۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۳۸۳۴۱
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان:

جهاد علمی امام صادق زمینه پویایی فقه شیعه را فراهم کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که جهاد علمی امام صادق (ع) زمینه پویایی فقه شیعه را فراهم آورده است، گفت: تلاش های گسترده علمی آن حضر سبب شد تا تشیع را مذهب جعفری نام نهادند و امروز نیز فقه شیعی بزرگترین منبع دینی جهان اسلام به شمار می رود.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان، امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: عصر آن امام همام یکی از توفانی‌ترین اعصار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی گروه‌های مختلف و از دیگر سو عصر برخورد مکتب‌ها و اید‌ئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود.


وی دوران امامت امام صادق (ع) را زمان تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس دانست و افزود: عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل می‌کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود و از اینرو این دوران، دوران آرامش و آزادی نسبی امام صادق (ع) و شیعیان بود و آن حضرت از این فرصت استفاده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز کرد.


عضو شورای فرهنگ عمومی استان گیلان با بیان این که پیشوای ششم در چنین دورانی به فکر نجات افکار توده مسلمان از الحاد و بدبینی و کفر و نیز مانع انحراف اصول و معارف اسلامی از مسیر راستین بودند، گفت:  ایشان از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که به وسیله خلفای وقت صورت می گرفت جلوگیری و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات و گزند فریبکاران حفظ کرد.


حجت الاسلام یاری با اشاره به دلیل نام گرفتن مذهب تشیع به جعفری بیان داشت: امام صادق(ع) آن قدر فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساخت که مذهب شیعه به نام او و به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت.


مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان به بیان پیشرفت علم به ویژه علوم دینی در زمان آن حضرت پرداخت و تصریح کرد: در دوره امامت امام صادق (ع) مسلمانان بیش از پیش به علم و دانش روی آوردند و در بیشتر شهرهای قلمرو اسلام به ویژه در مدینه، مکه، کوفه، بصره مجالس درس و مناظره های علمی دایر واز رونق خاصی برخوردار بود.


وی کلاس درس امام صادق (ع) را فرا مذهبی دانست و افزود: شاگردان دانشگاه امام منحصر به شیعیان نبوده بلکه پیروان اهل تسنن و بسیاری از دانشمندان آنها نیز از مکتب آن حضرت برخوردار می شدند.


مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به نقش امام صادق در گسترش علوم اسلامی تاکید کرد: تربیت چهار هزار شاگرد از سوی آن حضرت، یعنی ایجاد یک انقلاب بزرگ فرهنگی و تحولی عظیم در علم و دانش در آن عصر بود.

 

حجت الاسلام یاری با بیان این که جهاد علمی امام صادق (ع) زمینه پویایی فقه شیعه را فراهم آورده است، گفت: تلاش های گسترده علمی آن حضر سبب شد تا تشیع را مذهب جعفری نام نهادند و امروز نیز فقه شیعی بزرگترین منبع دینی جهان اسلام به شمار می رود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به این که دشمنان اسلام همه تلاش خود را برای جلوگیری از نشر اسلام ناب دینی در زمان امام صادق (ع) به کار گرفتند، ادامه داد: اما جهاد علمی فراگیر آن حضرت سبب شد تفکر شیعی امروز به عنوان یک الگوی برجسته در جهان مورد توجه همگان قرار گیرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: با توجه به زحمات آن امام برای مکتب تشیع، باید در سالروز شهادت آن امام همام، حزن و ماتم سراسر کشور را فرا بگیرد.


حجت الاسلام یاری در پایان تصریح کرد: با تاکید فراوان مراجع عظام تقلید، هر ساله در سالروز شهادت امام صادق(ع) دستجات عزاداری به راه می‌افتند که امید است امسال نسبت به سال های گذشته با شکوه تر برگزار شود./950/پ202/ب

ارسال نظرات