۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۴۲۹۲۵
حجت الاسلام امیدی:

حوزه تامین کننده عقبه فکری نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی با اشاره به این که نظام فکری اسلام یک نظام فکری اجتماعی سیاسی است از حوزویان خواست عقبه فکری نظام اسلامی را تأمین و رخنه های اجتماعی سیاسی آن را پر کنند.
حجت الاسلام اميدي

حجت الاسلام مهدی امیدی رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه استان خراسان شمالی، جدایی حوزه از نظام را غیر قابل تصور ندانست و گفت: نظام فکری اسلام یک نظام فکری اجتماعی سیاسی است و اگر داعیه داران هدایت گری دین اسلام در عمل از امور اجتماعی اسلام غفلت ورزند، به نحوی با ایده جدایی دین از سیاست ارتباط دارند.

وی افزود: اگرچه نمی توان این افراد را متهم به سکولاریسم کرد ولی مقتضای عمل آنها قطعا سکولاریسم است.

این استاد حوزه با اشاره به این که تفکری که دین را با ابعاد فردی مساوی می داند، با تفکر سکولاریسم تفاوتی ندارد، ابراز داشت: دور از ذهن نیست که اقتضای عملکرد بعضی از افراد در حوزه را سکولار حساب بکنیم، در حالی که آنها به سکولار معتقد نیستند.

وی افزود: این مطلب را در مورد مسؤولان نظام هم می توان گفت، چرا که ممکن است مسؤولی در عین حال که به سکولار معتقد نیست در عملکرد خود به دستورات اجتماعی دین عمل نکند.

حجت الاسلام امیدی اظهار داشت: حوزه در طی 1400 سال جریان مذهب را در اجتماع تعریف کرده و آن را به صورت یک نظام با رهبری یک مرجع عالیقدر جهان تشیع به دنیا عرضه کرده است و با این اقدام، خود را در رأس تحولات اجتماعی سیاسی تشیع، منطقه و جهان قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به تحولات عظیم جهان، افزود: از حوزه علمیه انتظار می رود که با استحکام وارد صحنه شده و با تأمین عقبه فکری نظام و پر کردن رخنه های تئوری و عملی آن، انقلاب اسلامی را در اثرگذاری خود در منطقه و جهان یاری کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت نگاه دلسوزانه حوزه نسبت به نظام، اظهار داشت: نخبگان حوزه در جهت تقویت نظام تلاش کنند و ایرادهای موجود را با عمل و بیان خود پوشانده و نظر خود را به مسؤولان ذیربط اطلاع دهند.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی ابراز داشت: استقلال حوزه از نظام به مثابه رابطه پدری است که در عین استقلال، بر عملکرد فکری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرزند خود نظارت دارد.

وی با اشاره به حدیث امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: سر چشمه امور حکومتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه اسلامی باید در دست عالمان امین و درست کار باشد.

حجت الاسلام امیدی افزود: امام حسین(ع) در ادامه این حدیث می فرمایند: اگر اینها خود را از صحنه بیرون بکشند اشرار بر آنها مسلط می شوند و آن وقت هر چه ادعا کنند صدای شان شنیده نمی شود.

وی در توصیه به افرادی که سعی می کنند استقلال حوزه را به معنی تقابل با نظام تفسیر کنند، گفت: خود را از صحنه سیاسی و اجتماعی بیرون کشیدن و تقصیر را به گردن مسؤولان انداختن، مسئولیت را از گردن شما ساقط نمی کند و با این عملکرد، وظیفه شما نزد خدای متعال نادیده گرفته نمی شود.

رییس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی با بیان عظیم بودن کار انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان، بیان داشت: کار سترگ انقلاب اسلامی در جهان ایجاد خود آگاهی و خدا آگاهی در بین انسان ها است، که ادامه این حرکت نیاز به حمایت و فعالیت علما دارد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از قدرت برای حاکمیت الله، ابراز داشت: در فقه اسلامی کناره گیری از قدرت از باب تهذیب نفس و عدم تعلق نفس به قدرت، نیکو شمرده شده است، اما استفاده از قدرت در امور اجتماعی و برای حاکمیت الله یک ضرورت انکار ناپذیر است.

حجت الاسلام امیدی با اشاره به این که پیامبر مکرم اسلام مردم عصر خود را در یک مبارزه گسترده علیه کفر شرکت داد، ابراز داشت: اگر پیامبر به عرصه حاکمیت ورود پیدا نمی کرد، حاکمیت الله شعاری بیش نمی بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبران سیاسی اجتماعی ایران اسلامی یارانی می خواهند که دغدغه اسلام، اجتماع و سعادت دنیوی و اخروی انسان را داشته باشند و این گونه افراد در حوزه علمیه یافت می شوند. /929/ت301/ج

ارسال نظرات