۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۳۹۴۲۱
آیت‌الله سبحانی:

طرح اجتهاد و تجزی قاضی، قانون شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت‌ آیت‌الله سبحانی خواستار اجرای طرح اجتهاد و متجزی بودن قاضی شد و گفت: سؤالات فراوانی درباره طلاق و نکاح در جامعه وجود دارد و اگر افرادی که مجتهد یا متجزی هستند این کا را عهده دارد شوند بسیاری از مشکلات بوجود آمده برطرف خواهد شد.
آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید عصر پنج شنبه در دیدار رییس و مسؤولان دیوان عالی کشور، فراوانی پرونده در دستگاه قضایی را سبب پایین آمدن اخلاق در جامعه دانست و گفت: هر چه دستگاه قضای عریض و طویل تر باشد ایجاد جرم نیز در جامعه بیشتر خواهد شد.
این مرجع تقلید یکی از علت‌های گسترش مفاسد در جامعه را کمبود منبرهای هدایت کننده مردم عنوان کرد و ابراز داشت: امروز بیشتر سخنرانان به مسائل سیاسی توجه می کنند و آموزه‌های تربیتی و اسلامی کمتر در آنها دیده می شود.
حضرت‌ آیت‌الله سبحانی مرحوم کافی را با وجود این‌که سواد بالایی نداشت مصداق بارز یک سخنران موفق، جذب کننده و هدایت کننده جامعه خواند و اظهار داشت: امروز حرکت انقلابی در جامعه تمام شده و باید حرکت ما اصلاحی باشد.
وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی تأکید کرد و افزود: هرچند فیس بوک و ماهواره در اختیار ما نیست اما باید از ابزارهای دشمن برای تبلیغ اندیشه‌های خود استفاده کنیم.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به تربیت قاضی در حوزه‌های علمیه، گفت: برای تحقق این امر شورای مدیریت حوزه علمیه باید رشته‌ای را به امر قضاوت اختصاص داده و طلبه‌های مستعد را برای این امر مهم انتخاب کند.
حضرت‌ آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که مواردی همچون طلاق، نکاح و ارث باید در دست افرادی باشد که آشنای با فقه باشند، ابراز کرد: کارهای ثبت اسناد باید به دانشجویان سپرده شود و روحانیانی که عهده دار احکام شرعی طلاق و نکاح هستند باید اجتهاد آنها از قم صادر شود.
وی ادامه داد: سؤالات فراوانی درباره طلاق و نکاح در جامعه وجود دارد و اگر افرادی که مجتهد یا متجزی هستند این کار را عهده دارد شوند بسیاری از مشکلات بوجود آمد برطرف خواهد شد.
این مرجع تقلید خواستار اجرای طرح اجتهاد و متجزی بودن قاضی شد و خطاب به مسؤولان دیوان عالی کشور گفت: از فرصتی که در اختیار شما قرار گرفته به بهترین شکل استفاده کنید و پیگیر این طرح باشید.
حضرت‌ آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که قاضی باید اهل علم و مساله دان باشد، خاطرنشان کرد: قاضی باید در کار خود مستقل بوده و تحت تأثیر کسی قرار نگیرد.
وی خواستار تغییر برخی از قوانین در قوه قضاییه شد و  گفت: باید پرونده‌ها در دستگاه قضایی مختومه شود و هر پرونده‌ای به دیوان عالی ارسال نشود./927/پ202/ج
 
ارسال نظرات