۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۲۳۰

چند خبر کوتاه از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ انجام یک هزار و 668 عمل جراحی در کمتر از 24 ساعت و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان از مهم تربن اخبار کوتاه مناطق زلزله زده اخیر آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علیرضا یعقوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده تحت کنترل است و با تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان هیچ مشکل بهداشتی حاد در این مناطق وجود ندارد.

 

وی گفت: تاکنون بیماری های اپیدمی در منطقه مشاهده نشده و بیش از 25 هزار مورد دوره های آموزشی گروهی و انفرادی به منظور آشنایی مردم با تهدیدها و راه حل های لازم در کمپ های استقرار زلزله زدگان ارائه شده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با قدردانی از عملکرد به موقع اورژانس 115 یادآور شد: دو ساعت بعد از وقوع زلزله شاهد تجمع کادر پزشکی بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده بودیم تا جایی که در ساعات اولیه 70 آمبولانس و صبح روز بعد نیز 220 آمبولانس در منطقه حضور داشتند.

 

وی از انجام یک هزار و 668 عمل جراحی در کمتر از 24 ساعت در بیمارستان های امام رضا، شهدا و سینا و بیمارستان صحرایی خبر داد و افزود: زلزله اخیر، 3 هزار و 300 مصدوم بر جای گذاشت که یک هزار و 300 مصدوم در بیمارستان های سطح شهر تبریز و بقیه در مناطق زلزله زده و در بیمارستان صحرایی، اهر و هریس پذیرش شدند.

 

وی ادامه داد: از یک هزار و 300 نفر مصدوم پذیرش شده در بیمارستان های تبریز، 700 نفر بستری شدند که در مجموع یکهزار و 668 عمل جراحی بر روی مصدومان زلزله انجام گرفته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان حضور می‌یابد

 

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوم و سوم شهریورماه جاری در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی حضور یافته و از این مناطق بازدید خواهد کرد.

 

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نیازهای روحی و فرهنگی آسیب‌دیدگان از زلزله، تاکید کرد: اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانند به عنوان هدایتگران قدرتمند در ایجاد فضای آرام روانی توام با احساس امنیت روحی در مناطق آسیب دیده از زلزله اقدام کنند.

 

داننده افزود: سلامت فکری و روانی آسیب‌دیدگان از زلزله هم به اندازه سلامت جسمی آنان مهم است و براساس تدابیر اندیشیده شده در این اداره کل برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص افزایش توانمندی روحی بازماندگان زلزله انجام گرفته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید نیازهای فرهنگی منطقه را سنجیده و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

 

پس از زلزله اقداماتی همچون تخصیص یک روز از حقوق کارکنان اداره‌کل به آسیب دیدگان زلزله، ارسال کمک‌های غیرنقدی به این مناطق، برپایی نمایشگاه عکس و خوشنویسی در رابطه با مناطق زلزله‌زده، تشکیل کارگروه فرهنگی و عملیات روانی و ... توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام گرفته است. 

 

بازپرداخت تسهیلات مسکن زلزله‌زدگان 3 سال پس از احداث واحدها است

 

محمود چمنی، فرماندار تبریز گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات اعطایی برای بازسازی منازل مسکونی حادثه ‌یدگان زلزله آذربایجان سه سال بعد از احداث و جذب تسهیلات مزبور خواهد بود.

 

وی در حاشیه بازدید آیت‌الله محسن مجتهد شبستری از روستاهای آسیب‌دیده دهستان اسپیران بخش مرکزی تبریز در زمین‌لرزه اخیر اظهار کرد: دولت اهتمام جدی در ساخت و مقاوم‌سازی منازل مسکونی و محل نگهداری احشام روستائیان حادثه‌دیده ظرف 2 ماه آینده و قبل از برودت هوا دارد.

 

وی افزود: مقرر شده است تا با جذب اعتبارات تخصیصی هیئت دولت به آسیب‌دیدگان توسط بنیاد مسکن یا شرکت‌های انبوه‌ساز و با تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز، واحدهایی با زیربنای 100 مترمربع پیش‌بینی و طی دو  ماه آینده در متراژ 20 مترمربع با آشپزخانه و سرویس کامل بهداشتی، سرپناه دائمی احداث و در اختیار روستاییان حادثه‌دیده قرار دهد و مابقی را در فصول کاری در سال آتی تکمیل کند.

 

وی همچنین تصریح کرد: مدت تنفس تسهیلات کم بهره اعطایی از سوی دولت علاوه بر تسهیلات معیشتی و جعاله بلاعوض سه سال در نظر گرفته شده است که این امر به میزان قابل توجهی مشکلات روستائیان را مرتفع می‌سازد.

 

سرویس بهداشتی مناطق زلزله زده فراهم شده است

 

احمد کوشا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاصله کم میان چادرها موجب می شود در صورت بروز بیماری های روده ای و تنفسی در یکی از چادرها، به راحتی به چادرهای دیگر منتقل شود.

 

وی اظهار داشت: تاکنون به دلیل ارایه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در مناطق زلزله زده هیچ نوعی بیماری مشکلی مشاهده نشده و فقط در مواردی سرماخوردگی و اسهال تک گیر بروز یافته است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در مقایسه با زلزله های مشابه در سایر استان ها خدمات بهداشتی انجام شده در زلزله اخیر آذربایجان شرقی به اذعان مسوولان عالی رتبه کشور منحصر به فرد بوده است.

 

کوشا با بیان اینکه از ساعات اولیه وقوع زلزله سم پاشی مناطق آسیب دیده توسط همکاران بهداشتی استان آغاز شد، گفت: به دلیل اینکه هنوز زباله ها به طور کامل جمع آوری نشده و سرویس های بهداشتی به طور کامل توزیع نشده است امکان شیوع بیماری ها وجود دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه سرویس بهداشتی بعد از حدود پنج روز از زلزله فراهم شد، گفت: تامین سرویس های بهداشتی برعهده وزارت بهداشت و درمان نیست ولی اگر بر عهده این وزارتخانه بود نتایج بهتری در پی داشت./935/د101/ب

ارسال نظرات