۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۳۵۶۱۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

پیروی از ولایت و مکتب اهل بیت افتخار بزرگ شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، پیروی از امام علی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را افتخاری بزرگ برای شیعیان دانست و گفت:‌ما به این مساله می بالیم و امیدواریم تا آخر عمر نیز در این مسیر ثابت قدم و استوار باشیم.
آيت الله مکارم شيرازي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیه 25سوره مبارکه احزاب«وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِغَیْظِهِمْ لَمْ یَنَالُوا خَیْرًا وَکَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ وَکَانَ اللَّهُ قَوِیًّا عَزِیزًا» پرداخت.
این مرجع تقلید با بیان این‌که در این آیه شریفه به سه نکته مهم اشاره شده است، گفت: نکته نخست این‌که دشمن بدون هیچ نتیجه ای از جنگ برگشت و هیچ چیز عاید آنها نشد،  نکته دوم این‌که خداوند به جای سربازان اسلام میدان جنگ را اداره کرد، در این جنگ بسیار مهم درگیری عملی واقع نشد و مختصر تیراندازی صورت گرفت که چندان مهم نبود.
وی بیان داشت: وقتی خداوند تبارک و تعالی بخواهد کاری انجام دهد برای او آسان است؛ خداوند قوی و در عین حال شکست ناپذیر است و کسی نمی تواند در مقابل اراده او مقاومت کند. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی کندن خندق، طولانی شدن زمان محاصره، کمبود آذوغه، طوفان شدید و سنگین، سرمای شدید، رعب و وحشت و پیروزی امام علی(ع) بر عمروبن عبدود را از جمله عوامل پیروزی مسلمانان و شکست دشمنان در میدان جنگ احزاب برشمرد. 
این مرجع تقلید با بیان این‌که عمروبن عبدود شجاع ترین عرب آن زمان بود، گفت:‌ این فرد در میدان جنگ خندق ندای «هل من مبارز» سر داد و شروع به رجزخوانی کرد و هیچ کس نیز جرات نکرد به مقابله با او برخیزد اما حضرت علی(ع) که در آن زمان در سن جوانی بود با اجازه گرفتن از پیامبر(ص) وارد عرصه میدان نبرد شد و شر عمروبن عبدود را از سر مسلمانان دفع کرد، بعد از پیروزی مولای متقیان در این میدان سخت، حضرت رسول(ص) فرمودند مبارزه و ضربه حضرت علی(ع) در روز خندق از تمام اعمال امت من تا روز قیامت برتر است. 
مفسر برجسته قرآن کریم در توضیح بیشتر این بحث گفت: اگر مسلمانان در این میدان شکست می خوردند نام اسلام محو و از بین رفته بود؛ ما به برکت ضربه جانانه و تاریخی امام علی(ع) امروز اسلام را در اختیار داریم و دانشمندانی و علمایی از اهل سنت نیز در کتب خود این مسائل را بیان کرده اند.
وی ابراز داشت: خدا وقتی می خواهد قدرت نمایی کند با یک سری مسائل ساده قدرت نمایی می کند، به عنوان نمونه اگر نسیم نوزد زندگی بشر با مشکلاتی مواجه می شود اما خداوند به همین عامل حیات دستور می دهد که عامل از بین رفتن عده ای شود. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشت: ما افتخار می کنیم که شیعه و پیرو امام علی و ائمه اطهار(ع) هستیم، ایشان در زمانی که هیچ کس قدرت نداشت ایشان چنین قدرت نمایی کرد، ما به پیروی از چنین شخصیتی می بالیم و امیدواریم همیشه در مسیر این بزرگواران حرکت کنیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات