۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۳۵۶۷۹

خبرهای کوتاه از خراسان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس از برگزاری نشست تخصصی وقف و بقاع متبرکه با حضور 400 نفر از دست‌اندرکاران موقوفات، بقاع متبرکه و جامعه قرآنی در این شهرستان خبر داد.
اخبار کوتاه
 
حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس، با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری این نشست، شناساندن عرصه وجودی وقف و موقوفات و ارزش خدمتگزاری در بقاع متبرکه، نقش مؤثر جامعه قرآنی در امر احیا و ترویج فرهنگ وقف، تقدیر و تشکر از همکاران اوقاف در بقاع متبرکه و تجلیل از جامعه قاریان و حافظان شهرستان دانست.
 وی دست‌اندرکاران بقاع متبرکه از قبیل هیئت امناء و خادمان افتخاری، فصلی و ثابت را بازوان توانمند و با لیاقت اوقاف دانست و گفت: معدود افرادی پیدا می‌شوند که از وقت و زندگی خود گذشته و بیشترین وقت خود را در امر خدمت‌رسانی و خدمتگزاری زائران و مسافران بقاع متبرکه امامزادگان‌، آن‌هم به‌طور فی سبیل الله سپری کنند.
 سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس با بیان اینکه باید قرآن و قاری قرآن به نحوی از گمنامی در آیند، گفت: امسال سازمان اوقاف با برنامه‌ریزی و تدبیر خاص با راه‌اندازی محافل انس با قرآن و جلسات ترتیل‌خوانی و جزء‌خوانی در محل امامزادگان به این جامعه شخصیت داده و از وجود معنوی این بزرگواران نهایت بهره‌برداری را در راستای قرائت و تفسیر قرآن کرده است.
 حجت‌الاسلام خدایی یکی دیگر از برنامه‌های خدمت‌رسانی به جامعه قاریان و حافظان را ثبت‌ نام بیش از 250 نفر در کلاس‌های طرح تربیت حفظ قرآن دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است با دعوت از مربیان بومی و غیربومی برنامه‌های آموزشی در سطح شهر برگزار شود.
 وی با بیان اینکه خدمتگزاری در اماکن متبرکه یکی از توفیقات و وی‍ژگی‌های انسان‌های سالم، لایق و خوب است، خاطرنشان کرد: گذشتن از وقت، زندگی و مال و حضور افرادی که در بقاع متبرکه به‌طور فی سبیل‌الله خدمتگزاری و خدمت‌رسانی می‌کنند، دارای اجر و ثواب زیادی است و جز خداوند متعال توانایی جبران آن را ندارد.
ضعف آگاهی جامعه از احکام وقف؛ بزرگترین مشکل موقوفات خراسان جنوبی  
حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، در سفر به روستای فلارگ بیرجند اظهار داشت: خدمت در مجموعه اوقاف ارزش والایی دارد و در حقیقت خدمت به اهل بیت (ع) و امامزاده‌ها است و کسی که در این مجموعه فعالیت می‌کند دارای اجر و پاداش فراوان دارد.
وی ادامه داد: وقف چشمه‌سار جاری و احسان ماندگاری است که برای همیشه است و برای حفظ آن بایستی با قوانین مربوط به وقف و موقوفات آشنا باشیم.
مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان گفت: ما که مسئول امور وقف و بقاع متبرکه در استان هستیم باید رفتار و کردارمان طوری باشد که مردم را جذب وقف و بقاع متبرکه کند و هر قدمی که برمی‌داریم خدای باری تعالی را شاهد و ناظر بر اعمالمان ببینیم.
وی افزود: موقوفات چون پشتوانه اقتصادی محکمی جهت تعظیم شعائر دینی و مذهبی بودند در زمان طاغوت و در جریان اصلاحات اراضی مورد هجمه و سوء استفاده قرار گرفتند و طاغوت برای رسیدن به اهداف شوم خود موقوفات را غارت و برای موقوفات به نام اشخاص سند صادر کردند که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و با فرمان تاریخی حضرت امام که فرمودند موقوفات به حال وقفیت باقی است  و ملی نمی شود قسمت اعظمی از موقوفات برگشتند ولی قسمتی از موقوفات هم در تصرف اشخاص است که باید طبق قوانین عمل به وقف شود تا نیات واقفین اجرا گردد.
حجت‌الاسلام گرایلی با تاکید بر اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، گفت: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اندازی سودجویان باز می‌دارد و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.
 مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به استفتاء مقام معظم رهبری در باب وقف گفت: مجرد سابقه استیجار موجب استحقاق تخفیف در اجاره بهاء موقوفه نیست، و متولی شرعی موظف است در تجدید قرارداد اجاره با ملاحظه غبطه و مصلحت وقف، اجاره بهاء عادله تعیین و مطالبه کند.
وی با اشاره به استفتاء دیگر گفت: در مواردی که دستگاه‌های دولتی بدون اذن متولی شرعی موقوفات و بدون پرداخت حقوق وقف مبادرت به حفر چاه و ایجاد شبکه لوله‌گذاری در اراضی و املاک موقوفه می کنند اشکال شرعی دارد.
حجت‌الاسلام گرایلی یادآورشد: از برنامه های این اداره کل اجرای طرح دهگردشی می باشد که از نزدیک از موقوفات روستا ها بازدید به عمل می آید.
سند دار شدن موقوفه‌ای به ارزش 40میلیارد ریال در بیرجند
 حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از سنددار شدن موقوفه‌ای در بیرجند به‌ مساحت چهار هکتار و به ارزش 400 میلیون تومان خبر داد و گفت: وظیفه ما در احیا و تثبیت موقوفات بسیار سنگین است؛ چراکه موقوفات متعلق به اهل بیت(ع) بوده و خدمت به موقوفات نوعی وظیفه شرعی به‌شمار می‌رود. 
 وی ادامه داد: از افتخارات اداره‌کل در سال 91 اخذ سند مالکیت موقوفه محمدابراهیم و امیر اسماعیل واقع در دشت عباس‌آباد است که در حال حاضر 400 میلیون تومان ارزش مادی دارد.
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه این موقوفه به شش پلاک ثبتی قطعه‌بندی شده و برای هر پلاک ثبتی سند تفکیکی به نام موقوفه و به تصدی اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند صادر شده است، افزود: در دو روز گذشته نیز این اداره‌کل موفق به اخذ سند مالکیت موقوفه محمدعلی منصف به‌ مساحت یک هکتار و 431 متر مربع در روستای بهلگرد شده است.
  حجت‌الاسلام گرایلی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین امور که موقوفات را از تجاوز و تعرض به‌دور می‌دارد ایجاد سند مالکیت رقبات موقوفات است، اظهار کرد: باید تمامی موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه شناسایی و پلاک ثبتی آن‌ها مشخص و برای هر موقوفه و بقاع و اماکن متبرکه یک پرونده ثبتی با مشخصات پلاک ثبتی تشکیل شود.
 وی تصریح کرد: طبق ماده 177 قانون پنج ساله توسعه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور احیا و توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت موقوفات و اخوات و مقابله با سوء استفاده از موقوفات برنامه‌های پیش‌بینی شده است.
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته شهرستان بیرجند موفق به اخذ 102 سند، فردوس 61 سند، قاین 26 سند، سرایان 18 سند، سربیشه 18 سند، بشرویه هشت سند، خضری و نهبندان هر کدام یک سند شده‌اند.
 حجت‌الاسلام گرایلی با بیان اینکه اگر وضعیت ثبتی این اماکن مشخص شود برای حفظ حقوق آن می‌توان راحت‌تر اقدام کرد، گفت: چرا که یکی از مستندات دعوی، دلیل مالکیت است و اگر به حریم آن تجاوز و تعرضی شود حدود و مساحت ملک موقوفه با وجود سند مالکیت روشن می‌شود.
 وی با بیان اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، یادآور شد: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اندازی سودجویان باز می‌دارد و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.
 حجت‌الاسلام گرایلی با تأکید بر برطرف شدن بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه از طریق وقف خاطرنشان کرد: این سنت حسنه برای امنیت جامعه و برطرف مشکلات و معضلات است که برای تحقق این امر همکاری مردم و مسئولان به‌ویژه قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک را می‌طلبد./930/د101/ب
ارسال نظرات