۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۴۱۴۷۶
معرفی پایان نامه‌های حوزوی؛

تضاد وهابیت با دیوبندیه

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «تضاد وهابیت با دیوبندیه» به قلم «علی زنگوئی زوزنی» به بررسی کلی عقاید وهابیت و دیوبندیه و نیز اختلاف‌ها و تضادهای آنان پرداخته است.
پايان نامه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه« تضاد وهابیت با دیوبندیه»به قلم «علی زنگوئی زوزنی» به بررسی کلی عقاید وهابیت و دیوبندیه و نیز اختلاف‌ها و تضادهای آن دو پرداخته است.

بر اساس این گزارش مبنای فکری وهابیت، مبارزه با عقل گرایی و مخالفت با هر نوع اجتهاد در احکام دین است. این فرقه، پیروی از هر مذهبی را باطل می‌داند. در حالی که دیوبندی‌ها خود را پیرو مذهب حنفی می‌دانند، با این حال، دانش آموختگان مدارس دیوبند، متهم به وهابی‌گری هستند.

طالبان و القاعده زاییده آموزه‌های مدارس دیوبندی‌ها

میان وهابیت و دیوبندیه، در حوزه عقیدتی اختلاف‌های اساسی وجود دارد، با وجود این، وهابی‌ها به موجب سرمایه‌هایی که در اختیار دارند بر فضای فرهنگی مدارس دیوبندی حاکم شده‌اند و عقاید خود را بر آن تحمیل کرده‌اند. این حاکمیت فرهنگی، انتقاد بزرگان دیوبند را برانگیخته است.

پایان نامه حاضر به بررسی کلی عقاید وهابیت و دیوبندیه و نیز اختلاف‌ها و تضادهای آن دو پرداخته است. باید گفت که دیو بندی‌ها وهابی نیستند، ولی با توجه به فضای حاکم بر مدارس دیوبند، متأسفانه برخی طلاب و فارغ‌التحصیلان این مدارس، مرجع تفکر وهابیت شده‌اند.

گفتنی است که علمای بزرگ پیوندی، چندین کتاب و مقاله علیه وهابیت نوشته‌اند و به سختی از آنها انتقاد کرده‌اند که در بخشی از پایان نامه به آن پرداخته است.

نتیجه گیری:

از مجموع مباحث مطرح شده در بخش‌های این پایان نامه نتایجی بدست می‌آید که گروه های فعال در شبه قاره هند و پاکستان، افغانستان، و برخی از کشورهای منطقه عضو فرقه دیوبند هستند که سالانه هزاران طلبه از مدارس دیوبندی فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیاری از مدارس دینی هندوستان و پاکستان ، افغانستان تحت تأثیر تفکرات این گروه است.

این فرقه خود را از نظر فقهی حنفی، اخلاق صوفی، و در عقیده پیرو ابومنصور ماتریدی می‌داند. مخالفان دیوبندیه آنان را متهم به وهابی‌گری می‌کنند ولی دیوبندی‌ها این اتهام را رد می‌کنند. اختلافات اساسی بین وهابی‌ها و دیوبندیه و اختلاف عقیده‌ای که دیوبندیه حتماً باید با شیخ یا مرشدی بیعت کنند درحالی‌ که وهابی‌ها این عقیده را قبول ندارند.

و همچنین وهابی‌ها تقلید از مذاهب اربعه اهل سنت را جایز نمی‌دانند و می‌گویند به قرآن و سنت و سیره صحابه باید رجوع کرد. وهابی‌ها عقاید و بزرگان دیوبندیه را مورد حمله و انتقاد و برخی جاها به آنان فحاشی می‌کنند که به برخی موارد آنان در پایان‌نامه اشاره شده است.

همچنین دیوبندیه‌ها اعتراض و حملات شدیدی به وهابی‌ها دارند و بزرگان دیوبند، محمد بن عبدالوهاب را فاسد العقیده می‌دانند و او را به خاطر قتل و کشتار مسلمانان مورد انتقاد قرار می‌دهند.

اگرچه وهابی‌ها در حال حاضر با ثروت‌های برخی کشورها منطقه و عربستان سعودی بر مدارس دیوبند حاکمیت فرهنگی و فکری دارند. بزرگان و علمای دیوبند از بدو فعالیت مدارس دیوبند این خطر را احساس نموده و به بیان اختلافات و تضاد‌های خود با وهابیت پرداختند و نمی‌توانند از اختلافات خود با آنان چشم پوشی کنند.

همچنین در بحث  توسل شفاعت زیارت قبور و سفر برای زیارت رسول خدا (ص) اختلاف و تضاد دارند.

شایان ذکر است پایان نامه «تضاد وهابیت با دیوبندیه»به نگارش علی زنگوئی زوزنی و راهنمایی حسین رجبی، مشاوره حجت الاسلام مهدی فرمانیان برای اخذ مدرک سطح سه حوزه علمیه قم نوشته و در سال 1390دفاع شده است.

علاقه‌مندان به مطالعه این پایان‌نامه می‌توانند به کتابخانه آیت‌الله حائری در «مدرسه عالی فیضیه» مراجعه کنند./905/پ202/ن

ارسال نظرات