۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۴۱۴۰۰

عبادت همراه با محبت از نگاه استاد اخلاق

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شجاعی با بیان مواعظ و نکات اخلاقی تاکید کرد: عبودیت یعنی انسان از همه اغیار و به عبارتی از هر مقصود و مطلوبی دل بردارد و دل به مقصود اصلی داده و به سوی او سفر کند.
آيت الله شجاعي
 
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، آیت الله محمد شجاعی در بیان نکات اخلاقی تصریح کرد: عبودیت این است که انسان شب و روز و در همه احوال در طلب معبود و جوار او باشد و در مقام طلب به مجاهدت علمی و عملی و مجاهدت سخت و دائم بپردازد و در صراط مستقیم هم حرکت کند، صراطی که از جانب خود خدای متعال برای همین منظور قرار داده شده و راه تکوینی و فطری انسان است.
 ضرورت التزام به آن و حرکت در آن هم یک ضرورت تکوینی است؛ عبودیت یعنی انسان از همه اغیار و به عبارتی از هر مقصود و مطلوبی دل بردارد و دل به مقصود اصلی داده و به سوی او سفر کند و در این سفر از "خود" نیز به لحاظ اینکه غیری از اغیار است دست بردارد، تا به لقاء مقصود و معبود خویش نایل آید.
تو خود به خود مراجعه کن و ببین اگر آتش و عذاب در بین نبود، و اصلاً جهنم وعقوبتی مطرح نبود، و نیز بهشت و لذتهای ابدی و بسیار بالای آن در میان نبود، و فقطحضرت حق بود و اوامر و نواهی او، نه مطیع را بهشتی بود و نه عاصی را جهنم، اگر چنینبود، چه می‌کردی؟ چگونه بودی؟ چه وضعی داشتی؟ آیا به داعی محبت حضرت حق به عبادت وطاعت می‌پرداختی و گناه را ترک می‌کردی؟ و چون جناب او را دوست می‌داری امر و نهیاو را تبعیت می‌کردی و رنج طاعت، زحمت عبادت، سختی ترک معصیت را بر خود هموارمی‌کردی؟ آن که از محبت خدای متعال برخوردار است، او را چون دوست می‌دارد عبادت می‌کند، نه برای فرار از آتش جهنم و عذاب آن./971/د101/ج
ارسال نظرات