۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۴۳۰۷۶
سردار باقرزاده خبر داد؛

آغاز تفحص 7 هزار شهید در خاک عراق

خبرگزاری رسا ـ فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که هفت هزار پیکر شهید ایرانی باید در خاک عراق تفحص و جستجو شوند.
سردار باقر زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، امروز در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به تفحص و کاوش شهدا در خاک عراق ابراز داشت: پیگیری های مستمر و خوب این کمیته جهت آغاز مجدد عملیات جستجوی مفقودین در خاک عراق با مقامات عراقی و بین المللی انجام شده است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: نشست های بسیاری در ژنو، بغداد، بصره و سلیمانیه عراق با وزارت های دفاع، حقوق انسان و خارجه عراق برگزار شد و نتیجه آن آغاز عملیات جستجوی مفقودین هشت سال دفاع مقدس بود که این عملیات از دی ماه سال 90 به صورت دوره ای با اعزام تیم های جستجوگر به خاک عراق انجام شد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که با ملاحظه مسائل امنیتی و شرایط جدید کشور عراق طرحی مبنی بر همکاری متناسب این کشور ارائه شد اظهار داشت: به پشتوانه این طرح منطقه عمومی فاو در اولویت نخست برای جستجوی شهدا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تیم های تفحص و جستجوگر کمیته مفقودین در طول عملیات در منطقه فاو مستقر شدند و با توجه به پیشینه عملیات های والفجر 8 و تک دشمن در پایان جنگ عملیات تفحص و جستجو به صورت تخصصی در این منطقه انجام شد.

باقر زاده با تأکید بر این که در این عملیات ها امکان اختلاط اجساد ایرانی و عراقی وجود ندارد بیان داشت: در مناطق عملیاتی با استفاده از عملیات رزمی مانند گسترش، ترکیب، استعداد یگان های رزمی و آمار و اطلاعاتی که از شهدا در دست داریم عملیات تفحص این عزیزان صورت می گیرد.

این مقام نظامی با بیان این که تعداد اجساد عراقی در منطقه عمومی فاو از اجساد ایرانی بیشتر است اظهار داشت: پیکرهای شهدای ایرانی با استفاده از وسائل شخصی این عزیزان مانند قمقه، عکس های امام و رهبری، کارت و پلاک تحفص و جستجو می شوند و امکان هیچ گونه اختلاط اجساد وجود ندارد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ابراز داشت: در عملیات تفحص خوشبختانه کنترل اجساد بسیار دقیق و موشکافانه است و در مواردی که جسدی از نظر هویتی برای ما مبهم باشد براساس قواعد و قوانین شرعی و اسلامی در یکی از  قبور مسلمین دفن می شوند.

باقر زاده با اشاره به مشکلات تیم های تفحص شهدا در خاک عراق اذعان داشت: پیچیدگی سازمانی کشور عراق فعالیت تیم های تفحص در این کشور را کند کرده است و وزارت خارجه، دفاع، حقوق انسان، اقتصاد و گمرک در این عملیات وارد می شوند اما در کشور ما این عملیات به فرماندهی واحد کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: در دوره ای کوتاه در منطقه عملیاتی مجنون شناسایی و عملیات کاوش شهیدان انجام شد که در برهه کنونی در منطقه فاو یک تیم استقرار دارد و امروز جهت مذاکره و رایزنی عازم کشور عراق هستیم که کاوش 9 جزیره در اروند رود در دستور کار قرار دارد.

وجود حدود 2 هزار شهید در منطقه کردستان عراق

باقر زاده با اشاره به تعدد پیکرهای پاک شهیدان در کشور عراق تصریح کرد: در منطقه کردستان عراق حدود دو هزار شهید از مناطق عملیاتی دربندی خان، قادر و حاج عمران باید مورد تفحص قرار گیرد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در بخش پایانی سخنانش با بیان این که  هفت هزار پیکر شهید ایرانی باید در خاک عراق تفحص و جستجو شوند، ابراز داشت: از مردم عزیز ایران اسلامی خواستاریم که تیم های جستجوی این کمیته را از دعای خیر خودشان فراموش نکنند؛ چراکه هدف این عزیزان شاد کردن ملت ایران است./9461/پ202/س

ارسال نظرات