۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۴۰۹۶
تا پایان آبان‌ماه؛

فراخوان مقاله همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان تمدید شد

خبرگزاری رسا ـ مهلت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان در محورهای علوم قرآن، روش‌شناسی مطالعات قرآنی مستشرقان و زبان، ادبیات و ساختار قرآن تمدید شد.
همايش قرآن و مستشرقان
محمدمراد خان بابا، مسؤول اداره امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان خبر داد و گفت: این همایش دو روزه با تصویب کارگروه همایش‌های ویژه ریاست جمهوری و تایید وزارت علوم، 25 و 26 بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.
 
وی در ادامه بررسی مطالعات اسلامی مستشرقان و اظهارنظرهای شرق شناسان درباره کتاب وحی و بررسی این دیدگاه در عرصه بین‌الملل، زمینه‌سازی برای تبادل نظر استادان داخلی و خارجی با مستشرقان و بهره‌گیری از مطالعات جدید مستشرقان در حوزه قرآن را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.
 
مسؤول اداره امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) با اشاره به اعلام فراخوان عمومی این همایش، تصریح کرد: مهلت ارسال مقاله به همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان در محورهای علوم قرآن، روش‌شناسی مطالعات قرآنی مستشرقان و زبان، ادبیات و ساختار قرآن که پیش از این تا پایان مهرماه اعلام شده بود، تا پایان آبان‌ماه تمدید شد.
 
وی افزود: علوم قرآن با زیرمجموعه وحی، نزول قرآن، ابعاد اعجاز قرآن، تحدی قرآن، تحریف‌ناپذیری قرآن، نسخ، محکم و متشابه، اسباب نزول، قرائات، قاریان، مبانی و قواعد و روش‌های تفسیر، اسرائیلیات در تفسیر، جمع قرآن، کتاب وحی، مصاحف، نسخه‌های خطی و تاریخ تفسیر نخستین محور این همایش است.
 
خان‌ بابا ادامه داد: روش شناسی مطالعات قرآنی مستشرقان با زیرمجموعه هایی همچون سیر مطالعات قرآنی در غرب از ابتدا تا کنون شامل مراحل، انگیزه‌ها، اهداف تأثیر و تأثرات و رویکردها، شخصیت‌شناسی قرآن پژوهان غربی، بررسی شیوه‌های جدید مستشرقان در تفسیر قرآن شامل تحلیل روانشناختی، تحلیل تاریخی، هرمنوتیک و قرآن نیز دومین محور این همایش محسوب می‌شود.
 
وی، ابراز کرد: زبان، ادبیات و ساختار قرآن با زیرمجموعه‌هایی همچون ادبیات قرآنی و مباحث لفظی قرآن شامل خط عربی، پیوستگی و انسجام ساختاری آیات قرآن، واژگان دخیل، نقش زبان‌های سامی در تفسیر قرآن، بلاغت در قرآن و استعاره در قرآن سومین محور این همایش است.
 
دبیر اجرایی همایش بین المللی قرآن و مستشرقان با بیان این‌که تاکنون 207 طرحنامه و مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که از این تعداد، 35 مقاله سفارشی بوده است، گفت: مقاله‌های رسیده به دبیرخانه همایش از سوی دو استاد ارزیاب که از اساتید و اعضای هیأت علمی هستند، در حال ارزیابی نهایی است.
 
گفتنی است، علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند مقالات خود را در به دبیرخانه آن به نشانی قم ـ میدان جهاد ـ مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و یا به صندوق پستی 3707- 37185 ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی http://ncqho.imam.miu.ac.ir مراجعه کنند و یا با شماره 7110481-0251 تماس بگیرند. /920/ت302/ی
ارسال نظرات