۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۴۱۱۱۶

تشریح آثار اجتماعی بدزبانی در درس خارج آیت الله مرتضوی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مرتضوی در ادامه مباحث اخلاقی هفتگی خود در پایان درس به بیان گناهان زبان از سخنان امام سجاد (ع) پرداخت.
تشریح آثار اجتماعی بدزبانی در درس خارج آیت الله مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان، امروز در پایان درس خود که در مدرسه آیت الله خویی برگزار می شود، با بیان روایتی از معصوم(ع) به این مضمون که زبان باعث افتاد به جهنم می شود گفت: انسان اگر با این زبان فحش داد، مصداق روایت «ان الله حرم الجنه علی کل فحاش» می شود و در چنین صورتی جهنم سزای او است که رو به آتش می افتد که این نتیجه عمل زبان است به این دلیل که سبّ مؤمن کرده است.

 آیت الله مرتضوی در ادامه با بیان داستانی از پیامبر اکرم که با عده ای از اصحاب در  حال گذر از جایی بودند، گفت: نقل شده است ایشان به قبری رسیدند که ابوبکر صاحب قبر را لعنت کرد که به خاطر آن که مانع ترقی و رشد اسلام بوده و نیز به رسول الله توهین کرده است. پسر صاحب آن قبر که مسلمان شده بود و در جمع حاضر بود نیز کسی دیگر را لعن کرد که رسول الله(ص) گفتند اسم نبرید، بگویید خدا لعنت کند مشرکین را. چون با این کار ممکن است بین آنها نزاع پیش آید و تفرقه شکل بگیرد.

استاد خارج فقه خراسان با بیان این که رسول الله(ص) نشستن در مسجد را برای نماز، عبادت دانست، ابراز داشت: اگر در این انتظار برای رسیدن وقت نماز مرتکب غیبت از شخصی شود، این عبادت محو می شود چون این جلوس بدون ثمره و نتیجه می‌شود.

آیت الله مرتضوی در پایان گفت: در کلام امام سجاد(ع) فحش، باطل گویی، سب، شتم مومن، غیبت و شهادت باطل از اعمال زبان و آثار او بیان شده است.

وی با اشاره به آیه 30سوره حج، گفت: شهادت باطله در حکم شرک به خداست در آیه  شریفه«فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» شهادت به باطل یا قول زور در ردیف شرک آمده و اجتناب از آن بیان شده است به عبارتی دیگر شهادت باطل به منزله شرک به خداوند است./933/پ203/س

ارسال نظرات