۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۴۴۰۶۲

همایش فرهیختگان جهان اسلام در دفاع از پیامبر اکرم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ‌ همایش فرهیختگان جهان اسلام با موضوع «مسؤولیت ما در دفاع از پیامبر اکرم (ص)» در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد.
مكه
به گزارش خبرگزاری رسا، همایش فرهیختگان جهان اسلام با موضوع «مسؤولیت ما در دفاع از پیامبر اکرم (ص)» درحالی در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد که دبیری همایش برعهده حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی بود و وی در سخنانی مبنای بحثی نشست را بررسی اهداف اصلی دشمنان از توهین به مقدسات اسلام و وظیفه اندیشمندان اسلامی در این زمینه بیان کرد.
سپس شیخ علی نجفی، فرزند آیت‌الله شیخ بشیر نجفی از علمای عراق در سخنانی گفت: کسانی که در طول تاریخ به اسلام ضربه زدند، یکی کفار و دیگری افرادی با ظاهر اسلامی بودند، در کتاب الهی هم به وجود این افراد اشاره شده و حتا بدتر از کفار شمرده شده‌اند.
وی افزود: یک مساله ما برخوردهایی است که ظاهر اسلامی دارند اما کاملا در خلاف سمت و سوی اسلام هستند. ما باید در میان خودمان در برابر غرب هماهنگ باشیم و سیره امیرمؤمنان امام علی(ع) را در مواجهه با دشمنان به کار بگیریم.
نوا الساحلی، عضو پارلمان حزب الله لبنان از دیگر سخنران‌های این مراسم بود که ابتدا جمع را به ختم فاتحه‌ای برای روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد و افزود: توهین به پیامبر گرامی اسلام(ص) یک توطئه برنامه‌ریزی شده جهانی است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد به طور حتمی توسط صهیونیزم و استکبار جهانی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با این حال عکس العمل مسلمانان نباید به شکل سوء استفاده آمیزی انجام شود و اندیشمندان و فرهیختگان باید در این مساله وارد شوند و راه متمدنانه‌ای را در پیگیری موضوع ترسیم کنند.
محمدحسن شجاعی‌فرد، رییس مؤسسه بررسی مسائل مطالعات اسلامی از ایران دیگر سخنران برنامه بود که فرهیختگان جهان اسلام را به تدوین و ارائه قطعنامه‌ای حقوقی جهانی برای جلوگیری از تکرار توهین به مقدسات اسلامی تا این قطعنامه را به مؤسسات بین‌المللی دعوت کرد.
همایش فرهیختگان جهان اسلام به میزبانی ایران، هرچند با دخالت پلیس سعودی با تاخیر آغاز شد اما رفته رفته بر تعداد شرکت کنندگان بین‌المللی آن اضافه می‌شد.
این همایش با سخنرانی یکی از امامان جماعت و خطبای «عمان» همراه بود که در سخنانی، به تبیین وجه رحمت للعالمین پیامبر اسلام(ص) پرداخت. پس از وی، امل احمد المعلم از فعالان بانوان بحرین با اشاره به این که به دلیل ممانعت پلیس سعودی همراهانش نتوانسته‌اند در جلسه حاضر شوند و خود او نیز در قالب زائر ایرانی به این نشست پیوسته، به نمایندگی از همراهانش، مجموعه اقدامات انجام شده در بحرین را در اعتراض به جسارت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) تشریح کرد.
در ادامه همایش و پس از حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی از ایران که درباره اهداف استکبار جهانی از جسارت به مقدسات اسلام و ارتباط این توطئه با پروژه جهانی سازی و حجت الاسلام مینایی که درباره نقش بازی‌های کامپیوتری در تهاجم فرهنگی نسبت به اسلام و راه‌های مشابه در دفاع از کیان مسلمانان سخن گفتند، حق الحکیم، مشاور نخست وزیر عراق دیگر سخنران نشست بود که با اشاره به سخنان چند دقیقه قبل شجاعی‌فرد، گفت: قوانین بین‌المللی وجود دارد که از شخصیت‌های دینی حمایت می‌کند اما غرب آن‌ها را برای مقدسات اسلام اجرا نمی‌کند.
وی یادآور شد: من خودم 35 سال در آلمان زندگی کرده‌ام و تناقض‌های آن‌ها را در موضوع هولوکاست و آزادی بیان از نزدیک لمس کرده‌ام. این ماجراها چنان برنامه‌ریزی شده است که خیلی‌ها به ما می‌گویند محمدی هستی؟ و من با تاکید می‌گویم که مسلمانم. در واقع آن‌ها با این پرسش هم می‌خواهند اسلام را نه یک دین الهی بلکه یک منش فردی معرفی کنند.
در ادامه، عیسی حسن از نیجریه، درباره چگونگی دفاع از مقام پیامبر اکرم(ص)، گفت: گروهی به سکوت اعتقاد دارند و برخی هم به روش‌های دیگر اما شخصا معتقدم ما باید از روش خودشان اقدامات سازمان یافته انجام دهیم. ما به هرحال مسؤولیتی داریم و نباید اجازه دهیم که این نوع اقدامات تکرار شود.
حجت الاسلام علی حکیم، استاد علوم اسلامی در لندن دیگر سخنران هم اندیشی فرهیختگان جهان اسلام در دفاع از پیامبر اکرم(ص) بود که در سخنانی گفت: من از واژه واکنش استفاده نمی‌کنم زیرا ما باید در این زمینه عمل داشته باشیم نه عکس العمل.
وی افزود: هدف این اقدامات توهین به انسانیت است و تاکید بر این که هیچ چیز مقدسی وجود ندارد؛ ما روشنفکران خود را به میزان کافی به دنیا برای مواجهه با پدیده جهانی سازی معرفی نکرده‌ایم و افزون بر شیوه‌های منطبق با منطق، ما امروز در حوزه دانشگاهی و منابع موجود هم بسیار ضعف داریم.
واعظی، استاد جامعه شناس از ایران سخنران پایانی این همایش بود که در سخنانی با بحث درباره فلسفه اورینتالیسم و متفکرانی که این ایده را به کار گرفته یا تقویت کرده‌اند، 10 مسؤولیت مسلمانان را از دیدگاه خود در برابر این ایده و تحقیقات مرتبط به آن مطرح کرد.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که نخبگان ابتدا باید خود شخصیت پیامبر(ص) را به دقت و درستی شناخته، در آن تعمق و تفکر کنند و سپس به دفاع از ایشان بپردازند./917/د101/ی
ارسال نظرات