۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۳۴۷۴۸
معاون تهذیب حوزه علمیه:

رعایت نکات اخلاقی باعث قرب خبرنگار به خدا می شود

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تاکید کرد: در شرایط فعلی افزون بر مسأله وثاقت در نقل اخبار، تأکید بر اخبار امید بخش و پرهیز از نقل و اشاعه اخبار مأیوس کننده و موجب دلهره و نگرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این حداقل کاری است که یک خبرنگار خوب باید انجام دهد.
رعایت نکات اخلاقی باعث قرب خبرنگار به خدا می شود

 

حجت الاسلام هادی حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: اهمیت موضوع خبر از آنجا روشن می شود که در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است و اگر بررسی جامعی انجام گیرد مطالب متعددی را می توان در تأیید این مطلب پیدا کرد.

 

وی با بیان این که خداوند متعال بحث قیامت را با عنوان نبأ عظیم متذکر می‌شود، اظهار داشت: در آیات دیگر نیز به شرایط نقل خبر اشاره شده که به نظر می‌آید توجه قرآن به خبر در این سطح بالا، از مهم ترین ادله اهمیت این موضوع است و در دنباله نقل کننده خبر نیز به اندازه همان خبر از جایگاه رفیع و ارزشمندی برخوردار می‌شود.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه در ادامه با بیان رسالت خبرنگاران در شرایط سخت کنونی، ابراز داشت: خبرنگاران باید در نقل اخبار دقت کامل داشته باشند و  دبیران خبر نیز وظیفه دارند درباره صحت اخبار به اطمینان کامل برسند.

 

وی در تشریح این مسأله اضافه کرد: در قرآن کریم اشاره شده به اینکه وقتی هدهد درباره ملکه سبأ برای سلیمان نبی خبری را می آورد، آن حضرت او را امتحان کرده و به همین راحتی خبر را نمی پذیرند و این نشان دهنده اهمیت اطلاع از صحت اخبار است.

 

حجت الاسلام حسین‌خانی همچنین به آیات دیگری از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: هر خبری از هر منبعی نقل شد لزوما موثق نیست، در قرآن کریم بیان شده است وقتی عده‌ای نزد رسول اکرم(ص) آمده و خبری دادند، خداوند متعال فرمود اگر فاسقی برای شما خبر آورد، در مورد آن تحقیق کنید.

 

وی این مطلب را یک وظیفه سنگین بر دوش خبرنگاران دانست و افزود: در شرایط فعلی افزون بر مسأله وثاقت در نقل اخبار، تأکید بر اخبار امید بخش و پرهیز از نقل و اشاعه اخبار مأیوس کننده و موجب دلهره و نگرانی از اهمیت به سزایی برخوردار است و این حداقل کاری است که یک خبرنگار خوب باید انجام دهد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه در ادامه به حملات روانی دشمنان علیه ملت ایران اشاره کرد و با بیان این که دشمن همه همت خود را مصروف مقابله با انقلاب اسلامی کرده ابراز داشت: دشمنان در زمینه‌های مختلف در حال کار کردن هستند که جنگ نرم دشمن به وسیله رسانه‌ها و تحریم‌ها از مصادیق آن است.

 

وی اضافه کرد: آنها به دنبال این هستند تا با فشار اقتصادی بر مردم، مشکلات موجود را مستند به بی‌کفایتی مسؤولان جمهوری اسلامی کنند، در این شرایط وظیفه خبرنگار بسیار روشن و شفاف است و باید سیر حمله دشمن را شناسایی کرده، همه همت خود را برای خنثی کردن این توطئه به کار گیرد.

 

حجت الاسلام حسین خانی همچنین درباره ارتباط خبرگزاری‌ها با علما به ویژه رسانه های حوزوی، بیان داشت: در مدت اخیر این ارتباط بیشتر شده و نظرات علما پوشش داده می شود، البته نکته قابل توجه این است که یک خبرنگار باید دقت کافی در انتشار فرمایشات مراجع و علما را داشته باشد.

 

وی در تشریح این مطلب افزود: در انتشار گفته‌های علما باید دقت بر جامعیت فرمایشات ایشان داشته و از تأکید بیش از حد بر نکته‌ای و یا ندیده گرفتن نکته دیگر اجتناب شود و این کار باعث اعتمادسازی در بین علما و توجه بیش از پیش مردم به گفته‌های آنان می‌شود.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ایام پر برکت ماه رمضان اظهار داشت: آنچه باید مورد توجه باشد این است که همان دستورات اخلاقی در آداب معاشرت را رعایت کنیم، به عنوان مثال وقتی در شرع مقدس تا حد زیادی بر اصلاح ذات البین تاکید شده است، خبرنگاران نیز باید از افساد روابط بین مسؤولان بر حذر باشند، دقت‌های اخلاقی مهمترین وظیفه‌ای است که موجب تقرب یک خبرنگار به خداوند متعال می‌شود./908/ت302/ج  

ارسال نظرات