگی به صورت عشیرهای بود هرچه نظر رییس عشیره بود همان لحاظ میشد.
این مرجع تقلید ادامه داد: این گونه انتخابات به صلاح جامعه نبود چون در زندگی عشیرهای حق رأی فقط برای یک نفر است و افراد تابع رییس عشیره بودند از این رو در زمان پیامبر(ص) انتخاب اصلح ممکن نبود.
این مفسر برجسته قرآن با اشاره به آیه «کَلَّا لَئِن لَّمْ یَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ» گفت: ابوجهل به پیامبر عنوان کرد؛ آیا مرا از عبادت اصنام نهی میکنی در حالی که اگر اراده کنم تمام عشیره پشت سر من هستند و کلا برای ابطال نظریه ابوجهل آمده که خدا هم در برابر قدرت او اعمال قدرت می کند و بوسیله مأموران خود در آخرت او را تهدید میکند.
حضرت آیتالله سبحانی در ادامه با بیان این که خط قرآن جنبه توقیفی ندارد، ابراز کرد: هیچ دلیل وجود ندارد که خط فعلی عثمان طه ملاک است و نباید آن را تغییر داد حتی اگر در آن غلط دیده شود.
وی با اشاره به اینکه قرآن در گذشته اعراب و نقطه نداشت و تغییر کرد، اظهار داشت: الآن خط عثمان طه مشکلاتی دارد چون از خط گذشته پیروی میکند اما امروز خط تکامل یافته و می توان مشکلات آن را بر طرف کرد.
این مفسر برجسته قرآن گفت: باید متخصصان قرآنی، علما، حفاظ و قراء جمع شوند و مشکلات قرائت قرآن را تصحیح کنند و از هرج و مرج و اعمال سلیقه شخصی در این باره باید پرهیز کرد.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه آیات جزء سی ام قرآن اکثراً در زمان صدر اسلام نازل شده است، ابراز کرد: اگر بخواهیم صدر اسلام را بهتر درک کنیم و با زندگی پیامبر و برخورد مردم مکه و مدینه با ایشان بیشتر آشنا شویم تدبر در این آیات کمک فراوانی خواهد کرد.
حضرت آیتالله سبحانی در ادامه به تفسیر سوره قدر پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی نام این سوره را «سورة القدر» و برخی «سورة لیلة القدر» میدانند که بنا بر توقیفی نبودن اسماء سورهها هر دو قابل قبول است.
وی با بیان اینکه محل نزول این سوره مشخص نیست و مورد اختلاف است، اظهار داشت: احتمال مکی بودن آن بیشتر است چون آهنگ، جمله ها و مضمون آن به سورههای مکی شبیه تر است.
این مرجع تقلید اهداف و روح این سوره را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: نزول همیشه نیاز به منزول دارد و آن باید انسان کاملی باشد که ملائکه به سوی او بیایند و این نزول یک بار در زمان پیامبر اتفاق نیفتاده است، بلکه هر سال بر امام زمان(عج) نازل میشوند.
حضرت آیتالله سبحانی در پایان گفت: کلمه قدر در این آیه را برخی به معنای اندازه گیری گرفتهاند که در چنین شبی تمام حوادث جهان اندازه گیری میشود و برخی به معنای شرف و ارزش گرفتهاند یعنی شب قدر شب ارزشها است./927/پ202/ج
ارسال نظرات