۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۳۹۳۱۶
حجت الاسلام ماندگاری:

بزرگداشت مقام علما و بزرگان دین، تأکید قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید«چند گروه از مردم را از همه بیشتر مورد توجه قرار دهید» اظهار داشت: یکی از این گروه ها اهل معرفت و علما هستند و خداوند متعال بر بزرگداشت مقام علما و بزرگان دین تأکید کرده است.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در صحن جامع این حرم ملکوتی به تبیین و تشریح مردم داری از نگاه اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: نگاه ما به مردم باید نگاهی همراه با حسن ظن باشد و اهل بیت عصمت و طهارت در این خصوص می فرمایند «انسان ها را در نگاه اول نیکو ببینید مگر آن که خلافش ثابت شود».

 

وی با بیان این که خداوند انسان را در ابتدای خلقتش ذاتا پاک آفریده است و روزی که او متولد شده فطرتی پاک داشته است، تصریح کرد: سوءظن نوعی مریضی است که در وجود آدمی پدید می آید و گاهی از سطح جامعه به خانواده و همچنین به سوی بزرگان و پیشوایان پیشروی می کند.

 

این استاد حوزه علمیه بخش بزرگی از مشکلات موجود در جامعه را به جهت وجود سوءظن در افراد جامعه دانست و با ذکر این که سوءظن از لشکریان شیطان است، ابراز داشت: امروز افرادی که ایمان شان ضعیف است به جهت داشتن سوءظن و ضعیف شدن روحیه ایمان به سراغ انسان هایی می روند که در راه خدا مجاهدت کردند تا پایه های ایمان آنان را سست و متزلزل کنند.

 

وی اصل دوم در مردم داری را «حب و بغض در ارتباطات انسان» عنوان کرد و بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «چند گروه از مردم را از همه بیشتر مورد توجه قرار دهید» نخستین گروه اهل معرفت و علما هستند و خداوند متعال می فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» و همچنین در جایی دیگر می فرماید «وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ».

 

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: گروه دیگری که خدای متعال بر توجه به آنان سفارش کرده است متقین و افراد با تقوایی هستند که حلال و حرام را رعایت و مواظبت می کنند. خداوند متعال در آیه 95 سوره نساء در خصوص گروه سوم می فرماید «وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» و این گروه همان جانبازان و مجاهدان در راه خدا هستند؛ اما امروز مشاهده می شود که برخی از مردم در ارتباطاتی که با این ایثارگران دارند آنان را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.

 

گفتنی است، مراسم سخنرانی و مدح خوانی ویژه ولادت حضرت ثامن الحجج در دهه کرامت در حرم مطهر رضوی هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن جامع این حرم مطهر برگزار می شود./968/پ202/س

ارسال نظرات