۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۳۹۶۴۰
مسؤول اعزام مبلغ دوران دفاع مقدس:

حضور 97 هزار روحانی در جبهه از ابتدا تا پایان جنگ

خبرگزاری رسا ـ مسؤول اعزام مبلغ دوران دفاع مقدس گفت: روحانیان رزمی تبلیغی در 48 بخش مختلف جنگ از فرماندهی تیپ، گردان و رده گرفته تا مسؤول تبلیغات، امام جماعت، نظارت بر وصیت‌نامه‌ها و رفتن به خطوط مقدم تا رانندگی تانک، لودور و پشت پدافند نقش و حضور عمده‌ای داشتند.
با عالمان رزمنده، از درس تا رزم (6)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی از مسؤولان اعزام مبلغ و رزمنده دوران دفاع مقدس پس از پیروزی انقلاب دو سال در مدرسه قضایی قم تحصیل کرد و پس از موفقیت و به اتمام رساندن این دوره، قرار بود در شهر یاسوج به امر قضاوت بپردازد اما رفتن به جبهه‌های نبرد حق عیله باطل را بر کرسی قضاوت ترجیح داد و روانه جبهه‌ها شد.
 
این روحانی رزمنده که از سال 1364 با توسعه امور فرهنگی در جبهه‌ها به عنوان مسؤول ستاد اعزام مبلغ جبهه‌های جنوب انتخاب و تا پایان قطعنامه و تبادل اسرا، اعزام و جذب روحانیون و امور پشتیبانی و خدماتی روحانیان در جبهه را عهده‌دار بود به ارایه تحلیلی از حضور فعال روحانیت در دوران دفاع مقدس پرداخت.
 
وی که تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب اضافه بر سرکشی از رزمندگان و پادگان‌ها و خطوط مقدم و مناطق جنگی در غرب و جنوب چندین سال به عنوال مسؤول تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام وظیفه کرده است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به حضور فعال روحانیت در دوران دفاع مقدس اشاره می کند و تبیین این نقش می پردازد.
 
روحانیت چه اندازه در پیشبرد جنگ نقش داشت و این نقش را چگونه ایفا کرد؟
ابتدا یاد و خاطره رشادت‌ها و فداکاری‌های دلاورمردان ایرانی را گرامی داشته و هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می‌کنم، باید گفت که فرماندهی، نیروی آموزش دیده رزمی، تدارکات لجستیک و پشتیبانی و انگیزه، ایمان، اعتقاد و هدف برای ادامه راه از ارکان اساسی هر جنگی است و روحانیان در بُعد ایجاد انگیزه و هدف، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در طول دفاع مقدس برعهده داشتند و مهم‌ترین نقش در بسیج و اعزام نیروها به مناطق جنگی به عهده روحانیت بود.
 
روحانیان رزمی تبلیغی افزون بر بسیج نیروها و اعزام آنان از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور فعال داشتند و با این حضور چشمگیر، معنویت را در رزمندگان پرورش داده و با برگزاری دعای توسل، دعای کمیل و پاسخ به مسائل شرعی به رهبری و هدایت آنان می‌پرداختند و برگزاری نمازهای جماعت در اول وقت یکی از وظایف روحانیان دفاع مقدس بود.
 
روحانیت در جنگی که از دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز شروع شد و تا مرز ترکیه ادامه داشت و استان‌های بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و ارومیه را در بر می‌گرفت، حضوری فعال داشت و نقش تعیین‌کننده‌ای در رزم‌ها و به ویژه مصاحبه با اسرای عراقی و توجیه رزمندگان در برخورد با اسیر و مسایل اعتقادی فرهنگی دیگر به عهده داشت.
 
زمانی که رزمندگان در مسأله ورود به خاک عراق دچار ابهام شده بودند، این روحانیت بود که به ابهام‌ها پاسخ داده و شرایط جهاد ابتدایی و جهاد تدافعی را به درستی برای آنان تبیین کرد.
 
روحانیت افزون بر پرورش بُعد معنویت در رزمندگان اسلام، اقامه نماز جماعت و برپایی دعای ندبه، با حضور خود در خطوط مقدم جبهه به رزمندگان روحیه می‌دادند و حتی برخی که به جبهه می‌آمدند، شرطشان برای حضور اعزام به خط مقدم جبهه بود.
 
روحانیت نقش بصیرت‌دهی به رزمندگان را نیز به عهده داشتند و آن زمانی بیشتر خود را نشان می‌داد که امام خمینی‌(ره) جنگ ایران و عراق را به عنوان جنگ حق و باطل و ایمان و کفر معرفی کرده بودند و تبیین این فرمایش در دوران دفاع مقدس ضروری می‌نمود.
 
روحانیت در ترویج روحیه ایثار و شهادت در بین رزمندگان چه نقشی داشت؟
فرماندهی، نیروی آموزش دیده، ابزار و امکانات دفاعی و انگیزه، ایمان و روحیه چهار رکن جنگ را تشکیل می‌دهد، رکن چهارم را از ارکان اصلی جنگ و هرجنگی بدون رکن چهارم ناموفق است.
 
همان‌طور می‌دانید جنگ‌های مختلفی در چند قرن اخیر بین ایران و کشورهای دیگر رخ داده و با شکست مواجه شده است؛ علت این شکست‌ها را باید در عدم ایمان، انگیزه و نداشتن روحیه جست‌وجو کرد. روحانیت در ایجاد انگیزه بیشتر، تقویت ایمان و باورهای دینی رزمندگان نقش بسیار فعالی داشت و کشور هم به سبب ایفای همین نقش در جنگی نابرابر به پیروزی رسید.
 
روحانیان رزمی تبلیغی از ابتدا تا انتهای جنگ در جبه‌های نبرد حق علیه باطل حضور فعال داشتند و در مسؤولیت‌های مختلف تبلیغی، عقیدتی، امام جماعت، تدریس و حتی در بُعد نظامی، رزمی، پشتیبانی و حمایت مالی از رزمندگان انجام وظیفه کردند که در مجموع می‌توان 48 بخش مختلف از فرماندهی تیپ، گردان و رده گرفته تا نظارت بر وصیت‌نامه‌ها و رانندگی تانک، لودور و پشت پدافند را برای این نقش برشمرد.
 
آماری از حضور روحانیان رزمی تبلیغی در دوران دفاع مقدس ارایه فرمایید؟
روحانیت نقش خود را به بهترین شکل ممکن در دوران دفاع مقدس ایفا کرد و در طول 1354 کیلومتر مرز خاکی حضور بسیار فعال داشت؛ 97 هزار نفر روحانی از آغاز تا انتهای جنگ در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به انجام وظیفه مشغول بودند که از این تعداد، 69 هزار نفر در جبهه‌های جنوب حضور داشتند.
 
روحانیان رزمی تبلیغی در نیروی دریایی، نیروی هوایی و به ویژه نیروی زمینی حضوری فعال داشتند و افزون بر شرکت در خطوط مقدم جبهه، نقش خود را در مراکز پشتیبانی و بسیج نیروها، تشویق و ترغیب مردم برای حضور در جبهه تا ارسال تدارکات و امکانات از پول نقد، اجناس و مانند آن به بهترین شکل ایفا کردند.
 
همچنین روحانیت در دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این رقم تا 10 برابر دیگر اقشار حاضر در جنگ عنوان شده است؛ نتیجه این حضور حدود 5 هزار شهید، 9 هزار مجروح و 270 نفر آزاده روحانی است.
 
اندیشه و عملکرد امام راحل و رهبر معظم انقلاب تا چه اندازه در پیشبرد اهداف جنگ مؤثر بود؟
حضور با عظمت و گسترده روحانیت در دوران دفاع مقدس را در مقایسه با وقوع 25 جنگ انجام شده در طول 400 سال بین ایران و کشورهای دیگر، بی‌سابقه است و تنها دلیلی که سبب این حضور پرشور شد، رهبری امام خمینی‌(ره) در رأس نظام بود که جنگ زمین، آب و خاک را به جنگ حق و باطل تبدیل کرد.
 
نقش رهبر معظم انقلاب هم در ثبات و دوام انقلاب بی‌بدیل و منحصر به فرد است؛ این از تدبیر و بصیرت رهبری است که سایر علما نقش خود را در شعاع نقش ایشان ایفا می‌کنند و در دوران دفاع مقدس هم دیدیم که رسالت سنگین خود را به بهترین شکل ممکن به انجام رساندند.
 
یکی از مؤلفه‌های موفقیت روحانیت حضور در خط مقدم جبهه جنگ بود، در دوران کنونی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن این حضور چگونه باید باشد؟
ابتدا باید متذکر شوم که رسالت اصلی علما و روحانیان مرزداری و مرزبانی عقیدتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ روحانیت موظف است مرزهای اعتقادی را حفظ کند و جلوی نفوذ دشمن را در بعد اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی بگیرد.
 
نظام اسلامی ایران با چهار جنگ سخت و نیمه سخت، جنگ نرم، جنگ هوشمند با تلفیقی از جنگ نیمه سخت و جنگ نرم و جنگ سایبری روبرو بوده است و چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند اولویت امروز مقابله با جنگ نرم است و نقش روحانیت هم در این بعد تبیین می‌شود.
 
جنگ نرم دشمن از سوی رسانه‌ها، ‌ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی بیگانه با هدف تخریب اعتقاد افراد و در ادامه تغییر افکار که به تغییر ساختار زندگی انسان می‌انجامد، همراه است که مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن وظیفه علمای راستین است و البته تاکنون هم موفقیت‌های خوبی داشته‌اند.
 
شرایط امروز جامعه از دوران دفاع مقدس پیچیده‌تر است به طوری که چهل تفاوت را می‌توان برای جنگ نرم با جنگ سخت برشمرد؛ البته استکبار جهانی در جنگ نرم صد در صد به اهداف خود نرسیده است که آن را می‌توان به سبب بصیرت، هوشیاری و بیداری مردم و اطلاع‌رسانی به موقع روحانیان دانست.
 
روحانیان این بصیرت‌افزایی و اطلاع‌رسانی را با محوریت ولایت انجام دادند و ثابت کردند که نقش روحانیت برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز است.
 
جنگ تحمیلی تنها با هدف نابودی انقلاب اسلامی صورت گرفت و دشمن چنانچه بارها در مصاحبه‌های خود اذعان کرده بود توجهی به خاک و آب نداشت و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا هم تنها با هدف از بین بردن انقلاب، نیروهای بعثی را تقویت می‌کرد، علت شکست دشمنان را چه می‌دانید؟
 
این سؤال را می‌توان با ترسیم دوران حکومت دیکتاتوری صدام به خوبی پاسخ داد؛ هر متجاوزی سه دوران غرور و جنون، ذلت و تسلیم و شکست را پشت سر می‌گذارد و دوران غرور صدام زمانی بود که به تحریک ابرقدرت‌ها با 12 لشکر زرهی و مکانیزه به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از کشور اسلامی ایران را به تصرف نیروهای خود در آورد.
 
غرور صدام تا جایی رسید که در خرمشهر و با حضور شاعران مصری و اردتی شب‌های شعر تشکیل داد و وقتی به بستان آمد و در صدد افتتاح فروشگاهی بود، از او سؤال کردند که تکلیف مرزهای ایران چه می‌شود، گفت روز سه‌شنبه وقتی به اهواز آمدم و استاندار را مشخص کردم، آن موقع می‌گویم وضعیت مرزها چه خواهد شد.
 
غرور صدام با نخستین عملیات پیروزمندانه حصر آبادان که به دستور امام‌ راحل انجام شد شکست؛ پس از عزل بنی‌صدر که نمی‌گذاشت تحرک خاصی در جبهه‌ها به وجود آید، نخستین تحرک پیروزمندانه رزمندگان اسلام با رمز فرمانده کل قوا در مسأله دارخوین انجام شد و در ادامه حصر آبادان با عملیات ثامن الائمه‌(ع) شکسته شد.
 
پس از شکسته شدن حصر آبادان، حمله طریق‌القدس صورت گرفت که منجر به فتح بستان شد و با برگزاری بزرگ‌ترین عملیات به نام فتح‌المبین در فروردین 1361 و با رمز یا زهرا‌(س)، چهار هزار کیلومتر از اراضی میهن اسلامی ایران آزاد شد؛ اوج عملیات‌های نظامی رزمندگان اسلام بیت‌المقدس بود که در سه مرحله انجام و منجر به فتح خرمشهر شد و غرور دشمن در این فاصله زمانی به کلی شکسته شد.
 
دشمن از سال 63 با ورود به مرحله جنون، شروع به بمباران شهرها و مراکز استان‌های ایران کرد؛ جنون نیروهای بعثی دشمن در سال 65 تا 67 با دستکاری در موشک‌های اسکات و بمباران نقاط مختلف تهران، شیراز، اصفهان، قم و خرم‌آباد به اوج خود رسید که طی آن در یک روز 42 شهر را بمباران کرد و جمعا 819 موشک به شهرهای مختلف کشور اصابت کرد.
 
دوران جنون صدام هم با صبر و مقاومت مردم و رهنمودهای امام راحل به پایان رسید تا این‌که مرحله سوم این دوران با وقوع شرایطی آغاز شد و براساس آن امام خمینی‌(ره) به سبب مصلحت کشور اسلامی ایران، قطع‌نامه 598 را پذیرفتند که البته دشمنان بیکار ننشسته و پس از پذیرش قطع‌نامه با سوء استفاده از فرصت به دست آمده یک حمله سرتاسری را آغاز کردند.
 
منافقان در حملات اخیر نقش مؤثری داشتند، اما رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد شکست سختی به آنان و نیروهای بعثی دادند که در پایان منجر به پذیرش قطعنامه، اعلام آتش‌بس و تبادل اسرا شد؛ صدام هم که با خیال پیروزی بر ملت ایران یک ساعت مچی را که نقشه عراق به انضمام خرمشهر با نام محمره بر روی آن حک شده بود به رهبر منافقان هدیه داده بود، چنین تصوری نداشت.
 
در این دوران 16 بار با عراق به مذاکره نشستیم که در طی این 16 بار عراق می‌خواست از موضع قدرت برخورد کند، اما در هیچ یک از این مذاکرات زیر بار نرفتیم تا این‌که صدام دست به اشغال کویت زد و با رد و بدل نامه‌ها و مکاتبات دیگر، اوج ذلت وی را مشاهده کردیم.
 
صدام با اعلام آمادگی خود برای مذاکره برابر، بر پیروزی رزمندگان ایرانی تصریح کرد و اذعان داشت که ملت ایران پیروز این جنگ نابرابر شده و به هرچه می‌خواسته رسیده است؛ خداوند تبارک و تعالی با امدادهای غیبی رزمندگان اسلام را در طول دفاع مقدس یاری کرد تا این‌که زمینه اعدام صدام را حامیان وی فراهم کردند و دوران ذلت وی به پایان رسید
 
اینک وظیفه مسؤولان در پاسداشت خدمات و فعالیت‌های روحانیان پس از جنگ تحمیلی چیست؟
پس از 23 سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز کتاب جامع و کاملی از دستاوردهای روحانیان در دوران دفاع مقدس تدوین نشده که برای جامعه دینی کشور یک خلأ است و باید هرچه زودتر در رفع این خلأ تلاش کرد؛
 
از دوران دفاع مقدس خاطرات و مطالبی دارم که در حال نوشتن و جمع‌آوری آن‌ها هستم و به این وسیله از روحانیان رزمی تبلیغی که در دوران دفاع مقدس مسؤولیتی دارشتند، می‌خواهم تا با تدوین خاطرات خود، اسناد، مدارک، عکس‌ها و یا فیلم و دست‌خطی که دارند، برای ماندگاری آن، جمع‌آوری کنند.
 
اگرچه برگزاری یادواره‌های شهدای روحانی و همایش‌های مختلف تجلیل از مبلغان برتر و همین‌طور بیان خاطرات مختلف از سوی روحانیان و رزمندگان اسلام، قابل تقدیر است، اما انتشار کتاب جامع و کاملی از عملکرد روحانیت در دوران دفاع مقدس، ضروری می‌نماید که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.
 
از حماسه‌ها، رشادت‌ها و خاطرات رزمندگان مطالب گوهرباری نوشته شده است، اما کتاب جامع و کاملی که نشان دهد چه تعداد روحانی در جبهه‌ها حضور داشتند، چند نفر شهید شدند، چه تعداد اسیر شدند، چند نفر آزاده بودند و چه مسؤولیتی داشتند هنوز گردآوری نشده است.
 
از این‌که وقت ارزشمند خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید، تشکر می‌کنم. /920/گ402/ع
ارسال نظرات