۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۵۳۸

بازدید نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از موزه مدینه منوره

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر دیروز به همراه هیاتی از دست اندرکاران حج و زیارت از موزه مدینه منوره دیدن کرد.
موزه مدينه منوره موزه مدينه منوره

 به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر روز گذشته به همراه هیاتی از دست اندرکاران حج و زیارت از موزه مدینه منوره دیدن کرد.


 در طول این برنامه مسؤولین بخش های مختلف موزه پیرامون ماکت ها، کتیبه ها و آثار تاریخی صدر اسلام توضیحاتی را ارائه کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار امیدواری کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز موزه ای مشابه که بیانگر تاریخ مدینه منوره باشد راه اندازی کنیم.

موزه «متحف دار المدینه» که در خیابان عبدالعزیز واقع شده است، موزه ای زیبا درباره مدینه است که بخش مهمی از آن اختصاص به سیره نبوی (ص) دارد.


این موزه که به کوشش یکی از مهندسان برجسته شهر مدینه و آشنای با تاریخ و جغرافیای این شهر بنا شده، موزه ای است که برای شناخت بهتر این شهر از زاویه دینی و اجتماعی تدارک دیده شده است.


این ساختمان دارای یک سالن اصلی است که ماکت های بزرگی از جنگهای صدر اسلام و شهر مدینه در ادوارمختلف تاریخی دارد. یکی از بهترین ماکت های آن مسیر هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه است که طول مسیر با چراغ روشن شده و در هر قسمت توضیحاتی در باره آن نقطه و نام آن داده شده است. جنگ احد و خندق در ماکت های مستقلی که هر کدام شش تا نه متر است طراحی شده و تمام جزئیات آنها در این ماکت به نمایش درآمده است.


بخش دیگر این موزه کتاب هایی برای فروش و دید بازدیدکنندگان در نطر گرفته شده است که عمدتا تاریخ 1400 ساله اسلام از ابعاد و زوایای گوناگون را شامل می شود.


کمی جلوتر ماکت بقیع با مقیاس بسیار کوچک وجود دارد، در این ماکت قبر ائمه بقیع، همسران و دختران و برخی اصحاب پیامبر با شماره مشخص شده است برای اینکه بازدیدکنندگان قبر برخی افراد را که در این ماکت مشخص شده بیابند در کنار این ماکت تابلویی به دو زبان عبری و انگلیسی وجود دارد که بازدیدکننده به راحتی می تواند به طور مثال قبر ائمه بقیع را که در تابلو با شماره دو مشخص شده درماکت بقیع پیدا کند.


ماکت دیگر که بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کند، ماکتی است که موقعیت جنگ خندق را نشان می دهد، بازدیدکننده با استفاده از اطلاعات این ماکت تدابیر پیامبر و مسلمانان را بهتر درک می کند، در این ماکت به صورت زیبایی خندق حفرشده و همچنین کوه هایی را که از سه طرف مدینه را از هجوم دشمن درامان داشته بود، مشخص کرده به این ترتیب بازدیدکننده درک بسیار بهتری از جنگ خندق خواهد داشت.


در گوشه ای دیگر از این موزه ماکتی ساخته شده تا موقعیت غزوه احد را نشان دهد، موقعیت کوه احد، وضعیت سپاه اسلام، نیروهای سواره و پیاده، شکاف کوه احد، چادرهای نظامی مسلمانان و حتی نحوه ترفند دشمن برای شکست مسلمانان نشان داده شده است، این ماکت نیز کمک زیادی به فهم بصری این جنگ می کند.


در گوشه موزه تصاویری از کوههای اطراف مدینه از جمله کوه الفطر، محجه، قدر، احد و چند کوه دیگر وجود دارد.


این موزه با هدف معرفی بخشی از تاریخ صدر اسلام و نیز آشنایی زائران کشورهای اسلامی با میراث فرهنگی دوران اولیه شکل گیری تمدن اسلامی تاسیس و راه اندازی شده است.


مهندس عبدالعزیز کعکی که تاکنون قریب ده جلد کتاب در باره شهر مدینه نوشته است، بر اساس دانش خود و تلاش شخصی این موزه را در سال گذشته بنیاد گذاشته است./917/د102/ن

ارسال نظرات