۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۳۴۷۳۲
به مناسبت روز خبرنگار؛

حقیقت، ارزش ها و هویت من

خبرگزاری رسا ـ بیان حقایق، اطلاع رسانی صحیح و شفاف، مسأله ای است که این روز ها و در دنیایی که از آن با عنوان عصر اطلاعات و فن آوری نام برده می شود تا حدودی کمرنگ شده است. امروزه کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها در صورتی محقق خواهد شد که خبرنگاران، اخلاق اسلامی را سر لوحه کار خود قرار دهند.
خبرنگار صارمي

 

17 مرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران با نام روز خبرنگار پیوند خورده است. این پیوند دلیل مهمی دارد و آن شهادت خبرنگار شهید، محمود صارمی در این روز است. از این رو شورای فرهنگ عمومی کشور روز 17 مرداد 77  که روز شهادت محمود صارمی بود را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد.

 

این روز نمایان گر رسیدن یک خبرنگار به والاترین مقام انسانی، یعنی فدا کردن جان خود در راه نشر حقایق و نشان دادن مظلومیت مسلمانان بوده، مظلومیتی که همواره با مسلمانان از ابتدای بعثت پیامبر اکرم(ص) تا به امروز در کشور میانمار و علیه مسلمانان این کشور به چشم می خورد.

 

شهید محمود صارمی، خبرنگاری از خطه لرستان بود که در سال 1347، در یکی از روستاهای شهرستان بروجرد متولد شد. او پس از طی نمودن مقاطع تحصیلی در مدرسه با شرکت در کنکور سراسری توانست در رشته جغرافیای دانشگاه تهران قبول شود. پس از قبولی به همراه خانواده به تهران عزیمت کرد و در دانشگاه تهران مشغول به علم آموزی شد. او بعد از گذراندن چند ترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل گردید و مدت 17 ماه در آن جا به دفاع از میهن اسلامی پرداخت.

 

وی پس از این مدت مجدداً به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1370 مشغول به همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی گردید و در تاریخ 1375به عنوان مسؤول دفتر خبر گزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افعانستان انتخاب شد.

 

صارمی در 26 دی‌ماه سال 1375 به عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی راهی افغانستان شد، در زمان حضور صارمی در افغانستان این کشور درگیر جنگ‌های داخلی بود، او به خوبی پی برده بود که در این سرزمین پر آشوب ممکن است یک روز برای تهیه خبر به بیرون رود و دیگر به خانه باز نگردد و یا ممکن است در این هیاهو به اسارت درآید و یا به شهادت برسد، اما هدفی والاتر این موانع را در پیش نگاه او کوچک کرده بود.

 

صارمی که در آن هیاهو تنها سلاحش در مقابل هجمه های طالبان قلمش بود، توانست ذره ای از پلیدی طالبان را برای جهانیان به نمایش بگذارد و درطی بیش از دو سال حضورش در افغانستان توانست قدری از مظلومیت مردم بی‌دفاع و بی گناه افغانستان که در چنگال جنایات طالبان اسیر شده بودند را  بدون جهت دهی سیاسی به گوش جهانیان برساند.

 

صارمی در روزهای واپسین عمر خود خبر سقوط مزار شریف و به خاک و خون کشیده شدن و قتل عام زنان، مردان و کودکان بی‌گناه را علاوه بر ایران به سراسر جهان مخابره کرد. این اقدام صارمی چندان به دل طالبان خوش نیامد و سرانجام او در تاریخ 17 مرداد 1377، به همراه 8 نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در محل سرکنسولگری ایران در افغانستان، توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند.

 

شهادت صارمی درسی بزرگ برای خبرنگاران با خود به همرا داشت، علاوه بر این که خبرنگاران زبان گویای نظام اسلامی برای بیان حقایق هستند باید این مهم را فراموش نکنند که در هر مرحله ای از زمان و با وجود تمام فشارها، خبرنگاران باید سر منشأ اطلاع رسانی صحیح و روشن باشند، درسی که شهید محمد صارمی به همه داد.

 

بیان حقایق، اطلاع رسانی صحیح و شفاف، مسئله ای است که این روزها و در دنیایی که از آن با عنوان عصر اطلاعات و فن آوری نام برده می شود تا حدودی کمرنگ شده است. امروزه با وجود راه های متعدد در زمینه دست یابی به اطلاعات و اخبار و با وجود دشواری هایی که در این زمینه به چشم می خورد، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها در صورتی محقق خواهد شد که خبرنگاران اخلاق اسلامی را سر لوحه کار خود قرار دهند.

 

خبرنگاران که مهم ترین و اصلی ترین عنصر اطلاع رسانی در جهان هستند، همواره با قبول خطرات فراوان، سعی در انتقال اخبار و مخابره نمودن آن را دارند، اما این مسئله نیز نباید فراموش شود که صحت و درستی خبر هیچ گاه نباید قربانی مسائلی از جمله فشار سیاسی شود./9464/ی703/ر

ارسال نظرات