۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۸۴۳۰
حجت الاسلام تقوی:

جهاد علمی امام صادق تکامل بخش نهضت عاشورا بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: بدون شک جهاد علمی امام صادق(ع) اهمیتش کمتر از قیام خونین حضرت امام حسین(ع) نیست، بلکه تکامل و به ثمر نشاندن آن هدف مقدس است.
تقوي

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان و مدیر مرکز مباحثات فقهی تبلیغی جواد الائمه(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که امام صادق(ع) در یک موقعیت منحصر به فردی از لحاظ زمانی قرار داشتند، گفت: آغاز امامت آن حضرت با فروپاشی رژیم اموی و سقوط چندین ساله خلفای بنی امیه مصادف بود؛ همچنین زمان امامت ایشان با افکار و اندیشه های مختلف فقهی، کلامی، فرقه گرایی و پیدایش مذاهب گوناگون مواجه بود، از این رو در چنین شرایطی لازم بود که امام پایه های محکم عقیدتی و فقهی مذهب حقه اثنی عشری را مستحکم و استوار نمایند.

وی افزود: از طرف دیگر اوضاع اجتماعی وسیاسی زمان امام صادق(ع) ضرورتی را رقم زد که امام به تجهیز علمی افراد مختلف بپردازند و نزدیک به چهار هزار شاگرد که برخی از آن ها از دانشمندان به نام بودند را تربیت نموده و برای گسترش معارف الهی به سوی جامعه اسلامی بسیج کنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز با استفاده از منابع معتبر تاریخی به خوبی می توان دریافت که افراد برجسته ای پیرامون امام صادق(ع) جمع بودند و هر کدام به مقدار ظرفیت و به تناسب شغل و موقعیت خود از وجود آن حضرت استفاده های علمی بردند.

وی با تذکر این نکته که امام صادق(ع) به بهترین وجه ممکن و با دقیق ترین شیوه فرهنگی جامع و پرمحتوا علوم را به مسلمانان آموخت، بیان کرد: علم، دانش و آموزش در رأس برنامه های آن امام همام بود، تا آنجا که تحصیل علم و دانش را بر افراد جامعه اسلامی واجب می شمردند و همه را به فراگیری آن ترغیب می کردند.

حجت الاسلام تقوی اشاره کرد: امام صادق(ع) به ابوحمزه ثمالی در خصوص علم آموزی فرمودند «یا محصل و دانشجو باش و در تحصیل علم بکوش، یا دانشمند و عالم باش، یا دوستدار علم و دانش و همنشین دانشمندان و علما باش و یا حداقل دشمن علم و عالم نباش».

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) خواندن نماز اول وقت، محبت و همراهی با والدین و حفظ کانون گرم خانواده و جهاد در راه خدا را رمز سعادت و خوشبختی می دانند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی ـ تبلیغی جوادالائمه در خصوص عظمت و دانش بی بدیل امام صادق(ع) گفت: هیچ فقیهی و هیچ دانشمند و متفکری بی نیاز از مراجعه به افکار و اندیشه ایشان نیست؛ امروز سخنان اما صادق(ع) در همه امور زندگی بشر اعم از امور فقهی، کلامی، فلسفی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اخلاقی ساری، جاری و راهگشاست.

وی ابراز داشت: فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی امام جعفر صادق(ع) چنان بستری را فراهم کرد که از اطراف و اکناف فرق و مذاهب مختلف گرداگرد امام صادق(ع) حلقه زدند و معارف اهل بیت(ع) راه تاریک زندگیشان را به نور مبدل کرد.

حجت الاسلام تقوی سپس متذکر شد: بدون شک جهاد علمی امام صادق(ع) و مناظرات گوناگون ایشان با علمای ادیان و حوزه درسی و پرورش نخبگان علمی و فقهی و تلاشی که در جهت احیا و گسترش فرهنگ توحیدی و شیعی صورت گرفت اهمیتش کمتر از قیام خونین حضرت امام حسین(ع) نیست، بلکه تکامل و به ثمر نشاندن آن هدف مقدس است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: امام صادق(ع) در مسائل اقتصادی و معیشتی خصوصا بحث اقتصاد مقاومتی که توصیه و سفارش مقام معظم رهبری است، بیشترین راهنمایی ها را دارند و این توصیه ها بهترین راهگشا برای مدیران اقتصادی است. /968/ت302/ع

ارسال نظرات