۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۴۰۹۷۰
آیت الله علم الهدی:

دشمن توان حمله نظامی به ایران را ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را از حمله به کشور عاجز توصیف کرد و گفت: دشمن قدرت تهاجم نداشته و برایش دخالت نظامی هزینه‌بر است والا دشمن آن چه از دستش در دشمنی با اسلام برآمده کوتاهی نکرده و انجام داده است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در دیدار با گروه تخصصی قائم زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) که صبح امروز در محل این قرارگاه در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که ما بایستی در گذرگاه زندگی و عمر مورد توجه قرار دهیم خروج از قالب های فکری و حالت فرا اندیشی نسبت به موقعیت کار و زندگی ما است؛ افرادی که در مدیریت های پرتراکم و کثیرالاشتغال هم از نظر فکری و هم عملی قرار دارند، شخصیت آنان قالب بندی می شود، بدین معنا که آن فرد خودش را در یک پارادایم و چارچوبی که تمام مبانی فکری و اندیشه ای انسان را در خود توقیف و ضبط کرده است در می یابد و همه مسائل زندگی اش در تأثیر این قالب بندی قرار می گیرد.

وی افزود: این مشکل در ارتباط با برخی از مدیران بالای کشور در مسؤولیت های خیلی خطیر اتفاق می افند، بدین نحو که آن مدیر به وضعیتی دچار می شود که جریان‌های فکری‌اش در محاصره محیط قرار می گیرد و همه گرایش های آن ها حتی گرایش های جنسی او را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که این خاصیت در قالب مدیریت های متکثر پدید می آید و تنها به مدیریت های مادی اختصاص ندارد، تصریح کرد: حتی افرادی که در جریان های روحانی هم کار می کنند از این مسأله استثنا نیستند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: هنگامی که انسان در یک حوزه مدیریتی قرار می گیرد، چنان بینش هایش در آن موضوع محاصره می شود که همه چیز را در آن بینش می بیند، یعنی همه مسائل نظام را در حوزه کاری خود می بیند و به همه موقعیت ها که جامعه در آن دچار مشکل می شود، در زمینه های سلبی و ایجابی همه را متوقف بر همان جریانی احساس می کند و به این رویداد اصطلاحا «عمل زدگی» گفته می شود.

وی با یادآوری این نکته که تحقق چنین حصری در زندگی انسان برای او چند مشکل به وجود می آورد، بیان داشت: نخست آن که انسان در چنین شرایطی موقعیت خود را نمی تواند به درستی درک کند که در چه مقطعی از عمر و فرصت های زندگی نسبت به سرنوشت خود قرار گرفته است، یعنی آنچنان مسائل مربوط به کار، او را محاصره نموده که فراموش کرده در چه مقطعی از زندگی است و چه فرصت هایی دارد و حتی عزیزانش را فراموش می کند.

آیت الله علم الهدی در ادامه اظهار داشت: هنگامی بنا شد که انسان مسائل شخصی و عزیزانش تحت الشعاع تفکر کاری‌اش قرار گیرند طبیعی است که از  مسائل نظام، تکلیف، مسائل شرعی و فرصت های پیش آمده از نظر توسعه و رشد دینی و جریان های خاص و اساس کار دشمنان اسلام  غافل می شود و این غفلت ها باعث از دست رفتن فرصت های او خواهد شد.

وی ابراز داشت: علمای اخلاق معتقدند که «عمل زدگی» از آفت های بزرگی است که در زندگی انسان در ابعاد مختلف به انسان ضربه می زند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: توجه به مقام ولایت اهل بیت(ع) و ارتباط با مقام عصمت مخصوصا برای افرادی که در مجاورت امام معصوم قرار دارند، این برکت را دارد که انسان را از آن چارچوب فکری خاص که محاصره شده بیرون می کند و او را متوجه درگاه الهی می سازد؛ زیارت معصوم(ع) با صرف نظر از خواص معنوی آن، از نظر وجودی انسان را به یک مرحله فرا اندیشی و خروج از چارچوب، پارادایم فکری و اندیشه ای نزدیک می کند، از این رو زیارت به عنوان ضرورت در زندگی ما مطرح است.

وی با بیان این که امروز ما در شرایطی قرار داریم که شاید در هیچ زمان از صدر اسلام تا به امروز جامعه دینی ما در آن قرار نگرفته است، تشریح کرد: اسلام بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) مراحلی را پشت سرگذاشته است، مراحلی که در آن جامعه دینی دچار بحران‌های گوناگون شد و مردم اصرار داشتند که از نظر معیشت در یک وضع ثابتی قرار گیرند و این تفکر باطل باعث شد که نظام های فاسد را بپذیرند و با علم این که آن نظام، نظام باطلی است تن به ذلت دهند؛ متأسفانه این تفکر حتی بعد از غیبت امام زمان(ع) هم در جوامع دینی وجود داشت و جامعه شیعی حتی در بحران های سیاسی نیز به این سمت حرکت می کردند.

وی ادامه داد: این تفکر مسلمانان را دچار استعمار، استکبار و حاکمیت های خونبار می کرد، زیرا جریان های ظلم، جنایت و استکبار بهره برداری می کردند و این به معنای این نبود که این ها سوء استفاده نکنند.

آیت الله علم الهدی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران از این جهت ما را بیدار کرد که ثبات معیشت در جهت مبانی علمی اش نیست، بلکه به دنبال آن است تا بحران را به نفع خود مدیریت کند و نه این که معیشت را به هر قیمتی حتی زیر پاگذاشتن ارش ها حفظ کند، از این رو چون می خواهیم بحران را مدیریت کنیم هر روز ما بحرانی تر از گذشته است، بدین جهت امروز به جایی رسیدیم که از زمان پیغمبر اکرم(ص) هرگز چنین وضعی برای ما پیش نیامده بود که دنیا به دنبال براندازی اسلام باشد و برای آن انواع توطئه ها را در زندگی اجتماعی سیاسی ما به وجود بیاورند.

وی تصریح کرد: امروز جامعه مسلمان در وسط میدان جنگ با دشمن قرار دارند، اگر ملاحظه می کنیم که دخالت نظامی صریح وجود ندارد به جهت این است که دشمن قدرت تهاجم را نداشته و برایش دخالت نظامی هزینه‌بر است والا دشمن آن چه از دستش در دشمنی با اسلام برآمده کوتاهی نکرده و انجام داده است./968/پ202/ج

ارسال نظرات